به جریان افتادن مجدد پرونده اخراج نیروهای امریکایی از عراق در پارلمان این کشور

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برخی گروه های سیاسی در پارلمان عراق، چند هفته مانده به آغاز دور چهارم گفت وگوی استراتژیک بین عراق و امریکا، مجددا پرونده اخراج نیروهای امریکایی را به جریان انداختند.

همزمان با تهدیدهای گروه های مسلح عراق مبنی بر هدف قرار دادن نیروها و مواضع امریکا در عراق، برخی گروه های سیاسی نیز از جمله ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تحرکاتی را برای تعیین تکلیف حضور نیروهای امریکایی در این کشور پیش از آغاز چهارمین دور گفت وگوی استراتژیک بین دو کشور، آغاز کردند.

این گروه های سیاسی دولت عراق را به تلاش برای ماندن نیروهای امریکایی از طریق توافقات پنهان متهم می کنند و معتقدند که دولت به دنبال اخراج نیروهای امریکایی نیست.

تحرکات مجدد برخی گروه‌ها در پارلمان عراق
این گروه های سیاسی در پارلمان، اقدام جدیدی را برای بررسی پرونده اخراج نیروهای امریکایی از عراق از طریق مطالبه جلسه بررسی این موضوع و مشخص کردن دلایل عدم اخراج نیروهای امریکایی آغاز کردند.

در همین راستا «عباس الزاملی»، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق به «العربی الجدید» گفت: به دولت برای اجرای مصوبه اخراج نیروهای امریکایی فشار می آوریم چرا که ادامه تعویق این پرونده امکان پذیر نیست.

وی افزود: مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای امریکایی واضح و بدون ابهام است و نخست وزیری الکاظمی نیز مشروط به اجرای همین مصوبه بود و او آن زمان با امریکا بر سر خروج نیروهای امریکایی توافق کرده بود اما امروز عزم جدی برای اجرای این مصوبه ندارد و امریکا نیز جدی نیست.

الزاملی اشاره کرد که موضع دولت عراق در این رابطه واضح نیست و این مساله موجب عدم خروج نیروهای امریکایی شده است. وی از الکاظمی خواست ضمن اعلام موضع رسمی و واضح دولت در قبال اخراج نیروهای امریکایی، از توافقات پنهان با امریکا برای تاخیر در این پرونده اجتناب کند.

احتمال کاهش برخی نیروهای رزمی امریکایی پس از دور چهارم گفت وگوها
از طرفی دیگر یک مسئول در دولت عراق احتمال داد که دور چهارم گفت وگوی استراتژیک بین عراق و امریکا در ماه اوت آتی در واشنگتن برگزار شود.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: دو طرف در دور چهارم گفت وگوها تصمیماتی درباره کاهش مجدد نیروهای رزمی امریکایی بدون هیچ تغییری در سایر نیروهای دارای ماموریت های مستشاری و آموزشی اتخاذ خواهند کرد.

القوی العراقیه: تصمیم به اخراج یا عدم آن به دولت و وزارت‌های امنیتی مربوط است
در مقابل «یحیی المحمدی»، نماینده ائتلاف القوی العراقیه در پارلمان عراق، درخواست کرد که تصمیم اخراج نیروهای امریکایی براساس داده های میدانی باشد که نشان دهد آیا کشور به این نیروها نیاز دارد یا خیر و این تصمیم به دور از هرگونه فشار سیاسی اتخاذ شود.

المحمدی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: برخی هر از چند گاهی مساله اخراج نیروهای امریکایی را پیش می کشند و هر بار که تنش بین امریکا و گروه های مسلح عراق رخ می دهد، این مساله نیز مجددا بحث برانگیز می شود.

وی تاکید کرد که ائتلاف القوی العراقیه معتقد است تصمیم به اخراج یا عدم اخراج نیروهای امریکایی برعهده دولت و وزارت های امنیتی است و آنها هستند که باید براساس داده های میدانی تصمیم بگیرند.

گفتنی است طی دو روز گذشته و پس از حمله اخیر امریکا به مواضع الحشد الشعبی در مرز عراق و سوریه و شهادت برخی از عناصر الحشد الشعبی، برخی گروه های مسلح عراق امریکا را تهدید کرده اند.

امریکا سه شنبه گذشته در توضیحی به شورای امنیت، حمله به مقر الحشد الشعبی را توجیه کرد. نماینده امریکا توضیح داد که در این حملات، تاسیسات گروه های مقاومت عراق هدف قرار گرفت؛ گروه هایی که مسئول حملات پهپادی و راکتی به مواضع و نیروهای امریکایی هستند و گزینه های غیرنظامی برای مقابله با تهدیدهای آنها نامناسب بود.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟