ابتکار کمربند و راه؛ فرصتهای اقتصادی مشترک ایران و چین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بررسی اهداف و برنامه‌های چین از اجرای ابتکار کمربند و راه و شناسایی ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های ایران و چین و مشارکت فعال در آن می‌تواند حائز منافع بلندمدت برای هر دو کشور باشد.

طرح «ابتکار کمربند و راه» را می‌توان مهم‌ترین ابتکار بین‌المللی کشور چین نام برد. این طرح به ‌تعبیری، بلندپروازانه‌ترین مگاپروژه در دوران حاضر نیز به شمار می‌آید. ابتکار کمربند و راه ۷۲ کشور جهان را با حدود ۶۰ درصد جمعیت و ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهانی شامل می‌شود که این اطلاعات بیانگر اهمیت و اثرگذاری بالای این ایده در مقیاس جهانی است و در ابعاد مختلف اقتصادی-تجاری، عملی- فرهنگی و حتی ژئوپلتیک و امنیتی آثار و پیامدهای وسیعی در منطقه خواهد داشت. لذا بررسی اهداف و برنامه‌های چین از اجرای ابتکار کمربند و راه و شناسایی ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های ایران و چین و مشارکت فعال در آن می‌تواند حائز منافع بلندمدت برای هر دو کشور باشد.

 

با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه و بررسی طرح مذکور و زمینه‌های همکاری ایران در آن به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت که نتیجه مطالعات در قالب کتاب «ابتکار کمربند و راه؛ فرصتهای اقتصادی مشترک ایران و چین» منتشر گردیده است.

 

کتاب مذکور ضمن مرور سیر توسعه اقتصادی چین، بررسی وضعیت اقتصادی- اجتماعی و ویژگی‌های الگوی حکمرانی اقتصادی جمهوری خلق چین به معرفی ابتکار کمربند و راه و بررسی اهداف و اقدامات چین از اجرای این طرح پرداخته است. در ادامه، مسیرها و کریدورهای ابتکار کمربند و راه و موقعیت ایران مورد بررسی قرار گرفته و دیدگاه‌های انتقادی در خصوص ابتکار کمربند و راه و نحوه مواجهه کشورهای مختلف با طرح مذکور بیان شده است. در پایان به جایگاه ایران در ابتکار کمربند و راه، روابط تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و چین و ظرفیت‌های همکاری دو کشور در این چارچوب پرداخته شده است.

 

ضمن انتشار عمومی متن کامل کتاب در قالب فایل متنی، امید است تلاش‌های صورت‌گرفته بتواند با افزایش شناخت ماهیت و وجوه مختلف ابتکار کمربند و راه در راستای درک ضرورت‌های توسعه روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در چارچوب سند ۲۵ ساله مفید واقع شود.

 

دریافت فایل کامل کتابhttps://media.tahlilbazaar.com/d/2021/08/07/0/85371.pdf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟