صحنه انتخابات در سلیمانیه و دهوک: شمار نامزدها فقط 3 برابر کرسی هاست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
احزاب کرد رقیب در سلیمانیه و دهوک اکثر نمایندگان فعلی خود در مجلس را برای انتخابات پیش از موعد که در اکتبر 2021 برگزار می‌شود تغییر داده‌اند.

در این دو استان که تابع اقلیم کردستان عراق هستند 93 نامزد از 8 حوزه انتخاباتی رقابت می‌کنند. مجموع کرسی‌های دو استان 29 کرسی است به اضافه یک کرسی که باید به مسیحیان اختصاص پیدا کند و 6 نفر بر سر آن رقابت می‌کنند.

سلیمانیه
فضای رقابت در سلیمانیه نسبتا آرام است چون 63 نامزد برای دستیابی به 18 کرسی رقابت می‌کنند یعنی کمتر از 4 نامزد برای هر کرسی.

در این استان که به 5 حوزه انتخاباتی تقسیم شده یک میلیون و 400 هزار تن حق رأی دادن دارند.

حوزه اول مرکز شهر سلیمانیه است که 4 کرسی دارد و 12 تن در آن رقابت می‌کند. در حوزه انتخابی دوم هم که 3 کرسی دارد 15 تن نامزد شده اند. حوزه انتخابی سوم که شامل حلبچه می‌شود 3 کرسی دارد و فقط 7 تن در آن نامزد شده‌اند. حوزه انتخابی چهارم هم 4 کرسی و 14 نامزد دارد. حوزه انتخابی پنجم هم 4 کرسی و 15 نامزد دارد.

فعال ترین حزب در این استان، اتحادیه میهنی کردستان است که در سال 2018 نیز بیشترین رأی را در این استان کسب کرد (260 هزار رأی). این حزب که این بار به نام «پیمان کردستان» در انتخابات شرکت کرده همه 8 نماینده فعلی خود را در سلیمانیه تغییر داده است.

حزب تغییر (گوران) هم سه تا از نماینده‌های فعلی خود را تغییر داده و چهارمی هم به صورت فردی نامزد شده است.

دهوک
در دهوک، 778 هزار رأی‌دهنده می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که 70 هزار تن از آنها آوارگان هستند.

این استان به 3 دایره انتخاباتی تقسیم شده که اولی 4 کرسی و 15 نامزد، دومی 3 کرسی و 8 نامزد، و و چهارمی هم 4 کرسی و 7 نامزد دارد. یک کرسی هم خاص مسیحیان در استان است. بدین ترتیب این استان 30 نامزد دارد که بر 11 کرسی رقابت می‌کنند.

در دهوک حزب دموکرات کردستان بزرگ‌ترین حزب فعال است و توانست در انتخابات 2018 با کسب 350 هزار رأی رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

این حزب همه نمایندگان فعلی خود را در دهوک کنار گذاشته به جز «فیان صبری» که ریاست فراکسیون حزب دموکرات در مجلس فعلی عراق را بر عهده دارد.

6 نامزد هم بر سر یک کرسی مسیحیان در دهوک رقابت می‌کنند. نماینده فعلی‌ای که این کرسی را در اختیار دارد در این انتخابات به کرکوک منتقل شده است.

 

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟