مکرون بعداز خروج نیروهای نظامی آمریکا چه هدفی را در عراق دنبال می کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مکرون بعداز خروج نیروهای نظامی آمریکا چه هدفی را در عراق دنبال می کند؟
 خبرگزاری آناتولی مقاله ای با عنوان”مکرون بعداز آمریکا چه هدفی را در عراق دنبال می کند؟” به قلم بکر آیدوغان و محمد آلاجا نوشت: عراق ۶ شهریور ۱۴۰۰هجری شمسی میزبان کشورهای همسایه و منطقه بود و فرانسه نیز به صورت نمادین در کنفرانس بغداد شرکت کرد. « کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد» با حضور سران و مقامات کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، مصر، اردن، امارات عربی متحده، قطر، کویت و برخی از نهادهای بین المللی و منطقه ای از جمله شورای همکاری خلیج(فارس) و سازمان همکاری اسلامی برگزار شد.

 کمک به حکومت بغداد برای ادامه بازسازی عراق ، مبارزه مشترک با تروریسم، توسعه همکاری منطقه ای، حفظ وحدت ملی عراق، حمایت از عراق و نقش این کشور برای بازگرداندن تعادل به منطقه و برقراری روابط مستحکم بین کشورهای منطقه از موارد مطروحه کنفرانس بغداد بود.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عنوان قدرت غیر منطقه ای در کنفرانس بغداد فعالانه شرکت کرد. امانوئل مکرون با توجه به وقوع خلاء قدرت نسبی ناشی از خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق و تبدیل آن به نفع گسترش نفود فرانسه در عراق دوبار در یک سال اخیر به عراق سفر کرد. مکرون همچنین برای حفظ نفوذ فرانسه در خاورمیانه تلاش می کند. رئیس جمهور فرانسه علاوه بر بغداد به منطقه حکومت محلی کردستان عراق سفر کرد. بعداز اشغال کویت توسط رژیم صدام ، روابط عراق با کشورهای منطقه قطع شد و عراق در سال 2003 میلادی تحت اشغال آمریکا در آمد و حملات تروریستی، اختلافات و درگیری مذهبی و قومی ، وجود اختلاس گسترده توسط مقامات عراق، حکومت های متزلزل ، ظهور تروریسم داعش و بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ادامه یافت. بدین سبب تا کنون کنفرانسی با این گستردگی در بغداد برگزار نشده بود. مشارکت و همکاری همه جناح های سیاسی و اجتماعی عراق در برگزاری “کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد” نشان می دهد که بغداد می تواند در برقراری همکاری و صلح منطقه ای نقش فعال و سازنده ای را بر عهده بگیرد. شرکت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس بغداد نیز مشوق شرکت کشورهای منطقه در این کنفرانس بین المللی بود. عراق که میانجیگری عادی سازی روابط میان ایران و عربستان سعودی را برعهده گرفته است، تلاش می کند که برای بازگشت به اتحاد های همکاری منطقه ای موانع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مبتلابه را رفع کند. مکرون در کنفرانس بغداد گفت: ” موفقیت مردم عراق به معنی موفقیت همه کشورهای شریک عراق خواهد بود” و نشان داد که می خواهد در روند عادی سازی روابط منطقه ای نقش سیاسی خود را برای بهره برداری از بازار اقتصادی منطقه افزایش دهد. فرانسه تلاش می کند که به عنوان یک قدرت بین المللی برای برقراری اتحاد بین کشورهای منطقه، در سطح منطقه ای نقش موثری بر عهده بگیرد و با توجه به هژمونی تاریخی فرانسه در منطقه خلاء قدرت بعد از خروج آمریکا از افغانستان و سپس عراق را پر کند.

 

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با توجه به اینکه حدود 40 روز دیگر در عراق انتخابات برگزار خواهدشد، اگر بعد از کنفرانس بغداد نامزدی شرکت خود در انتخابات را اعلام کند، نباید تعجب کرد. کاظمی تلاش می کند که در قبل از انتخابات حمایت کشورهای منطقه را بدست آورد و چهره نرم و سازشکارانه سیاسی و اجتماعی را در داخل کشور از خود نشان دهد و از تاثیر فرانسه بر کشورهای منطقه نیز بهره برداری کند. الکاظمی نیز گفت: مکرون دوست مهم عراق است و همکاری عراق و فرانسه در مبارزه با داعش ادامه خواهد داشت. مکرون نیز گفت: فرانسه به حفظ امنیت و ثبات عراق اهمیت زیادی قائل است و آماده سرمایه گذاری و همکاری در زیرساخت های اقتصادی، انرژی و آب و سایر بخش های عراق است. فرانسه تلاش می کند که سهمی از کیک مسائل امنیتی و سرمایه گذاری و بازسازی عراق نظیر احداث نیروگاه اتمی، مترو بغداد و فرودگاه موصل بعد از خروج آمریکا بدست آورد. بعد از مذاکره 20اوت 2020 الکاظمی در واشنگتن درباره کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا، مکرون در دوم سپتامبر 2020 میلادی به بغداد سفر کرد. امانوئل مکرون بعد از شرکت در کنفرانس بغداد با برهم صالح رئیس جمهور عراق، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و نجیروان بارزانی رئیس حکومت محلی کردستان عراق دیدار و مذاکره کرد. فرانسه بعد از خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، تلاش می کند که نیروی نظامی فرانسه را در عراق مستقر و نقش ناتو را از لحاظ مشاوری نظامی و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی عراق تقویت کند. فرانسه تلاش می کرد که نفوذ تاریخی خود را در سوریه احیا و تقویت کند و در بهار عربی برای سرنگونی بشار اسد اقدامات جدی انجام داد، اما کاهش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، به شکست اهداف فرانسه منجر شد. تلاش مکرون برای تقویت نفوذ فرانسه در عراق، در راستای دستیابی به هدف گسترش نفوذ پاریس درسوریه را نیز هست. گسترش همکاری اقتصادی و نظامی فرانسه در عراق، تاثیری بر وضعیت سوریه نیزدربر خواهد داشت. اما ایران از حضور و فعالیت فرانسه در عراق ناخشنود است.
سفر مکرون به اربیل و موصل
مکرون رئیس جمهور فرانسه بعد از کنفرانس بغداد به اربیل سفر و با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و رئیس سابق منطقه،نجیروان بارزانی رئیس فعلی حکومت محلی کردستان عراق و سایر مقامات کردستان عراق دیدار و مذاکره کرد. قبل از ورود مکرون به اربیل قلعه اربیل و جاده ها با پرچم فرانسه مزین شدند و مکرون هنگام شب در فرودگاه اربیل با استقبال نجیروان بارزانی روبرو شد و نجیروان بارزانی رانندگی اتوموبیل حامل مکرون را شخصا بر عهده گرفت. رسانه های کردستان عراق نیز گزارش ها و اخبار مفصلی درباره سفر و مذاکرات مکرون با مقامات کردستان منتشر و بر همکاری نزدیک اربیل با پاریس تاکید کردند. مقامات کردستان عراق بعد از رفراندم استقلال کردستان در سال 2017 میلادی با تحریم های بغداد روبرو شده بود. مقامات کردستان عراق از اینکه فرانسه بعد از آغاز تحریم اربیل توسط بغداد، برای میانجیگری میان بغداد و اربیل اقدام کرده بود از وی سپاسگذاری کردند. مکرون بار دیگر تاکید کرد که فرانسه دوست حکومت محلی کردستان عراق است و فرانسه در مبارزه با داعش به حمایت خود از کردستان عراق ادامه خواهد داد. حکومت محلی کردستان عراق آمریکا را متهم کرده اند که از رفراندم کردستان عراق حمایت نکرد و مانع عملیات ارتش عراق و حشد الشعبی علیه کردستان عراق نشد و آنها را در مقابل حملات بغداد تنها گذاشت. از نظر حکومت محلی کردستان عراق بعد از عقب نشینی نیروهای رزمی آمریکا از عراق، نیروهای نظامی فرانسه به عنوان یک قدرت غربی می تواند جایگزین آمریکا شود و در مواقع بحرانی از کردستان حمایت کند. در جریان سفر مکرون به اربیل مکرون و نجیروان بارزانی درباره روابط دوجانبه اربیل و پاریس، انتخابات عراق و مسائل مشترک دیگرتبادل نظر کردند.
کردهای عراق بعد از ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع در مدار36 درجه در سال 1991 میلادی در شمال عراق توسط آمریکا و سپس بعد از اشغال عراق در سال 2003 میلادی دستاوردهای قابل توجهی نظیر خودمختاری عملی و سپس نظام فدرالی کسب کردند. اما کردهای عراق بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، نگران تهدیدات و خطرات ناشی از داعش و حشد الشعبی هستند. مکرون نیز با سفر به اربیل پیام داد که فرانسه بعد از خروج آمریکا از عراق، فرانسه به حمایت خود از کردهای عراق ادامه خواهد داد. مکرون در سفر خود به موصل نیز گفت: سرکنسولگری فرانسه و مدارس فرانسه در منطقه گشوده و فعال خواهد شد. مکرون در بغداد به مسجد شیعیان و در موصل به مسجد اهل سنت رفت و با رهبران مسیحیان و ایزدی ها نیز ملاقات و مذاکره و تلاش کرد که در میان اقوام، پیروان ادیان و مذاهب اسلامی روابط حسنه برقرار و احساس و ادراک خوبی در نزد آنها درباره فرانسه بوجود آورد.

 

امانوئل مکرون در موصل نیز گفت: فرانسه از مبارزات عراق با تروریسم حمایت خواهد کرد و ازفرانسه بدین ترتیب پیام دادکه از گروه های دینی که بعد از خروج آمریکا از عراق نگران احیا گروه تروریستی داعش هستند، از آنها در مقابل حملات داعش حمایت و حفاظت خواهد کرد. مکرون در بغداد گفته بود که بعد از خروج آمریکا از عراق، در صورت نیاز و موافقت دولت عراق نیروی نظامی فرانسه در عراق باقی خواهند ماند. مکرون تلاش می کند که با انجام مذاکرات با مقامات عراقی و کردستان عراق، نفوذ و موقعیت خود را در نزد حکومت مرکزی بغداد و اربیل مرکز حکومت محلی کردستان عراق تحکیم کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟