نقش فساد در فروپاشی ارتش افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نقش فساد در فروپاشی ارتش افغانستان
پس از شکست طالبان در ۲۰۰۱، آمریکا و متحدانش نتوانستند منابع را برای ایجاد نیروهای نظامی و پلیس حرفه‌ای و پایدار در اولویت قرار دهند.

بهترین فرصت برای ایجاد چنین نیرویی، سال‌های اول پس از حمله بود که طالبان هنوز خود را بازیابی نکرده بود. ولی جنگ‌سالاران و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی از تسلیحات و بودجه‌های نظامی در راستای منافع گروهی و شخصی بهره بردند و اصلاح این حکمرانی و فسادزدایی از آن، به دلیل نگرش آمریکا مبنی بر اولویت «مبارزه با تروریسم» به تعویق افتاد.

🔸 سیستم فاسد پرسنلی به این معنا بود که ارتقا و مشاغل کلیدی نصیب افغانستانی‌هایی می‌شد که ارتباط سیاسی داشتند یا کسانی که رشوه پرداخت می‌کردند. مجروحان هزینه‌های پزشکی را خود می‌پرداختند و خانواده کشته‌شدگان بدون مقرری باقی می‌ماندند.

🔸 نویسنده ذکر می‌کند که علاوه بر فساد، خروج نظامیان آمریکایی؛ توقف حملات هوایی و هم‌چنین آزادی زندانیان طالبان نیز از دیگر دلایل فروپاشی نهادهای نظامی و امنیتی افغانستان بوده است. ولی فساد فزاینده حکومت کابل عامل اصلی در ناامیدی و انزوای سربازان در برابر طالبان بود.

🔸 ارزیابی و بازبینی کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا و اروپا به متحدان‌شان؛ وادارسازی آن‌ها به اصلاح رویه‌های حکمرانی بر مبنای پاسخگویی و شفافیت؛ افزایش نظارت کنگره بر قراردادهای تسلیحاتی پنتاگون و وزارت خارجه و نهایتاً تلاش کنگره برای اصلاحات درونی در ساختارهای نظامی و امنیتی آمریکا از جمله راهکارهای ارائه‌شده برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟