مطالبات غیربرجامی آمریکا مانع اصلی احیای برجام

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه خواسته‌های غیر برجامی آمریکا، لغو تحریم‌ها را زمان‌بر کرده است، گفت: آنگونه که آمریکایی ها مطرح می کنند بازگشت به برجام پله اول رسیدن به یک هدف بزرگتر یعنی تغییر در متن برجام است که از آن به نام مذاکرات برجام پلاس یاد می کنند و همچنین مذاکره بر سر موضوعات موشکی و منطقه ای که برخی به آن برجام 2 و 3 می گویند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین خبرهای منتشر شده از سوی دولت این کشور بر این موضوع تاکید کرده که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیم وی به محض تعیین تاریخ برای ادامه و برگزاری هفتمین دور مذاکرات برجامی، آماده بازگشت به وین هستند. آمریکایی ها با تمام فشاری که به اقتصاد ایران وارد کرده اند از دست رفتن وقت برای خود را چندان مهم نمی دانند درحالی که از دست دادن زمان برای ما به مثابه تبعات بیشتر اقتصادی است از این رو اعلام کرده اند واشنگتن آمادگی لازم را دارد تا بدون محدودیت زمانی به دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم با ایران بازگردد. ضمن اینکه این بار ایران را مسوول تصمیم گیری نهایی کرده و با انداختن توپ به زمین ایران، خواسته وقیحانه دیگری مثل دیپلماسی و راستی آزمایی ایران برای آرامش خاطر آمریکا که ایران هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند را مطرح کرده اند.

 

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تازه ترین اظهارات مقامات آمریکایی درموضوع بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین و پیشنهادات مطرح شده در این باره گفت: اصولا وقتی نزاعی بین دو کشور در می گیرد و بحث به توافق و مذاکره می رسد هر یک از کشورهای طرف معامله سعی می کنند به گونه دلخواه خود توپ را در زمین طرف مقابل قرار دهند، بنابراین در بحث برجام هم اصولا آمریکایی ها تلاش می کنند ایران را مقصر نشان دهند و توپ را به زمین ما بیاندازند و ما نیز مسلما چنین کاری را اگر بتوانیم انجام می دهیم، اما این بار درخصوص ایران مساله کمی متفاوت است چرا که در مسیر حل اختلاف، حق با ماست نه با آمریکا، لذا به طور طبیعی آنها نباید توپ را به زمین ما بیاندازند.

 

وی خاطر نشان کرد: اما به لحاظ آنچه که در قبال برجام رخ داده، این است که آمریکایی ها باید این واقعیت را بپذیرند که آنها از برجام خارج شدند نه ایران، بلکه ایران در برجام باقی ماند. حتی اگر بعد از آن کاهش تعهدات برجامی ایران هم اگر ملاک قرار بگیرد، با توجه به اینکه تصمیم خروج از سوی آمریکا بوده، آمریکایی ها با هیچ توجیه و بهانه ایی نمی توانند توپ را به زمین ایران بیاندازند و ما را مقصر جلوه دهند.

 

ابوالفتح اضافه کرد: این ایران نبود که به صورت خودسرانه و به یک باره و بدون هیچ دلیلی تعهدات برجامی خود را کاهش دهد و سپس آمریکا از برجام خارج شود، بلکه جمهوری اسلامی ایران تا قبل 8 می 2018 همچنان متعهد به برجام بود، کار خود را می کرد، در حالی که آمریکایی ها با فرمان آقای ترامپ از برجام بیرون آمدند و به تدریج ایران بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد، بنابراین به همین ترتیب روند معکوس اتفاق می افتد آمریکایی ها باید یک سری کارهایی را انجام دهند وهمچنین ایرانی ها تا هر دو کشور در خصوص برجام به نقطه صفر برگردند.

 

کارشناس مسائل آمریکا و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: از این جهت انتظار وحرف ایران بی پایه و اساس نیست بلکه منطقی است. به هر حال براساس اخبار و شنیده ها از طریق مذاکرات غیر مستقیمی که بین ایران و آمریکا در وین در جریان است طرفین به یک فرمول بینابینی رسیده اند یعنی همزمان می خواهند برخی از تعهدات را انجام دهند. گزارشات منتشرشده روزهای گذشته از سوی وزارت خارجه در بخش روند مذاکرات وین اشاره مختصری به این موضوع داشت که این فرمول چگونه اجرا می شود و اقدامات آمریکا می تواند درجا یعنی همان موقع رخ دهد، یعنی آمریکایی ها بلافاصله می توانند لغو تحریم ها را اعلام کنند، اما بازگشت به عقب برای ایران زمان بر است، برای کاهش خلوص اورانیوم و… ایران نیاز به زمان بیشتری دارد، بنابراین براین اساس شواهد نشان می دهد شاید بتوان به تحقق لغو برجام نزدیک شد.

 

ابوالفتح تصریح کرد: مساله این است بعد از توافق قرار است چه اتفاقی بیفتد، یعنی گره اصلی کار در این موضوع است. گزارش وزارت خارجه از این حکایت دارد که در مواردی به توافقاتی دست یافته اند و مسائلی از این دست در روند مذاکرات قبلی حل و فصل شده و طرفین به یک فرمول بینابینی رسیده اند اما انچه که در حال حاضر مذاکرات را دچار وقفه کرده و به نظر می رسد که از این جلوتر نمی تواند برود، بحث جا به جایی دولت در ایران است اما موضوع مهم از نظر بنده ابهاماتی است که همچنان در بحث توافق بین دو کشور وجود دارد.

 

امیر علی ابوالفتح درباره برخی ابهامات باقی مانده در راه احیای برجام گفت: ایران معتقد است آمریکا به برجام برگردد ، یعنی آنها فقط بحث بر سر هسته ای مذاکره می کنند و بقیه مسائل باید به قوت خود باقی می ماند ، چرا که مسائل داخلی ماستو قرار نیست اتفاق دیگری در این حوزه ها رخ بدهد، اما آنگونه که آمریکایی ها مطرح می کنند بازگشت به برجام پله اول یا قدم اول رسیدن به یک هدف بزرگتر است یعنی حل و فصل مشکلات فی مابین تهران و واشنگتن که هم در درون برجام است که از آن به نام مذاکرات برچام پلاس یعنی تغییر در متن برجام یاد می شود و همچنین مذاکره بر سر موضوعات دیگری مثل موشکی و منطقه ای که برخی به آن برجام 2 و 3 می گویند. بی تردید مساله ای که از آن می توان گره روی کار برجام سخن گفت خواسته های غیر از برجامی آمریکا از ماست که لغو تحریم ها را زمان بر کرده است.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟