بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سران سه کشور عراق، اردن و مصر پس از نشست سران که امروز در بغداد برگزار شد، بیانیه پایانی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: در چارچوب اهتمام به تحکیم مناسبات و همکاری‌ها میان عراق، اردن و مصر و تمایل سه کشور برای تقویت راهکارهای همکاری و افزایش سازوکار هماهنگی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، صنعتی، امنیتی و غیره و با هدف تداوم استفاده از فاکتورهای شکوفایی و توسعه و ارتقای تلاش‌های مشترک برای تحقق ارتباطی جامع و راهبردی :

1: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق از پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر در نشست سه‌جانبه که در تاریخ 27/6/2021 در بغداد برای بررسی راهکارهای همکاری، هماهنگی و ارتباط جامع و راهبردی میان سه کشور برگزار شد، میزبانی کرد.

2: این نشست در تکمیل تلاش‌های سران سه کشور در تقویت و هم‌افزایی تلاش‌های مشترک در همه زمینه‌ها و برپایه توافق بر خروجی نشست‌های پیشین برگزار شد.

3: سران اردن و مصر از تلاش‌های دیپلماتیک دولت عراق در زمینه حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای و تلاش برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها به منظور حل اختلافات و پایان دادن به بحران‌های موجود در منطقه تمجید کردند.

4: سران مصر و اردن از تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و مقابله با گروه تروریستی داعش و نیز از فداکاری‌های ملت و نیروهای مسلح عراق در شکست دادن داعش تقدیر کردند؛ فداکاری‌هایی که منجر به دفع خطر از عراق و برقراری امنیت در این کشور و منطقه شد.

5: سران اردن و مصر از اقدامات و گام‌های دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی و پیاده‌سازی برنامه دولتی که نقشی کارساز در غلبه بر بحران مالی ناشی از کاهش نرخ نفت و پیامدهای اپیدمی کرونا و شکل‌دهی به پایه و اساس رشد و شکوفایی اقتصادی عراق داشت، تقدیر کردند.

6: سران اردن و مصر از آمادگی‌های دولت عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر در فضایی رقابتی و عادلانه برای انتخابات نمایندگان ملت حمایت کردند.

7: سران اردن مصر بر حمایت از تلاش‌های دولت عراق در تحکیم امنیت و اعمال حاکمیت ملی و ممانعت از مداخله در امور داخلی این کشور تاکید کردند.

8: سران عراق و اردن از مواضع مصر و سودان در مساله پرونده سد النهضه حمایت و بر لزوم ممانعت از هرگونه اقدامی یک‌جانبه از جمله تدوام آبگیری سد النهضه بدون دستیابی به توافقی عادلانه، جامع و الزام‌آور تاکید کردند.

9: سران سه کشور بر لزوم فعال‌سازی تلاش‌ها برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر برای تامین حقوق مشروع مردم فلسطین و برپایی کشوری مستقل در چارچوب مرزهای 1967 میلادی به پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید کردند.

10: سران سه کشور تاکید کردند حل منازعه بر اجرای قطعنامه‌های بین المللی استوار است و اسرائیل باید همه اقدامات خود از جمله تغییر وضعیت تاریخی و قانونی بیت المقدس و مقدسات اسلامی و مسیحی را متوقف کند، سه کشور همچنین بر اهمیت نقش قیمومیت خاندان هاشمی در صیانت از این مقدسات تاکید کردند.

11: سران عراق و اردن از نقش مصر در پایان دادن به تنش‌های اخیر در غزه و توقف عملیات نظامی اسرائیل قدردانی کردند و از ابتکار مصر در بازسازی نوار غزه و پایان دادن به مشکلات مردم این منطقه استقبال کردند.

12: سران عراق و مصر از تلاش‌های مجدانه و مستمر اردن در توقف تجاوزات اسرائیل در بیت المقدس و دیگر مناطق فلسطینی تقدیر کردند.

۱۳: سران سه کشور همچنین درخصوص تازه ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌ها برای دستیابی به راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌های منطقه به ویژه در موضوع سوریه رایزنی کردند.

14: سران سه کشور از تشکیل دولت جدید لیبی استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که این دولت در مدیریت مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات در دسامبر 2021 عملکرد موفقی داشته باشد، سه کشور همچنین بر لزوم خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از لیبی تاکید کردند.

15: سران سه کشور در ادامه درباره تازه‌ترین تحولات یمن و تلاش‌ها برای دستیابی به راهکارهای سیاسی بحران یمن بر اساس سازوکارهای موجود و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در دستیابی به راه‌حل سیاسی رایزنی کردند؛ راهکاری که امنیت و ثبات را در این کشور محقق می کند.

16: سران سه کشور بر پایبندی به اصول حُسن هم‌جواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و تلاش برای تحقق منافع مشترک تاکید کردند.

17: سران عراق، اردن و مصر بر اهمیت تداوم هماهنگی و همکاری مشترک میان سه کشور در راستای منافع مشترک و تقویت همکاری عربی و حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.

18: سران سه کشور بر لزوم بکارگیری بهترین راهکارها و سازوکارها برای عملی‌کردن مناسبات راهبردی به ویژه در عرصه اقتصادی و حیاتی و تلاش برای استفاده همه‌جانبه از منابع و تامین همه تسهیلات ممکن برای افزایش حجم مبادلات تجاری و تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های بهداشتی، صنعتی و دارویی به ویژه در سایه تبعات اپیدمی کرونا بر امنیت غذایی، بهداشتی و اقتصادی تاکید کردند.

19: سران سه کشور بر اهمیت هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته و مواد مخدر و تبادل تجربیات در زمینه جرائم سایبری و مقابله با حامیان مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای از تروریسم و اهمیت تکمیل نبرد همه‌جانبه علیه آن تاکید کردند.

20: سران سه کشور بر لزوم پیشبرد اقدامات لازم برای آغاز اجرای پروژه‌ شهر صنعتی مشترک عراق و اردن و تکمیل الزامات آن و اعطای اولویت به شرکت‌های سه کشور برای مشارکت در ساخت آن تاکید کردند.

21: سران سه کشور بر لزوم تقویت پروژه اتصال خطوط برق و تبادل انرژی برق میان سه کشور و اتصال شبکه انتقال گاز میان عراق و مصر از طریق اردن و فراهم‌سازی گذرگاهی بای صادرات نفت عراق از طریق اردن و مصر از طریق تکمیل خط گاز عربی و ایجاد خط لوله انتقال نفت خام (بصره-عقبه) و همکاری در زمینه‌های مختلف انرژی برق و انرژی‌های تجدیدپذیر و پتروشیمی و تبادل تجربیات و تلاش برای فراهم نمودن بستر سرمایه‌گذاری به منظور حمایت از بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها در سه کشور تاکید کردند.

22: سران سه کشور بر لزوم همکاری در زمینه‌های مختلف و بخش های صنعتی دارای اولویت به منظور تقویت همکاری های صنعتی میان سه کشور در عرصه های مختلف تولید و تلاش برای مبنا قرار دادن یادداشت تفاهم پیشنهادی اردن برای چارچوب‌بخشی به همکاری و ارتباط صنعتی میان سه کشور تاکید کردند؛ یادداشت تفاهمی که بر تسهیل ایجاد پروژه‌های صنعتی مشترک از جمله برپایی نمایشگاه‌های دائمی مشترک در سه کشور و هموارسازی موانع فنی غیر گمرکی پیش روی تبادلات تجاری و هماهنگی تلاش‌ها برای اتمام ایجاد درگاه تجاری الکترونیک تصریح دارد.

23: سران سه کشور بر لزوم همکاری در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی از طریق تکمیل پروژه ایجاد شرکت منطقه‌ای برای بازاریابی تولیدات کشاورزی و امضای پروتوکل همکاری در زمینه‌های کشاورزی اتفاق نظر داشتند.

24 : سران سه کشور بر اهمیت تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، راه‌ها، پل‌ها و پروژه‌های زیرساختی در سه کشور و ایجاد شراکت و همکاری میان تاجران، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره مهندسی برای نقش‌آفرینی در ساخت‌وسازها و ارائه تسهیلات لازم در این زمینه تاکید کردند.

25: در سایه فروکش کردن اپیدمی کرونا، سران سه کشور بر اهمیت تداوم تلاش‌های مشترک در فعال‌سازی ترددها و باربری‌ها از طریق بنادر نویبع-عقبه تا گذرگاه الکرامه-طریبیل تاکید کردند.

26: سران سه کشور در چارچوب تلاش‌ها برای تقویت و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی بر برگزاری همایشی در حاشیه نخستین نشست آتی وزرای صنعت و تجارت سه کشور تاکید کردند به خصوص که این همایش در سال گذشته به دلیل کرونا برگزار نشد.

27:سران سه کشور در ادامه بر همکاری در زمینه تردد مسافران از طریق توافقات پیشین تاکید کردند، توافقی که بر تردد مسافران با یک بلیط و تسهیل اقدامات مربوط به اعطای ویزا و ایجاد خواهرخواندگی میان آکادمی‌های دریایی سه کشور تاکید کردند.

28: در راستای تصمیم سران سه کشور در نشست سال 2020 در امّان درباره سازوکار تشکیل دبیرخانه اجرایی درخصوص همکاری سه‌جانبه، سران سه کشور بر تحویل دادن مسئولیت دبیرخانه به وزارت خارجه عراق در ماه اوت آتی از وزارت خارجه اردن توافق کردند.

29: سران اردن و مصر در پایان از تلاش‌های عراق در برگزاری این نشست سه‌جانبه و حُسن استقبال و مهمان‌نوازی طرف عراقی تشکر و قدردانی کردند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟