واردات گندم برای دولت عراق 100 میلیون دلار ارزان تر تمام می شود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عراق برای نیاز داخلی خود به 4.5 میلیون تُن گندم نیاز دارد و این بدان معناست که امسال حدود یک میلیون تُن گندم باید وارد کند.

کشاورزان عراقی منتظر پایان عملیات خرید گندم تولید توسط وزارت کشور عراق هستند تا تکلیف یکی از بندهای بودجه 2021 که دولت به آن معترض است معلوم شود.

در حالی که نمایندگان مجلس بر ضرورت اجرای بند ج ماده 50 لایحه بودجه تأکید دارند، دولت حاضر به اجرای این بند تحمیلی ازجانب مجلس نیست و از این بابت به دادگاه فدرال عراق شکایت کرده است.

به موجب این ماده، هیئت دولت موظف است که محصول گندم و جو کشاورزان عراقی را 50 هزار دینار بابت هر تُن گران‌تر خریداری کند تا به این وسیله خسارت‌های کشاورزان از افزایش قیمت دلار جبران شود.

دولت عراق قیمت هر تُن گندم درجه یک را 560 هزار دینار، گندم درجه دو را 480 هزار دینار و گندم درجه سه را 420 هزار دینار تعیین کرده بود که با مصوبه مجلس عراق به همه این قیمت 50 هزار دینار افزوده می‌شود. در این صورت قیمت گندم درجه یک به 610 هزار دینار یعنی بیش از 400 دلار می‌رسد در حالی که قیمت جهانی گندم ــ که تازه گران هم شده ــ 250 دلار است.

چنین قیمت‌گذاری‌ای بدان معناست که اگر دولت عراق گندم را وارد کند برایش به‌صرفه‌تر خواهد بود.

«سلام الشمری»، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عراق، گفت که وزارت دارایی عراق طی نامه‌ای رسمی تأکید کرده که در تصمیم خود برای شکایت به دادگاه فدرال تجدید نظر کرده است و افزود که فشارهای مجلس نتیجه داد و این اقدام حمایتی از کشاورزان عملی خواهد شد.

وزارت کشاورزی عراق اعلام کرده که به علت خشکسالی، امسال بر خلاف دو سال گذشته عراق در تولید گندم به خودکفایی نرسیده است.

این وزارتخانه تأکید کرده که حجم تولید گندم امسال 3.5 میلیون تُن است. این حجم در سال گذشته بیش از 5 میلیون تُن بود.

عراق برای نیاز داخلی خود به 4.5 میلیون تُن گندم نیاز دارد و این بدان معناست که امسال حدود یک میلیون تُن گندم باید وارد کند. البته گندم موجود در انبارها از سال قبل هم نیم میلیون تُن اعلام شده که به این ترتیب عراق باید نیم میلیون تُن وارد کند.

براین اساس، این کمبود برای دولت عراق مبلغی را هم تأمین می‌کند چون اگر قرار بود نیم میلیون تُن گندم از کشاورزان عراقی خریداری شود هزینه‌ آن 200 میلیون دلار می‌شد اما الان با حدود 125 میلیون دلار می‌توان آن را وارد کرد.

 

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟