تشکیل کمیته پارلمانی برای پیگیری خروج امریکایی‌ها؛ شرط گروه‌های مقاومت عراق برای توقف حملات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در سایه افزایش عملیات نظامی علیه منافع امریکا در عراق و مخالفت با خروجی گفت‌وگوهای اخیر راهبردی میان بغداد و واشنگتن، گروه‌های مسلح عراقی شروطی برای توقف حملات به اهداف امریکایی تعیین کرده‌اند.

در سایه افزایش عملیات نظامی علیه منافع امریکا در عراق و مخالفت با خروجی گفت‌وگوهای اخیر راهبردی میان بغداد و واشنگتن، گروه‌های مسلح عراقی شروطی برای توقف حملات به اهداف امریکایی تعیین کرده‌اند.

این در حالی است که طی روزهای گذشته چندین بار کاروان‌های لجستیک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده امریکا در شهرهای جنوبی و مرکزی عراق به علاوه منطقه الخضرا در بغداد هدف حملات راکتی و انفجار بمب قرار گرفته است.

در همین رابطه، «حامد الموسوی»، نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف الفتح شاخه سیاسی الحشد الشعبی در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: پارلمان در تلاش برای تشکیل کمیته‌ای به منظور پیگیری خروج نیروهای امریکایی از عراق بر اساس توافق حاصل شده در گفت‌وگوهای راهبردی اخیر میان دو کشور است.

وی گفت: این کمیته طی جلسات آتی تشکیل خواهد شد و برای پیگیری خروج تدریجی نیروهای امریکایی، اختیاراتی به این کمیته برای انجام بازدید میدانی از مراکزی که نیروهای امریکایی در آن حضور دارند، داده خواهد شد.

الموسوی در ادامه تاکید کرد: مخالفت با گشودن درهای این پایگاه‌ها به روی کمیته پارلمان توجیهی برای تداوم حملات از سوی گروه‌های مسلح خواهد بود و در صورت عدم خروج تدریجی نیروهای امریکایی، توافق حاصل شده باطل خواهد شد.

از سوی دیگر، یک مسئول عراقی به العربی الجدید گفت: تشکیل این کمیته پارلمانی شرطی است که شماری از گروه‌های مسلح برای توقف حملات به نیروهای امریکایی وضع کرده اند.

وی افزود: گفت‌وگو با تعدادی از گروه‌های مسلح برای کاهش تنش و پذیرش نتایج گفت‌وگوهای راهبردی هنوز به پایان نرسیده است و برخی از این گروه‌ها بر مواضع خود اصرار دارند و برخی دیگر این شرط را برای توقف حملات به منافع امریکا گذاشته‌اند.

این مقام عراقی اظهار داشت: اجرای این خواسته دشوار است به ویژه که موضوع، امنیتی و نظامی است و کمیته‌ای از ارتش عراق و مشاور امنیت ملی مسئولیت پیگیری نیروهای رزمی بیگانه از عراق را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه به نظر من، امریکایی‌ها اجازه نخواهند داد تا افراد غیرنظامی به مراکز حضورشان نظیر حریر در اربیل و عین الاسد در الانبار وارد شوند، اظهار داشت: تماس‌های مستمری با این گروه‌های مسلح و نیز فراکسیون فتح برای توقف حملات وجود دارد.

از سوی دیگر، «کاظم الشمری»، رئیس فراکسیون پارلمانی الوطنیه نسبت به تداوم کشمکش‌ها مربوط به خروج نیروهای امریکایی و تاثیر آن بر وضعیت امنیتی کشور هشدار داد.

الشمری گفت: دولت مساله حضور نیروهای امریکایی را تعیین‌تکلیف کرد و بنا بر این توافق، نیروهای رزمی خاک عراق را ترک خواهند کرد و فقط مستشاران نظامی باقی خواهند ماند

وی اظهار داشت: دولت باید با گروه‌های مسلح به گفت‌وگو بنشیند و آنها را اقناع کند چرا که تداوم حملات به نیروهای خارجی و منطقه الخضراء وجهه خارجی عراق را خدشه‌دار می کند و منجر به افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در کشور می شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟