پلیس اسراییل نمازگزاران مسجدالاقصی را با هدف تسهیل تعرض صهیونیست‌ها با خشونت سرکوب کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هنوز دو ماه از تهاجم یازده‌روزه رژیم اشغالگر فلسطین به غزه نگذشته است که بار دیگر اسراییلی‌ها در صدد تحریک دور تازه‌ای از خشونت‌ها با تعرض صدها صهیونیست به مسجدالاقصی هستند. یهودیان افراطی با حمایت پلیس رژیم اسراییل روز یکشنبه به شکل گسترده‌ای بعد از بیرون ریختن نمازگزاران مسلمان از حریم مسجد، وارد حریم مسجدالاقصی شدند و به عبادت در این مکان مقدس مسلمانان پرداختند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر با صدور بیانیه‌ای از تعرض‌کنندگان حمایت کرد و خواهان حفظ انتظام محل هنگام «بازدید» آنها شد. یهودیان افراطی از این روز خاص در تقویم تلمودی برای نشان‌دادن ضرورت تخریب مسجدالاقصی و بازسازی معابد و اماکن مقدس ادعایی خودشان به جای آن استفاده می‌کنند.

 آنها مدعی هستند که در این روز تاریخی خاص چندین بار معابد یهودیان در این محل تخریب شده است. یهودیان افراطی اعتقاد دارند که روز یکشنبه، 27 تیرماه، سالروز تیشا به‌هاو، یا سالگرد تخریب معبد سلیمان در محلی است که مسجدالاقصی در آن قرار گرفته است. این افراد معتقدند که در این تاریخ در دوره‌های مختلف معبد سلیمان که در این محل بنا شده‌ بود، توسط حاکمان و امپراتوری‌های مختلف تخریب شده است. در آستانه ورود صهیونیست‌های افراطی به حریم مسجدالاقصی، پلیس رژیم اشغالگر برای بیرون کردن نمازگزاران فلسطینی حاضر در مسجد از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد و درگیری شدیدی میان نمازگزاران فلسطینی و پلیس رژیم اشغالگر آغاز شد. با دعوت گروه‌های مقاومت فلسطینی برای تجمع اهالی قدس در محل مسجد و احتمال ادامه تعرض‌های اینچنینی به مسجدالاقصی، این احتمال وجود دارد که بار دیگر مانند ماه مبارک رمضان در آستانه عید قربان، درگیری‌ها در قدس اشغالی بار دیگر شدت بیشتری بگیرد. در طول ماه رمضان، اقدامات خشونت‌بار پلیس رژیم اشغالگر و یهودیان افراطی علیه اهالی قدس اشغالی و حملات مکرر به نمازگزاران در مسجدالاقصی، باعث واکنش گروه‌های مقاومت در غزه و اعتصاب سراسر اعراب ساکن مناطق اشغالی 1948 شد. جنگ میان گروه‌های مقاومت در غزه و اسراییل بیش از 250 شهید در میان فلسطینیان بر جا گذاشت و خسارات شدیدی بر زیرساخت‌های غزه بر جا گذاشت.
حمایت بنت از تعرض به مسجدالاقصی
نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم بعد از جلسه‌ای با اومر بارلف، وزیر امنیت داخلی و کوبی شاباتی، رییس پلیس این رژیم در بیانیه‌ای با تشویق متعرضان صهیونیست به ادامه ورود به حریم مسجد نوشت: «به ماموران امنیتی دستور دادم که عبور منظم و مستمر یهودیان به معبد تپه باید ادامه پیدا کند و انتظام در محل حفظ شود.» از صبح روز یکشنبه بیش از 1700 صهیونیست افراطی به مسجدالاقصی تعرض کرده‌اند. بنت همچنین در برابر سرکوب نمازگزاران فلسطینی برای باز کردن مسیر تعرض صهیونیست‌ها به درون حریم مسجد، ادعا کرده است که پلیس رژیم اشغالگر آزادی کامل عبادت و تجمع را در مسجدالاقصی برای روز عرفه و عید قربان برای مسلمانان تضمین خواهد کرد. رسانه‌های اسراییلی، تعرض یهودیان به مسجدالاقصی را یک اقدام عادی توصیف کرده‌اند. جروزالم پست می‌نویسد: «در حالی که اردن به عنوان متولی مسجدالاقصی از تعرض و هجوم شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی می‌نویسد، تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که این حضور کاملا با آرامش و نظم انجام شده است.» این روزنامه اشاره‌ای به عملیات خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی اسراییل برای پاکسازی محل مسجد از حضور نمازگزاران مسلمان نمی‌کند.
تسخیر تدریجی مسجدالاقصی
در حالی که رسانه‌های اسراییلی، اقدام روز یکشنبه را یک مراسم بازدید عادی جلوه می‌دهند، یهودیان تندرو، انگیزه خود را نفوذ تدریجی به مسجدالاقصی و تسخیر محل برای ساختن معابد یهودی در آن عنوان می‌کنند. جوانان قدس، صبح روز شنبه با تجمع در مقابل ورودی‌های مسجدالاقصی، برای جلوگیری از تعرض تندروان یهودی به این مسجد اظهار آمادگی کردند. این جوانان شعار می‌دادند «با خون‌مان با جان‌مان، الاقصی را پس می‌گیریم.» پلیس رژیم اشغالگر با استفاده از خشونت شدید به فلسطینیانی که از نماز صبح در محل مسجد جمع شده ‌بودند حمله کرد و تعداد زیادی از فلسطینیان را مجروح کردند. در حالی که در گذشته پلیس رژیم اشغالگر از انجام مراسم مذهبی و عبادت توسط یهودیان در حریم مسجد جلوگیری می‌کرد، اما بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تعدادی از یهودیان افراطی که روز گذشته به درون مسجد رفته‌اند، اقدام به عبادت کرده‌اند. جروزالم پست به نقل از آیالا بن‌گویر، همسر یکی از نمایندگان افراطی کنست رژیم اشغالگر، انگیزه اصلی متعرضان به مسجدالاقصی را این‌گونه توضیح می‌دهد: «هر کس که معبد هیکل را کنترل کند، کل سرزمین اسراییل را کنترل می‌کند و این روشی است که ما برای کنترل این محل مقدس و مهم در پیش گرفته‌ایم.»
فراخوان حماس و جهاد اسلامی برای دفاع از الاقصی
جنبش حماس طی بیانیه‌ای از عموم فلسطینیان دعوت کرد با حضور گسترده و اعتکاف در داخل مسجدالاقصی، به دفاع از این مکان مقدس در برابر تعرض شهرک‌نشینان اشغالگر اسراییلی بپردازند. محمد حماده سخنگوی حماس در قدس تصریح کرد که افسارگسیختگی شهرک‌نشینان اشغالگر و تعرض آنان به مسجدالاقصی تحت حمایت دولت رژیم صهیونیستی، به هیچ‌وجه بیانگر سیطره آنان بر این مسجد نیست، بلکه نشانگر عجز و ناتوانی اشغالگران به ویژه پس از رویارویی اخیر است. حماده خواستار خیزش فلسطینیان به سمت قدس و نگهبانی در بخش قدیمی قدس و اطراف مسجدالاقصی و اعتکاف در داخل این مسجد در آستانه عید قربان و دفاع از آن در برابر تجاوزات اشغالگران شد. جهاد اسلامی هم اعلام کرد، آنچه امروز در مسجدالاقصی در حال رخ دادن است تروریسم و تجاوزی است که تمام مسلمانان و عرب‌ها را هدف گرفته است. در زمانی که دشمن صهیونیستی نیت‌های خصمانه خود در قبال مقدس‌ترین مقدسات را علنی می‌کند برخی کشورها بر عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی اصرار دارند. این جنبش فلسطینی نیز به فلسطینی‌ها برای حضور در مسجدالاقصی به منظور دفاع از این مکان شریف فراخوان داد. شیخ «عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی نیز در واکنش گفت، رژیم صهیونیستی دنبال تسلط کامل بر مسجدلاقصی و مناطق اطراف آن است. وی افزود، رژیم صهیونیستی باید از نبرد «شمشیر قدس» (نبرد یازده‌روزه میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در ماه مه) درس بگیرد. نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز طی سخنانی تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی را یک اقدام خطرناک تشدیدکننده توصیف کرد.
اردن: اسراییل در پی جنگ دینی است
عبدالله کنعان دبیر کل کمیته پادشاهی اردن در امور قدس تاکید کرد که دعوت صهیونیست‌ها برای تعرض گسترده به مسجدالاقصی و تعرض به مقدسات اسلامی و مسیحی شهر قدس، اقدامی هدفمند در راستای کشاندن منطقه به سمت جنگی دینی است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، کنعان در گفت‌وگو با خبرگزاری اردنی «بترا» اظهار داشت که 80 گروهک و سازمان تندروی یهودی مقابل چشمان جهانیان خواستار تعرض به مسجدالاقصی در سالروز آنچه «تخریب هیکل» می‌نامند، شدند. وی عنوان کرد که کمیته متبوعش تحولات قدس را به دقت زیرنظر دارد و اقدامات تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان را بسیار نگران کننده می‌داند و خواستار تحرک فوری جامعه جهانی و عمل به وظایف قانونی و اخلاقی خود به منظور پایان اشغال فلسطین و بازخواست و مجازات رژیم اشغالگر است. کمیته پادشاهی اردن در امور قدس رژیم صهیونیستی را از دادن اجازه تعرض شهرک‌نشینان افراطی به مسجدالاقصی برحذر داشت و گفت این مساله به تشدید تنش و خشونت می‌انجامد و ساکنان قدس و کل فلسطین را به دفاع از هویت و مقدسات خود در برابر حملات وحشیانه اشغالگران اسراییلی وامی‌دارد.

 

منبع:https://www.etemadnewspaper.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟