درخواست میانجیگری ترکیه از کویت برای ایجاد نرمش در مواضع مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ترکیه که پس از چند دور مذاکره با مصر به نتیجه‌ای ملموسی در این باره دست نیافته از کویت درخواست کرده تا برای ایجاد نرمش در مواضع قاهره وارد عمل شود.

ترکیه امید خود را برای اینکه گفت‌وگوها با مصر به نتیجه‌ای ملموس منتهی شود را از دست داده به همین خاطر از کویت درخواست کرده تا برای برون‌رفت از جمود سیاسی حاکم در روند مذاکرات با قاهره وارد عمل شود و فشارهای مصر بر ترکیه را که به دلیل شتاب در اجرای شروط خود درخصوص پرونده اخوان المسلمین و بحران لیبی را کاهش دهد.

در همین رابطه، منابع آگاه مصری به العرب گفتند: ترکیه امیدوار است تا به تفاهم و توافقی شبیه به تفاهم قطر با مصر دست یابد به طوری که قاهره سریعا دست به توسعه مناسبات خود با دوحه زد بدون اینکه بر اجرای شروط پیشین خود در قبال قطر پافشاری کند به ویژه که رسانه‌های قطری همچنان از مصر انتقاد می‌کنند و بخشی از اخوان المسلمین که در قطر ساکن است، هشدار مستقیمی برای ترک دوحه دریافت نکرده و حتی قاهره درخواستی برای تحویل رهبران اخوان به دوحه نداده است.

منابع مذکور تصریح کردند: میان ترکیه و قطر در پرونده از سرگیری روابط با مصر اختلافات و تفاوت‌های پررنگی وجود دارد و این مساله تکرار تجربه دوحه را دشوار می‌سازد چرا که آنکارا و قاهره در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای با یکدیگر تقابل دارند.

در این میان، ترکیه از کویت برای میانجیگری با مصر و ایجاد نرمش در مواضع و خواسته‌های این کشور درخواست کمک کرده است چرا که این کشور در آشتی قطر با کشورهای محاصره‌کننده نقشی مهم ایفا کرد و این تلاش‌ها منجر به امضای توافق العلا شد.

در همین ارتباط، «مروان الغانم»، رئیس پارلمان کویت در کنفرانس مطبوعاتی که با رئیس پارلمان اتحادیه اروپا داشت، تصریح کرد: کویت به زودی میزبان مسئولان مصری و ترکیه‌ای برای گفت‌وگو بر سر اختلافات موجود میان دو کشور و پایان دادن به سال‌ها خصومت خواهد بود.

الغانم به ارائه جزئیاتی از این نشست نپرداخت اما اعلام کرد: ما همواره برای کاستن از تنش‌‍ های منطقه‌ای تلاش می کنیم.

پرونده‌های مورد اختلاف

در این میان، «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر شب گذشته اعلام کرد: تاکنون هیچ زمان مشخصی برای از سرگیری دیدارها با طرف ترکیه‌ای وجود ندارد و علت این امر به ملاحظات مصر در خصوص برخی سیاست‌های ترکیه در شماری از پرونده‌ها به ویژه پرونده لیبی مربوط می شود.

وی افزود: حضور نظامی ترکیه در لیبی غیر قانونی است و اجماع بین‌المللی درخصوص خروج همه نیروهای خارجی از اراضی لیبی برای برقراری ثبات وجود دارد.

در مقابل، وزارت امور خارجه در تلاش برای دلجویی از مصر اعلام کرد: قاهره بزرگترین شریک تجاری ترکیه در افریقا است و آنکارا اهمیت بسیاری برای مناسبات تاریخی و فرهنگی با قاهره قائل است.

قاهره بر خروج غیر مشروط ترکیه از اراضی لیبی، عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و پایبندی به اصول حُسن هم‌جواری با کشورهای منطقه اصرار دارد.

اختلافات اصلی میان دو کشور بر حمایت از دو طرف منازعه در لیبی، موضع دو کشور در ذخایر گازی در شرق مدیترانه و ترسیم مرزهای دریایی، مخالفت آنکارا با کودتای ارتش مصر علیه مرسی، حضور اخوانی‌ها در ترکیه و فعالیت رسانه‌های مخالف دولت مصر در ترکیه استوار است که منجر به تنش‌آلود شدن مناسبات سیاسی دو کشور شده اما مناسبات تجاری و اقتصادی میان این دو همچنان به شکل طبیعی تداوم پیدا کرده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟