قاهره: دربرابر اتیوپی «همه گزینه ها روی میز است»

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزیر امور خارجه مصر با اشاره به شدت گرفتن اختلافات با اتیوپی بر سر سد النهضه تأکید کرد که مصر اراده و قدرت لازم برای دفاع از منافع آبی خود را دارد.

«سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر، تأکید کرد که کشورش از همه ابزارها برای حفاظت از امنیت ملی خود استفاده می‌کند و در این باره «همه گزینه‌ها روی میز است».

او با اشاره به شدت گرفتن اختلافات با اتیوپی بر سر سد النهضه تأکید کرد که مصر اراده و قدرت لازم برای دفاع از منافع آبی خود را دارد.

وی گفت که قاهره انتظار دارد که شورای امنیت تلاشی مضاعف برای واداشتن همه طرف‌ها به ازسرگیری مذاکرات درباره این سد پیش گیرد و افزود که این شورا در این پرونده دچار تعارض منافع اعضا شده است.

نیکولاس دی روی‌یر، نماینده فرانسه در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، پیش از این گفت که مسئله سد النهضه موضوعی میان مصر و سودان و اتیوپی است و این کشورها باید خودشان در این باره به توافق برسند. وی افزوده بود که شورای امنیت کار چندانی در این باره نمی‌تواند بکند.

شکری در واکنش به این اظهارات تأکید کرد که از این سخنان غافلگیر نشده هرچند در آن هماهنگی‌های کامل قاهره و پاریس لحاظ نشده است.

وزیر امور خارجه مصر تأکید کرد که اتیوپی نتوانسته براساس برنامه ریزی خود روند ساخت سد را به نهایت برساند و افزود که مصر مخالف آب‌بندی کامل فاز دوم در این سد است.

او تأکید کرد که کشورش در جلسه شورای امنیت که روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد خواستار بازنگری در این وضعیت خواهد شد و افزود که 10 سال مذاکره با اتیوپی به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

همزمان سودان نیز از موافقت شورای امنیت با درخواست قاهره و خارطوم برای تشکیل جلسه‌ای برای بررسی این پرونده تشکر کرد.

«عمر فاروق سید کامل»، رئیس هیئت مذاکره‌کننده سودان، تأکید کرد که این کشور به روند مذاکرات که زیر نظر اتحادیه آفریقا انجام می‌شود پایبند است و بار دیگر پیشنهاد خود درباره پیوستن سازمان ملل و اتحادیه اروپا و امریکا و اتحادیه آفریقا به این مذاکرات را تکرار می‌کند.

«تای اسکی سیلاسی»، نماینده اتیوپی در سازمان ملل، نیز تأکید کرد که کشورش به روند مذاکراتی که اتحادیه آفریقا هدایت می‌کند اعتماد دارد و ضرورتی برای کشاندن این پرونده به شورای امنیت نمی‌بیند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟