چشم انداز همکاری کویت و عمان در سایه روی کار آمدن رهبران جدید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

روابط عمان و کویت با روی کار آمدن دو رهبر جدید، احتمالا شاهد تحول جدیدی در زمینه های سیاسی و اقتصادی در خدمت به منافع دو کشور خواهد بود.

کویت و عمان روابط مستحکم و انسجام سیاسی متمایزی درباره بسیاری از مسائل در سطح کشورهای عضو شورای همکاری، منطقه و فرامنطقه ای دارند.

دو کشور که دارای روابط دوجانبه قوی در زمینه های مختلف هستند، مواضع مشترکی و یکپارچه ای درباره امنیت منطقه، وحدت شورای همکاری و همچنین تلاش مشترکی برای پایان دادن به بحران های بین المللی و اختلافات در سطح شورای همکاری از طریق دیپلماسی فعال خود دارند.

روابط عمان و کویت با روی کار آمدن دو رهبر جدید، احتمالا شاهد تحول جدیدی در زمینه های سیاسی و اقتصادی در خدمت به منافع دو کشور خواهد بود.

در چارچوب تقویت روابط بین دو کشور، «احمد ناصر المحمد الصباح»، وزیر امور خارجه کویت با «بدر بن حمد البوسعیدی»، همتای عمانی خود در روز پنجشنبه و در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران، دیدار و درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه و جهان رایزنی کرد.

روابط دوجانبه مستحکم بین دو کشور و بررسی راه های تقویت آن از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

روابط خوب
در همین راستا «عاید المناع»، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی کویت، تاکید کرد که روابط کویت و عمان ریشه دار است و دو کشور روابط خوب و عادی دارند و هیچ مانعی در روابط بین دو کشور وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی کویت در گفت وگویی با الخلیج آنلاین، کویت را یکی از کشورهای عضو شورای همکاری میزبان عمانی ها به خصوص در دوران پیش از روی کار آمدن سلطان قابوس توصیف کرد و گفت که شمار زیادی از عمانی ها در کویت کار می کردند و پس از روی کار آمدن سلطان قابوس مجددا به عمان بازگشتند.

المناع دیدگاه دو کشور درباره مسائل منطقه ای و بین المللی را مشترک توصیف کرد و گفت عمان و کویت در عقلانیت سیاسی و عدم دخالت در امور داخلی هر کشور دیگری از جمله کشورهای عضو شورای همکاری و یا کشورهای عربی مشترک هستند.

وی افزود: کویت و عمان با سیاست بسیار آرام و عمل گرایشان به خصوص در روابط با ایران شناخته شده هستند و برخلاف برخی از کشورهای عضو شورای همکاری، نمایندگان دو کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران شرکت کردند.

به گفته این تحلیلگر کویتی، دو کشور در مسائل استراتژیک از جمله بارزترین آن، امنیت کشورهای عضو شورای همکاری و تقویت شورای همکاری مشترک هستند؛ عمان موضع مثبتی در زمان حمله عراق به کویت داشت و همراه کویت بود علاوه بر اینکه دو کشور عقلانیت و تعادل در تعامل با کشورهای اطراف دارند.

المناع روابط دو کشور در سطح اجتماعی را نیز خوب توصیف کرد و گفت که کویتی ها گردشگری در عمان را ترجیح می دهند و امیر پیشین کشور شیخ جابر الصباح نیز تعطیلات خود را در سواحل عمان می گذراند.

مبادلات تجاری
براساس آمار رسمی منتشر شده در سپتامبر 2020، ارزش مبادلات تجاری بین کویت و عمان، 464 میلیون دلار بوده و امیدهای به تعمیق روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد.

روزنامه القبس کویت نیز، آورده است که همکاری در زمینه سرمایه گذاری و تجاری با عمان، اصل اساسی و شاخص بزرگی برای اندازه گیری سطح قدرت و استحکام روابط اقتصادی بین دو کشور محسوب می شود.

اتاق بازرگانی و صنایع کویت همچنین تأکید می کند که صدها شرکت کویتی در عمان در زمینه های مختلف از جمله تجارت خرده فروشی، انرژی، پیمانکاری و ساخت و ساز، گردشگری و سایر زمینه ها مشغول به کار هستند.

از طرفی دیگر «عوض بن سعید باقویر»، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی عمان بیان کرد که کویت نخستین کشور در سطح کشورهای عضو شورای همکاری و کشورهای عربی است که در عمان به ویژه در منطقه اقتصادی الدقم سرمایه گذاری کرده است.

وی گفت که کویت نقش آشکاری در حمایت از پروژه های توسعه در دهه اول سالهای نهضت عمان داشت و عمان نیز نقش اساسی در آزادسازی کویت پس از حمله عراق داشت و از آن زمان روابط دو کشور به عنوان نمونه ای در سطح کشورهای عضو شورای همکاری و کشورهای عربی بود.

باقویر درباره آینده روابط بین دو کشور تاکید کرد که روابط آتی دو کشور بشارت دهنده همکاری بیشتر در همه زمینه ها است که پیشرفت و همکاری گسترده تر بین دو ملت را به ارمغان خواهد آورد.

وی در پایان تاکید کرد که رهبران دو کشور به تداوم انسجام سیاسی و تلاش های مشترک برای دور کردن منطقه از تنش و ایجاد ثبات پایدار که حافظ منطقه و ملت های آن خواهد بود، اهتمام دارند.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟