فرار سربازان دولتی افغانستان به تاجیکستان؛ طالبان: در پی تصرف کابل نیستیم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در حالی که همزمان با خروج نیروهای ناتو از افغانستان درگیری‌های نظامی در مناطق مختلف این کشور همچنان به نفع شبه‌نظامیان طالبان در جریان است.

گزارش‌های دریافتی حاکی است که شورشیان طالبان طی دو هفته گذشته مناطق بیشتری را از چنگ نیروهای ارتش افغانستان درآورده و تحت کنترل خود درآورده‌اند.

آخرین خبرها نیز از ورود نیروهای کماندوی تازه‌نفس به فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان برای پس گرفتن ولسوالی‌های اشغال شده و نیز تاکید مقامات آمریکایی بر بسته نشدن سفارت این کشور در کابل حکایت دارد.

 

بر این اساس گفته می‌شود بیش از یک هزار سرباز تحت امر ارتش افغانستان نیمه شب یکشنبه در پی پیشروی‌های طالبان در بدخشان و تصرف چندین ولسوالی به دست این گروه اسلامگرا به سوی تاجیکستان گریخته و در این کشور پناه گرفتند.

تسلط طالبان بر مناطق مرزی با تاجیکستان

سرویس‌های امنیتی تاجیکستان با تایید این خبر اعلام کردند که هزار و ۳۷ سرباز دولت افغانستان پس از درگیری مسلحانه با طالبان برای نجات جان خود به خاک این کشور پناه بردند.

این بیانیه می‌افزاید که «جنگجویان طالبان هم اکنون کنترل کامل شش ولسوالی در ولایت بدخشان واقع در شمال شرق افغانستان را که ۹۱۰ کیلومتر مرز مشترک با تاجیکستان دارد، در دست گرفته‌اند.»

گزار‌ش‌ها حاکی است که طی هفته‌های گذشته نیز صدها سرباز ارتش افغانستان برای فرار از نبردهای مرگبار با نیروهای طالبان از مرز کشور عبور کرده و تاجیکستان پناه برده بودند.

تاجیکستان با استناد به اصل «حسن همجواری و رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی افغانستان» مانعی بر سر ورود سربازان فراری و پناهجوی افغان ایجاد نکرده و همواره به آنها اجازه ورود داده است.

طالبان از اواخر ماه گذشته میلادی تاکنون کنترل مهم‌ترین پست مرزی با تاجیکستان و دیگر‌ راه‌های منتهی به این کشور را در دست دارد.

این گروه شورشی همچنین بر مناطقی که به شهر بزرگ قندوز واقع در پنجاه کیلومتری منطقه مرز منتهی می‌شوند نیز مسلط شده‌اند.

 

 

منبع:https://per.euronews.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟