السیسی در حال تلاش برای تنظیم «طرح صلح» مصری در اراضی فلسطینی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
قرار است مقامات اسرائیلی و فلسطینی و امریکایی و عرب و اروپایی طی روزهای آینده برای هماهنگی‌های بیشتر درباره «طرح صلح» مصر دیدارهایی داشته باشند.

اندکی پس از اعلام دریافت تماس تلفنی ازجانب رئیس جمهوری مصر و دیدار با پادشاه اردن، «اسحاق هرتسوگ»، رئیس اسرائیل خواستار ازسرگیری روابط با تشکیلات خودگردان فلسطینی و ازسرگیری مذاکرات صلح شد و آن را «موضوعی مهم برای امنیت و آینده اسرائیل» خواند.

هرتسوگ در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که دیدار هفته گذشته «بنی گانتس» وزیر دفاع اسرائیل، با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، را گامی مثبت و مهم می‌داند که «باید موجب تعمیق روابط و بازیابی اعتماد و امید به صلح» شود.

این اظهارات که در ماجرای فرار 6 زندانی فلسطینی از زندانی در اسرائیل چندان دیده نشد، از دید ناظران اظهاراتی مهم دانسته شد، به خصوص که اندکی پس از مذاکرات هرتسوگ با رئیس جمهوری مصر و پادشاه اردن مطرح شده است.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی اسرائیل (کان) نقل از «منابع بلندپایه عرب» خبر داد که دستگاه اطلاعات مصر زیر نظر مستقیم «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، در حال تلاش برای طراحی «طرح صلح تازه‌ای» با هماهنگی مقامات عرب و اروپایی به منظور ازسرگیری مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و فلسطین است.

براساس این گزارش، قرار است مقامات اسرائیلی و فلسطینی و امریکایی و عرب و اروپایی طی روزهای آینده برای مشورت‌ها و هماهنگی‌های بیشتر درباره این طرح پیش از رونمایی رسمی از آن دیدارهایی داشته باشند.

درباره جزئیات این طرح، گفته شده که این طرح دارای بندهای مشخص و قابل اجراست و به مسائل اصلی مورد اختلاف یعنی بیت المقدس و آوارگان فلسطینی و اسرا و مرزها و امنیت مربوط می‌شود.

براساس این گزارش‌ها، بررسی این طرح موضوع اصلی مذاکرات سران مصر و اردن و فلسطین در قاهره در هفته گذشته بوده است.

هرتسوگ، رئیس اسرائیل، در مصاحبه خود تأکید کرد که به دعوت پادشاه اردن به امان رفته و «درباره مسائل راهبردی مورد توجه دو کشور» مذاکره کرده و «دیدار دوستانه‌ای» داشته است و افزود که «اردن کشور بسیار مهمی است و پادشاه آن فرد بازیگر سیاسی مهمی در منطقه است».

منابع سیاسی در تل آویو، می‌گویند که این فعالیت‌های هرتسوگ، که به موجب قانون فاقد اختیارات اجرایی است، با هماهنگی کامل نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل انجام می‌شود. قرار است طی روزهای آینده «نفتالی بنت» که بارها بر مخالفت با تشکیل کشور فلسطین تأکید کرده در سفر به شرم‌الشیخ با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، دیدار کند.

این نکته نیز جالب توجه است که هرتسوگ روابط دوستانه‌ای با محمود عباس دارد و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ریاست وی بر اسرائیل را تبریک گفت و تأکید کرد که آماده همکاری با وی برای ازسرگیری مذاکرات صلح است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟