روز دوم نشست دوحه؛ ادامه گفت‌وگوی طالبان و دولت پشت درهای بسته

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دیدار نمایندگان ارشد سیاسی و دولتی افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در دوحه وارد دومین روز شده است و این در حالی است که جزئیات زیادی از این گفت‌وگوها منتشر نشده است.

این نشست در رده فرد دوم نظام جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به ریاست عبدالله عبدالله و عبدالغنی برادر برگزار شده است.

انتظار می‌رود آتش‌بس، آزادی زندانیان و تعدیل قانونی اساسی برای جلب مشارکت طالبان در قدرت از محوری‌ترین موضوعات مورد بحث باشد.

ژان آرنو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا و قحطانی، فرستاده ویژه دولت قطر در امور افغانستان نیز به عنوان تسهیل‌کنندگان و میانجی‌ها در دوحه حضور دارند.

کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، عطا محمد نور، رهبر حزب جمعیت – شاخه عطا، باتور دوستم، پسر مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان، فاطمه گیلانی، رئیس پیشین هلال احمر افغانستان و سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح در میز جمهوریت نشسته‌اند. در طرف مقابل، علاوه بر ملا عبدالغنی برادر، شیخ عبدالحکیم، قاضی‌القضات طالبان، شهاب‌الدین دلاور، سهیل شاهین و تعدادی دیگری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر جا خوش کرده‌اند.

تا اینجا تمام طرف‌ها بر راه‌حل سیاسی و پایان منازعه از راه گفت‌وگو تاکید کرده‌اند.

ملابرادر در مراسم گشایش نشست بین‌الافغانی گفت: «امارت اسلامی انتظار دارد مذاکرات بین‌الافغانی با موفقیت انجام شود. از این رو تیم مذاکراتی نیرومند تشکیل داده است و تیم مذاکراتی شامل مسئولان ارشد امارت اسلامی است. ما نظامی در پرتو دین، عقیده، غرور و منافع ملی می‌خواهیم چون نظامی به عقیده دیگران نه به درد ما خورده و نه به درد خواهد خورد. برای برآورده شدن این هدف، یک نظام اسلامی مستقل، مرکزی و قدرتمند نیاز است. مهم است که از خودخواهی‌ها، منافع و اغراض شخصی عبور شود. افغانستان خانه همه افغان‌ها است و همه افغان‌ها حق زندگی و حق خدمت و مسئولیت دارند. برای رسیدن به این هدف از مسایل فرعی باید گذشت.»

آقای عبدالله هم در این مراسم گفت:‌ «همه می‌دانیم که مردم افغانستان قربانی خشونت‌های کنونی‌اند. فرقی نمی‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان به گزینه زور متوسل شود یا تحریک طالبان تلاش به پیروزی از طریق خشونت و جنگ کند، بازنده‌ اصلی جنگ کنونی مردم افغانستان‌اند. باور به راه‌حل نظامی یا تاکید به پیروزی از راه زور و خشونت به جایی نمی‌رسد. فقط سبب ادامه‌ جنگ به انواع و اشکال متفاوت می‌شود. افغانستان هنوز هم به بازسازی و روابط سازنده به منطقه و جهان نیاز دارد. اتصال اقتصادی منطقه نیازمند صلح و ثبات در افغانستان است.»

این نشست در خوشبینانه‌ترین حالت به برقراری آتش‌بس در جریان عید قربان و توافق سیاسی منجر خواهد شد یا به عدم توافق و ادامه بن‌بست سیاسی و امنیتی خواهد انجامید.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟