نجیب میقاتی: در حال گفت‌وگو با عون بر سر اسامی وزرا هستیم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نخست‌وزیر مکلف لبنان گفت شانس من برای تشکیل دولت بیشتر از کناره‌گیری از نخست وزیری است و اکنون در حال گفت‌وگو بر سر اسامی وزرا با عون هستیم.

«نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر مکلف لبنان پس از دیدار با عون در کاخ بعبدا در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: رایزنی‌ها درخصوص موضوع تشکیل دولت را تکمیل کردیم و تلاش می‌کنیم این مساله را به گونه‌ای که مورد رضایت همگان باشد، حل کنیم تا بتوانیم به وضعیت لبنان سر و سامان بخشیم، ما باید با یکدیگر همکاری کنیم.

وی گفت: ما اکنون وارد گفت‌وگو درباره اسامی وزرای پیشنهادی شده‌ایم، اما باید ببینیم سرانجام این پرونده چه خواهد شد.

میقاتی در پایان تاکید کرد: شانس تشکیل دولت بیشتر از کناره‌گیری از نخست‌وزیری است و بازه زمانی مشخصی برای این امر وجود ندارد، اما زمان نامحدود هم نیست.

پیش از این، شبکه النشره گزارش داده بود که فشارهای امریکا و فرانسه بر گروه‌های سیاسی لبنانی برای تشکیل دولت افزایش یافته است و به احتمال زیاد دولت جدید طی روزهای آتی تشکیل خواهد شد.

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن توصیف کرده است، واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

کاهش عرضه سوخت، لبنان را در خاموشی‌های طولانی و صف‌های طویل فرو برده است. بحران اما تنها به سوخت محدود نبوده و حتی نان هم در این کشور به سختی پیدا می‌شود. بسیاری از نانوایی‌ها مجبور شده‌اند کار خود را تعطیل کنند و بسیاری از بیمارستان‌ها هم با مشکل جدی رو به رو هستند. معترضان هم از بی‌تحرکی مسئولان خود خشمگین شده و جاده‌های سراسر کشور را مسدود کرده‌اند.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

الحریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت متعهد شده اند میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود، برخی کشورها از جمله فرانسه تهدید کرده‌اند که احتمالا برخی از رهبران لبنان را هدف تحریم‌های خود قرار دهند.

میشل عون که با فهرست سعد حریری مخالفت کرده است، در سال ۲۰۱۶ از سوی پارلمان لبنان برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟