سوریه با چه سلاحی موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و منهدم کرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سایت “militarywatchmagazine” به بیان جزئیات سامانه‌ نظامی که سوریه برای رهگیری موشک‌های اسرائیلی در 22 ژوئیه جاری از آن استفاده کرد، پرداخت.

سایت “militarywatchmagazine” که به صورت تخصصی اخبار حوزه نظامی را پیگیری و رصد می‌کند، به بیان جزئیات سامانه‌ نظامی که سوریه برای رهگیری موشک‌های اسرائیلی در 22 ژوئیه جاری استفاده کرد، پرداخت.

این سایت در مطلبی نوشت: ارتش سوریه برای رهگیری 4 فروند موشک هوا به زمین ناشناس اسرائیلی از مدرن‌ترین سامانه دفاع هوایی روسیه از نوع بوک ام 2 استفاده کرده است.

سایت militarywatchmagazine در ادامه به نقل از ژنرال «فادیم کولیت»، معاون رئیس مرکز آشتی روسی در سوریه نوشت: 4 موشک اسرائیلی به سمت استان حمص سوریه شلیک شدند که همگی با سامانه پدافندی موشکی بوک ام 2 رهگیری و منهدم شدند.

واژه BUK در زبان روسی به معنای «درخت راش» است. این سامانه شامل چهار موشک روی یک سیستم چرخنده است که خود بر یک وسیله‌نقلیه زنجیردار قرار می‌گیرد. یک سامانه زنجیردار دیگر نیز جداگانه رادارها را برای هدایت موشک‌ها حمل می‌کند.

سامانه BUK قادر به حمل 70 کیلوگرم کلاهک‌ با قدرت انفجاری بالاست و می‌تواند موشک‌ها را به ارتفاع 23 هزار متر پرتاب کند. فقط پنج دقیقه برای گرم‌کردن موشک، 12 دقیقه برای بارگیری و بین هشت تا 12 ثانیه برای رسیدن آن به هدف زمان لازم است. زمانی که موشک به هدف می‌رسد، احتمال نابودی 90 تا 95 درصدی هدف وجود دارد.

این سیستم قابلیت مقابله با انواع اهداف هوایی از قبیل جنگنده، موشک کروز، بمب های هوشمند، بالگرد و پهپاد را دارد.

سامانه پدافندی بوک در حقیقت جایگزین سامانه پدافندی سام 6 است که در دهه 60 توسط دفاتر طراحی نیپ و ویمپل به طراحی و تولید رسیده بود. در مدت بهره برداری سامانه بوک بارها مورد ارتقا قرار گرفته است که جدیدترین نمونه از این سیستم با نام بوک ام 2 ای و یا با کد 9K37M2E شناخته می‌شود.

سامانه پدافند هوایی بوک را درواقع می‌توان نمونه اصلاح شده سامانه پدافند هوایی سام 6 دانست که در بسیاری از ویژگی ها به آن برتری دارد.

می توان گفت سامانه موشکی بوک ام 2 که سامانه‌ای ضد هوایی، سیار، میان‌بُرد و قادر به رهگیری جنگنده‌ها و موشک‌های بالدار است برای تکمیل سامانه گران‌قیمت اس 300 و اس 400 طراحی شده است.

علیرغم اینکه سوریه سامانه‌های دوربردی نظیر اس 200 در اختیار دارد که شش برابر قدرت رهگیری بیشتری نسبت به موشک‌های بوک دارند اما این سامانه قدیمی و مربوط به دوران جنگ ویتنام است و موشک‌های بوک ام 2 پیچیدگی بسیار کمتری نسبت به سامانه اس 200 دارند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟