آغاز ‌تملک اراضی‌ خط‌آهن شلمچه ـ بصره‌ توسط عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

معاون وزیر راه ایران ابراز امیدواری کرد که با تحویل زمین از سوی طرف عراقی، عملیات اجرایی ساخت خط آهن شملچه ـ بصره در داخل کشور عراق آغاز شود.

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران درباره آخرین وضعیت خط‌آهن شلمچه ـ بصره با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از طرف عراقی درباره این موضوع گفت که این مسیر ریلی یکی از خطوط استراتژیک ریلی کشور محسوب می‌شود و تکمیل آن مورد تاکید دولت و حاکمیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به پیگیری‌‌های دولت در خصوص تکمیل این خط ریلی، بیان کرد: ‌دو کشور ایران و عراق در حال ادامه بررسی جزئیات و بسط همکاری‌ها هستند تا این خط‌آهن ساخته شود.

وی بیان کرد: قرارداد سرمایه‌گذاری این خط ریلی در داخل کشور با سرمایه‌گذاری خصوصی (شرکت فدک) منعقد شده است. در این‌باره اراضی تجهیز کارگاه در منطقه آزاد اروند به مساحت ۴۰ هکتار در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شد‌.

خادمی تصریح کرد: در ملاقاتی که با طرف عراقی داشتیم، اعلام شد که شرکت راه‌آهن عراق موضوع تملک اراضی مسیر ریلی مذکور را آغاز کرده است و در جهت اجرایی کردن پروژه فعالیت‌هایی انجام دادند.

وی افزود: امیدواریم با تحویل زمین از سوی طرف عراقی، عملیات اجرایی ساخت خط آهن شملچه ـ بصره در داخل کشور عراق آغاز شود.

خادمی ادامه داد: در حال حاضر در داخل کشورمان شلمچه به شبکه ریلی‌ ایران متصل است و ریل تا نقطه صفر مرزی رسیده است، ما در داخل خاک کشورمان هیچ کاری نداریم و فقط منتظریم که زمین از سوی عراق تحویل ما شود تا در داخل خاک عراق، عملیات ساخت خط‌آهن را آغاز کنیم.

خادمی در‌باره سفر هیات ایرانی به عراق به سرپرستی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی و همراهی معاون ساخت و توسعه خطوط ریلی کشور با موضوع هماهنگی بیشتر با طرف عراقی درباره خط‌آهن شلمچه ـ بصره، توضیح داد: این هیات پس از سفر به عراق با وزیر حمل و نقل عراق و رئیس راه‌آهن این کشور دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: این دیدار‌ منجر به توافق‌نامه اجرایی‌تری شد تا تکمیل این خط آهن دنبال شود، در این باره کارگروهی تشکیل شده است تا مسائل دو کشور در مورد اجرای این خط ریلی دنبال شود.

وی تأکید کرد: به هر حال ما و سرمایه‌گذار ایرانی این پروژه منتظر گام‌های بعدی طرف عراقی هستیم ‌و بلافاصله با تحویل زمین و اجازه ورود به داخل خاک عراق، کار را آغاز می‌کنیم.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟