عراق عصبانی از حمله بی خبر امریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت عراق روز دوشنبه به شدت به حمله آمریکا در خاک خود اعتراض کرد و این حملات را «نقض آشکار و غیرقابل قبول حاکمیت و امنیت ملی عراق» خواند.

حملات هوایی آمریکا علیه دو گروه شبه نظامی متحد ایران در روز دوشنبه یکی از جدیدترین نمونه های درگیری بین ایالات متحده و ایران در خاک عراق بود. ایران برای حمله به دارایی های آمریکایی ها در عراق و تحت فشار قرار دادن ایالات متحده در میانه مذاکرات غیرمستقیم بر سر احیای برجام در وین، روی گروه های شبه نظامی متحد خود حساب می کند و دولت جو بایدن هم برای زورآزمایی نظامی با تهران، علیه همین گروه ها عملیات انجام می دهد. اما درگیری بین دو متحد قدرتمند عراق، این کشور را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است. بغداد نه می تواند نیروهای شبه نظامی متحد تهران را مهار کند و نه می تواند جلوی حملات واشنگتن را بگیرد. اقدامات تلافی جویانه ایران و آمریکا، عراق را با بزرگترین تهدید برای ثبات خود از زمان اوج گرفتن قدرت داعش در سال 2014، مواجه کرده است.

دولت عراق روز دوشنبه به شدت به حمله آمریکا در خاک خود اعتراض کرد و این حملات را «نقض آشکار و غیرقابل قبول حاکمیت و امنیت ملی عراق» خواند. سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی نظامی نخست وزیر مصطفی الکاظمی، به تنش زدایی ترغیب و تصریح کرد که عراق نمی خواهد به «عرصه تسویه حساب» تبدیل شود.

این حملات به تاسیسات مورد استفاده دو گروه شبه نظامی آسیب رساند که پنتاگون آنها را به دست داشتن در حملات اخیر به پایگاه های آمریکایی در عراق متهم کرده بود. پنتاگون روز دوشنبه گفت که حملات هوایی شبانه به منظور ارسال پیام در عین پرهیز از تشدید صورت گرفته اند. اما سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، یادآور شد ایالات متحده امنیت منطقه را برهم می زند. نخست وزیر عراق بلافاصله پس از این حملات یک جلسه اضطراری با مشاوران امنیتی برگزار کرد.

این حملات همچنین شک و تردیدها را درباره آینده حدود 2500 سرباز آمریکایی در عراق، تشدید کردند. کابینه عراق این حملات را «نقض آشکار» حقوق بین الملل توصیف کرد و گفت در مراحل پیشرفته گفت و گو با ایالات متحده درباره جزئیات لجستیکی اخراج نیروهای رزمی آمریکایی از کشور است. واشنگتن و بغداد در حال مذاکره بر سر یک توافق چارچوب جدید همکاری های امنیتی و سایر همکاری ها هستند. نیروهای آمریکایی به دعوت دولت در عراق به سر می برند و این کشور در مبارزه علیه بقایای داعش، به نیروی هوایی، اطلاعاتی، شناسایی و نظارت ایالات متحده متکی است.

فرهاد علاءالدین، ​​رئیس اتاق فکر شورای مشورتی عراق، با اشاره به حملات اخیر گروه های شبه نظامی به مواضع آمریکا گفت: «نشانه های واضحی از تشدید تنش وجود دارد. سوال واقعی برای ایالات متحده این است: دقیقا باید چه اتفاقی رخ دهد تا بگوییم به اندازه کافی کشیده ایم و بیایید به خانه بازگردیم؟»

دو گروه شبه نظامی که در این حملات هدف قرار گرفتند، کتائب سید الشهدا و کتائب حزب الله، بودند که بخشی از نیروهای حشد الشعبی به شمار می روند؛ نیروهای بسیج مردمی در سال 2014 برای جنگ با داعش و طبق فتوا یا فرمان مذهبی آیت الله العظمی علی السیستانی، روحانی بزرگ شیعه عراق، تشکیل شدند. بیشتر نیروهای این گروه ها، اما نه همه آنها، را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند که عمده آنها در عراق هستند و قدرتمندترین آنها از سوی ایران شیعه پشتیبانی می شوند. این نیروها در سال 2016 در نیروی امنیتی دولت عراق ادغام شدند.

ایران در دو سال گذشته به دلیل تاثیر تحریم های ایالات متحده، پایین آمدن قیمت نفت و آسیب های اقتصادی همه گیری کرونا، حمایت مالی خود را از گروه های مسلح متحد در عراق، سوریه و لبنان کاهش داده است. به گفته تحلیلگران امنیتی و مقامات دولتی عراق، بسیاری از گروه های مسلح زیر چتر نیروهای بسیج مردمی بیشتر به برنامه های بودجه و پول سازی دولت عراق وابسته هستند. با این حال، دولت عراق عمدتا قدرت توقف حملات آنها به منافع آمریکایی را ندارد.

مقامات آمریکایی گفتند که برای شناسایی و نظارت بر اهداف اصابت شده مبتنی بر اطلاعات عراق عمل نکرده و پیش از حمله به دولت این کشور اطلاع نداده اند. هنوز معلوم نیست که روسیه که مانند آمریکا از حریم هوایی سوریه برای عملیات استفاده می کنند، از برنامه حملات خبر داشته است یا خیر.

گروه کتائب سیدالشهدا ضمن اعلام کشته شدن چهار نیروی مستقر در مرز، در بیانیه ای گفت: «از این پس، ما جنگ با اشغال آمریکایی را آشکارا پیش خواهیم برد و اولین اقدام ما در این زمینه، هدف گرفتن هواپیماهای دشمن در آسمان کشور عزیزمان، عراق، خواهد بود.» گروه «نگهبانان خون» که کمتر شناخته شده است، گفته اولین هدف پایگاه هواپیماهای آمریکایی در اربیل، پایتخت کردستان عراق، خواهد بود. سازمان «هماهنگی مقاومت عراق» که مسئول سازماندهی گروه های شبه نظامی است، وعده انتقام داده و گفته هدف گرفتن نیروهای آمریکایی را ادامه خواهد داد: «انتقام خون شهدای صالح خود را در برابر عاملان این جنایت فجیع خواهیم گرفت و با یاری خدا، دشمن تلخی انتقام را خواهد چشید.»

به گزارش سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ارتش آمریکا، نیروهای شبه نظامی عراقی به سمت نیروهای آمریکایی در سوریه موشک شلیک کردند. رسانه های کردی-سوری گفتند که اهداف، نیروهای آمریکایی در نزدیکی یک میدان نفتی، بودند.

حملات هوایی یکشنبه شب ایالات متحده، دومین حمله به منطقه از زمان روی کار آمدن جو بایدن، و اولین حمله پس از پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ایران، بودند. این منطقه تحت کنترل کردها در حالت عادی آرام است، اما اخیرا به صحنه فعالیت های نیروهای شبه نظامی و حملات تلافی جویانه آمریکا تبدیل شده است.

اداره مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان روز شنبه عکس هایی را از قطعات پهپادی بازیابی شده منتشر کرد و گزارش داد که این همان پهپاد مورد استفاده در ترور ابو مهدی المهندس، جانشین فرمانده حشد الشعبی، و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران، در سال گذشته در حومه بغداد، بوده است. ایران بارها گفته که هنوز انتقام کشته شدن سردار سلیمانی را نگرفته است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟