عدم تمایل آمریکا برای بازگشت سریع به برجام

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت روحانی انتظار دارد که برجام به سرعت احیا شود؛ اما آمریکایی‌ها عجله‌ای برای امضای توافق از خود نشان نمی‌دهند. آنها معتقد هستند مسائل زیاد حل نشده‌ای بین ایران و آمریکا باقی مانده است. لذا تا زمانی که اصلی‌ترین موضوعات همچنان بلاتکلیف مانده است، با قاطعیت نمی‌توان برای بازگشت به برجام زمان تعیین کرد.

دولت آقای روحانی در آخرین هفته های کاری خود تلاش می‌کند تا برجام را به‌عنوان مهمترین و تنها دست‌آورد سیاست خارجی خود احیا کند. این در حالی است که علی‌رغم خبرهای مکرری که رئیس جمهور مبنی بر نزدیک بودن به زمان توافق بیان می‌کند، مسائل حل‌نشده فراوانی بر روی میز مذاکرات باقی‌مانده است و رسیدن به یک توافق جامع در کوتاه‌مدت دور از دسترس به‌نظر میرسد. از طرف دیگر دولت بایدن علاقه‌مند است که توفق احتمالی با ایران در دولت فعلی روحانی به سرانجام برسد. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس سیاست خارجی و مسائل آمریکا برخلاف گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای معتقد است دولت آمریکا ضرب‌العجلی برای امضای توافق ندارد و تا زمانی که بر روی همه موضوعات تفاهمی‌حاصل نشود، نباید به پیشواز احیای برجام رفت.

امیر علی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در خصوص فرجام برجام و اظهارات دو طرف ایرانی و آمریکایی در این باره گفت: هردو طرف ایرانی و آمریکایی موضوع رسیدن به توافق در برجام را از دید منافع ملی خود مورد بررسی قرار می‌دهند و هر کدام از زاویه دید خود به این موضوع نگاه می‌کنند. آنچه از سوی مقامات مذاکره‌کننده ایرانی و غربی بیان می‌شود ناشی از نوع نگاه آنها به مواضعی است که در توافق برجام مد نظر قرار داده اند. از نظر ایران بازگشت آمریکا به برجام کار دشواری نیست، چراکه ما معتقدیم برجام یک توافق بین‌المللی است که تمام بنده‌های آن مورد توافق طرفین قرار گرفته است و آماده اجرا است و نیاز به اراده واقعی از طرف آمریکایی دارد و همانطور که دونالد ترامپ با امضای برگه‌ای به صورت رسمی‌آمریکا را از برجام خارج کرد، دولت جدید آمریکا با یک امضای دیگر به راحتی می‌توانند به توافق برجام بازگردند.

ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی و مسائل آمریکا درباره موضع مقامات آمریکایی به بازگشت کشورشان به برجام گفت: دقیقا برخلاف ساده‌اندیشی‌های تیم مذاکره‌کننده ما که گمان می‌کنیم آمریکا می‌تواند به سادگی به برجام بازگردد، آنها این کار را انجام نمی‌دهند و تمایلی ندارند که امتیازاتی که به دلیل خروج ترامپ از برجام بدست آورده‌اند را بدون هیچ درست‌آورد بلند‌مدتی از دست بدهند.

وی دراین باره تصریح کرد: اگر موضوع بازگشت به برجام را از دیدگاه مقامات دو کشور ایران و آمریکا بررسی کنیم این سخن مقامات ایرانی که بازگشت به برجام نزدیک است به زعم ما درست است، چرا که گمان می‌کنیم آمریکا به همان راحتی که از برجام خارج شده می‌تواند به برجام بازگردد، بنابراین احساس می‌کنیم در آستانه توافق قرار گرفته‌ایم، اما این مساله زمانی محقق می‌شود که آمریکایی ها واقعا تمایلی به بازگشت به برجام داشته باشند.

امیرعلی ابوالفتح نوع نگاه مقامات آمریکایی در بازگشت به توافق برجام را توضیح داد و گفت: هر چند مقامات آمریکایی عنوان می‌کنند که تلاش می‌کنیم به برجام بازگردیم، اما قطعا از نظر آنها موارد زیادی وجود دارد که باید حل و فصل شود، لذا بین آنچه ما در بازگشت به برجام می‌اندیشیم و آنچه مورد نظر آمریکایی هاست فاصله زیادی وجود دارد و توافق به این راحتی ها در دسترس نیست.

وی در این باره توضیح داد: ایران انتظار دارد که هر چه زودتر به نتیجه برای بازگشت آمریکا به برجام برسد، اما آمریکایی ها عجله ای برای امضای توافق برجام از خود نشان نمی‌دهند. آمریکایی ها معتقدند مسائل زیادی برای حل شدن بین ایران و آمریکا وجود دارد. مواردی از قبیل چگونگی انجام تعهدات ایران و انتظارات طرف ایرانی برای رفع تحریم‌های وضع‌شده در دوره ترامپ و همچنین تضمین آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام که به سادگی قابل انجام نیست. همچنین آمریکا شیوه بازگشت فنی ایران به توافق هسته ای و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی ایران را نپذیرفته است و به‌نظر نمیرسدکه در آینده هم پیشرفت محسوسی داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به آنچه آمریکایی ها دنبال می‌کنند و اینکه برای بازگشت به برجام عجله ای ندارند، مسائل زیادی بین ایران و آمریکا وجود دارد که همچنان لاینحل است و قطعا حل آن زمان‌بر خواهد بود. لذا تا زمانی که اصلی‌ترین موضوعات همچنان بلاتکلیف مانده است، با قاطعیت نمی‌توان برای بازگشت به برجام زمان تعیین کرد.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟