امیدواری عراق به حل بحران آب با ترکیه و ایران در حاشیه نشست بغداد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
یک مسئول عراقی تاکید کرد پرونده آب از جمله پرونده‌های اصلی و مورد بحث با ترکیه و ایران در کنفرانس منطقه‌ای بغداد خواهد بود.

یک مسئول عراقی تاکید کرد پرونده آب از جمله پرونده‌های اصلی و مورد بحث با ترکیه و ایران در کنفرانس منطقه‌ای بغداد خواهد بود که قرار است فردا شنبه با حضور کشورهای منطقه‌ای و چند کشور فرامنطقه‌ای برگزار شود.

اغلب استان‌های عراق به ویژه مناطق غربی این کشور به دلیل کاهش آب ورودی از ترکیه و ایران با موج خشکسالی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان است.

این مسئول عراقی که عضو کمیته برگزارکننده کنفرانس بغداد است در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: پرونده آب در میان پرونده‌های مهم و مورد بحث با مسئولان ایرانی و ترکیه‌ای در حاشیه نشست بغداد گنجانده شده است و بسیاری از مقامات وزارت محیط‌زیست و کشاورزی در این در این مراسم حضور خواهند داشت و امیدواریم بتوانیم به راهکارهای فوری و تعیین‌کننده‍ای برای حل و فصل این پرونده دست پیدا کنیم.

وی گفت: عراق پس از اقدام ایران در قطع آب به مجامع بین‌المللی متوسل نشده و امیدوار است به جای شکایت در نهادهای بین‌المللی بتواند در کنفرانس بغداد به تفاهم و توافقی بر سر این پرونده دست یابد همچنین عراق محور جلسات و تفاهمات برای بحران‌های منطقه خواهد بود لذا در نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها در اغلب بحران‌ها از جمله بحران آب تاثیرگذار خواهد بود.

از سوی دیگر، «جمال کوجر»، عضو کمیسیون مالی پارلمان عراق گفت: ما بسیار امیدواریم که کنفرانس بغداد بتواند نقطع عطفی برای پشت سر گذاشتن بسیاری از بحران‌های عراق از جمله بحران آب باشد.

کوجر در گفت و گو با العربی الجدید تاکید کرد: بدون شک بحران‌های داخلی و حقوق منطقه‌ای عراق در کنفرانس مورد بحث قرار خواهد گرفت به ویژه پرونده آب و اقدامات ایران و ترکیه در این باره که منجر به بحران و کم‌آبی در عراق شده است و ما امیدوار به حصول تفاهمات در این خصوص هستیم.

وزارت منابع آب عراق هم که گفت‌وگوهایی با طرف ایرانی و تُرک برای دستیابی به تفاهماتی درخصوص پرونده آب داشته، امیدوار است که نشست بغداد بتواند در حصول توافقات آبی تاثیرگذار باشد.

«عون ذیاب»، مشاور فنی وزارت منابع آب عراق هم با بیان اینکه به جد خواهان برگزاری دیدارهایی با طرف ایرانی هستیم، گفت: اغلب منابع آبی و رودها به ویژه رود دیالی در شرق عراق از سمت ایران وارد کشور می شود و کمبود آب منجر به مشکلاتی در کشاورزی در استان دیالی شده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟