الکاظمی: بدهی زیادی به ایران داریم/ حشد در بهترین وضعیت است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نخست وزیر عراق گفت: ایران با جدیت برای عمران و ثبات عراق در تلاش است و پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید، به تهران سفر خواهم کرد.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق اظهار داشت ایران با جدیت برای عمران و ثبات عراق در تلاش است و پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید، به تهران سفر خواهم کرد.

الکاظمی در مصاحبه با شبکه العربیه حدث گفت: ما بدهی زیادی به ایران داریم و به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم آن را پرداخت کنیم اما سازوکاری برای زمان‌بندی پرداخت بدهی‌های ایران تدوین کردیم.

نخست‌وزیر عراق در ادامه با بیان اینکه الحشد الشعبی نهادی عراقی، منطبق با قانون اساسی و وابسته به فرمانده کل نیروهای مسلح است، گفت: مشکلاتی در حشد روی می‌دهد و وضعیت این نهاد، همانند نهادهایی در کشوری بی‌ثبات است که مشکلاتی در آن در اتفاق می افتد.

الکاظمی با اشاره به اینکه نباید از برخی اتفاقات مرتبط با الحشد الشعبی بیم داشته باشیم، گفت: حشد اکنون در بهترین وضعیت از لحاظ انضباط و وفاداری به شما می‌رود.

وی افزود: گروه‌های دولت‌گریز (گروه‌هایی که اعتقادی به دولت ندارند) هیات‌های دیپلماتیک و ائتلاف بین‌المللی را هدف می‌گیرند و خواهان تبدیل عراق به میدان درگیری هستند.

الکاظمی با بیان اینکه از زمان وقوع جنایت، قاتلان الهاشمی را شناسایی کردیم ولی آنها به خارج از کشور گریختند، تصریح کرد: کارمند وزارت کشور قاتل الهاشمی بود، وی وابسته به گروهی قانون‌شکن بود و مسئولیت این جنایت بر گردن اوست وما قاتلان همه فعالان اجتماعی و تظاهرات‌کنندگان را تعقیب خواهیم کرد و بازداشت قاتلان، دلیلی بر قدرت دولت است.

وی با بیان اینکه فساد و پارتی‌بازی دلایل آتش‌سوزی بیمارستان‌ها است، گفت: کارمندانی که با قدرت و اعمال نفوذ احزاب در پست‌های حساس گمارده شدند، دلیل این آتش‌سوزی‌ها هستند.

الکاظمی خاطرنشان کرد: نظام سیاسی و قانون اساسی نیازمند بازبینی کامل برای ایجاد سازوکارهایی به منظور خدمت به شهروندان است.

وی گفت: من تروریست‌ها را از حمله به خطوط برق تبرئه نمی کنم اما امیدوارم که پشت این ماجرا، هدف سیاسی نباشد، ما نمی‌خواهیم مساله برق به حمله و تخریب سیاسی تبدیل شود، نباید مردم قربانی اختلافات سیاسی شوند.

الکاظمی با بیان اینکه باید برای اصلاح سیستم برق که از سال 2003 میلادی در معرض فساد شدید بوده است، تلاش شود، گفت: 85 درصد از اتصال خطوط برق به کشورهای شورای همکاری را به اتمام رسانده ایم.

وی گفت: من کشور را در وضعیتی باثبات تحویل نگرفتم و شرایط پذیرش این منصب در نتیجه فروپاشی کامل امنیتی، اجتماعی و اقتصادی بوده است.

نخست‌وزیر عراق با تاکید بر تحقق خواسته مردم این کشور در وجود ناظران بین‌المللی بر انتخابات، گفت: ما از کمیساریای عالی انتخابات با بودجه ویژه حمایت کردیم و عدم مشارکت من در این انتخابات بدین معناست که دولت بی‌طرف و در خدمت ملت است.

الکاظمی با تاکید بر اینکه دولت اقدامات جدی برای حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک اتخاذ کرده است، گفت: دولت مسئول حاکمیت کشور است.

وی با بیان اینکه برای تنظیم روابط و خروج نیروهای رزمی به واشنگتن سفر خواهد کرد، گفت: امیدواریم که تبدیل به میدان درگیری ایالات متحده امریکا و ایران نشویم.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای امریکا و ایران بازتاب مستقیمی بر منطقه خواهد داشت، تصریح کرد: ما با طرف ایرانی گفت‌وگو می‌کنیم زیرا نیازمند ثبات هستیم و پس از تحلیف رئیس جمهوری جدید به تهران سفر خواهم کرد.

الکاظمی با تاکید بر اینکه روابط عراق و عربستان بسیار عالی است، افزود: ولیعهد سعودی دوست شخصی من است و از تلاش‌های اصلاح‌طلبانه وی خوشحال میشم.

وی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد عراق مبدایی برای تهدید همسایگان باشد، گفت: حفاظت و صیانت از مرزها اولویت ماست، اکنون شکاف‌های اندکی در مرزها وجود دارد و ما موفق شدیم ده‌ها تروریست را در مرزهای مشترک با سوریه دستگیر کنیم.

نخست‌وزیر عراق درباره روابط با ترکیه هم گفت: در گفت‌وگوها با آنکارا در پرونده آب شاهد بهبود وضعیت هستیم.

الکاظمی با بیان اینکه روابط با اروپا به بهبود وضعیت اقتصادی و مدیریتی کمک می‌کند، گفت: هماهنگی با مصر و اردن، برای تاسیس محور جدیدی نیست.

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا نام عراق را از فهرست کشورهای متهم به پولشویی پاک کنیم.

الکاظمی با بیان اینکه همگان باید شرایط خاص عراق را درک کنند و بدانند که درگیری در عراق، پیامدهای منطقه‌ای خواهد داشت، تصریح کرد:ما با طرف ایرانی گفت‌وگو می‌کنیم زیرا عراق نیاز مبرمی به ثبات دارد.

وی گفت: ما نیازمند رابطه با ایران و احترام به ویژگی‌های هر کشوری هستیم.

وی گفت: من سه بار در معرض ترور قرار گرفتم ولی به هیچ وجه نگران با بیمناک نیستم.

الکاظمی اظهار داشت: داعش به دنبال خاستگاهی در عراق است اما موفق نشده است.

نخست‌وزیر عراق در ادامه ضمن درخواست از جریان صدر برای مشارکت در انتخابات گفت: برای برگزاری نشستی میان گروه‌های سیاسی به منظور اعلام اصول رقابت سالم در انتخابات دعوت به عمل خواهم آورد.

وی اظهار داشت: تلاش‌هایی برای انداختن اشتباهات بر گردن جریان صدر وجود دارد حال آنکه این جریان مسئول این اشتباهات نیست.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟