الکاظمی: روابط بسیار خوبی با رئیس جمهوری منتخب ایران داریم/سیاست ما برقراری مناسبات حسنه با همه کشورهاست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نخست‌وزیر عراق اظهار داشت ما روابط تاریخی طولانی مدتی با ایران داریم و مطمئنا جست‌وجوی مشترکات و منافع به سود بغداد و تهران است.

مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق اظهار داشت ما روابط تاریخی طولانی مدتی با ایران داریم و مطمئنا جست‌وجوی مشترکات و منافع به سود عراق و ایران است.

الکاظمی در مصاحبه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه سیاست این دولت، برقراری روابط حسنه با همه کشورهاست، تصریح کرد: روابط ما با رئیس جمهوری منتخب ایران (رئیسی) بسیار خوب است و وی مدتی پیش به عراق سفر کرد و دیدارهای خوب و مثبتی با هم داشتیم و به تبادل نظر درباره آینده روابط میان ایران و عراق پرداختیم، من علاقه‌مند به حفظ این مناسبات و تلاش و همکاری برای توسعه آن هستم.

نخست وزیر عراق ادامه داد: رئیسی برای سفر به تهران از من دعوت کرد و ما به دنبال فرصت و زمانی مناسب برای پاسخگویی به این دعوت هستیم اما برخی در آرزوی شکست روابط‌مان با کشورهای جهان هستند، اینها، روابط شخصی نیست بلکه در راستای منافع کشور است، عراق در ثبات منطقه نقش‌آفرین است.

الکاظمی در ادامه با اشاره به اینکه اقتدار دولت در معرض فروپاشی قرار داشت، گفت: من به پروژه ملی عراق و امکان اصلاح اشتباهات گذشته باور دارم، من به دنبال نقشی شخصی نیستم بلکه به در پی نقشی برای خدمت به کشور هستم.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه به گروه‌های سیاسی گفتم، انتخابات آتی باید به نخست‌وزیری منتخب از میان فراکسیون‌های سیاسی منجر شود تا مسئولیت اداره کشور را پذیرا باشند، اظهار داشت: در صورتی که گروه‌های سیاسی نخست‌وزیری را روی کار بیاورند که مسئولیت‌پذیر نباشد یا اینکه خود احزاب مسئولیت اقدامات نخست‌وزیر را قبول کنند، من به مخالفت با این گروه‌های سیاسی اقدام خواهم کرد، نباید میان جامعه و فراکسیون‌های سیاسی حالت گسست وجود داشته باشد، باید بین این رابطه‌ای جامع و ارتباطی باشد به همین خاطر برای خاموش کردن آتش‌ها تلاش کردم، ما نیازی به ورود به جنگ داخلی نداریم.

الکاظمی با تاکید بر لزوم اصلاح روابط میان جامعه و فراکسیون‌های سیاسی گفت:مبارزه با فساد چالش بزرگ عراق است و سقوط موصل به دلیل فساد، پارتی‌بازی و سوء مدیریت بود و حتی در موضوع برق نیز شاهد فساد هستیم.

وی افزود: برخی کمیته مبارزه با فساد را به بازداشت طائفه‌ای متهم می کند، آیا می‌خواهید حتی در موضوع دزدی‌ ها هم مساله طائفه‌ای وجود داشته باشد! علیرغم وجود منافع تو در تو، ما به مبارزه با فساد ادامه خواهیم داد و آن را متوقف نخواهیم کرد حتی اگر تهدید به سرنگوی دولت شود، ما آماده فداکاری هستیم و به این مبارزه ادامه می دهیم.

نخست وزیر عراق در ادامه بر لزوم بازیابی اطمینان شهروندان به نظام سیاسی سخن گفت و افزود: برای این کار باید با چالش‌هایی از جمله فساد، سلاح بی ضابطه و جرائم خطرناک مقابله کنیم.

الکاظمی با بیان اینکه برخی در تلاش برای کشاندن دولت به درگیری با هدف تخریب انتخابات بودند اما ما صبر پیشه کردیم تا این فرصت را از آنان بگیریم، گفت: برخی طرف‌ها از انتخابات و نتایج آن می ترسند و به همین خاطر در تلاش هستند تا در عملکرد کمیساریای عالی انتخابات، دولت و نتایج انتخابات حتی پیش از برگزاری آن تشکیک کنند.

وی اظهار داشت: برخی شایع کرده اند نخست وزیر می خواهد تا سال 2023 میلادی در قدرت بماند، به همین خاطر ما بر ارسال این پیام جدی تاکید داریم که هدف ما برگزاری انتخابات در موعد مقرر است تا اعتماد شهروندان به نظام سیاسی، دولت و کمیساریا برگردد همچنین ناظران بین المللی در این انتخابات حضور خواهند داشت و ارزیابی بین المللی از این فرایند صورت خواهد گرفت.

الکاظمی درباره توافق بغداد و اربیل گفت: مردم کردستان، مردم ما هستند، ما برای پرداخت حقوق کارمندان اقلیم اقدام به واریز اعتبارات مالی کردیم که مربوط به بودجه نیست بلکه پیش‌پرداختی است که از بودجه کم خواهد شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟