انتخابات عراق شانس رفع بحران اقتصادی و سیاسی را فراهم می آورد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 خبرگزاری آناتولی مقاله ای با عنوان ” انتخابات عراق شانس رفع بحران اقتصادی و سیاسی را فراهم می آورد” به قلم حیدر کارا آلپ نوشت: عراق گرفتار بن بست سیاسی و بحران اقتصادی درحال آماده شدن برای برگزاری انتخابات زودهنگام در 10 اکتبر 2021 میلادی/۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ است. مردم عراق سالهای طولانی به نظام دولتی و حکومت های نالایق عراق اعتراض کردند. در نهایت در اکتبر سال 2019 میلادی عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق استعفا داد و مصطفی الکاظمی رئیس اطلاعات عراق حکومت تشکیل داده و بنا به درخواست معترضان تاریخ انتخابات زود هنگام را 10اکتبر اعلام کرد.

در انتخابات عراق 3249 نفر از 167 حزب سیاسی و تشکل های دیگر نامزد انتخابات شده اند. 951 نفر زن و 789 نفر مستقل و منفرد نیز نامزد انتخابات هستند.
ائتلاف های انتخاباتی
هادی عامری وزیر سابق و رهبر سازمان بدر دارای روابط نزدیک با ایران و رهبر ائتلاف فتح بزرگترین تشکل سیاسی شیعه، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر اسبق دومین تشکل سیاسی شیعه، ائتلاف نیروهای دولت ملی به رهبری عمار حکیم رهبر دینی و سیاسی شیعه و حیدر العادی نخست وزیر سابق سه تشکل بزرگ شیعه هستند که در انتخابات شرکت مجلس عراق خواهند کرد.
گروه صدر شیعه مذهب به رهبری مقتدی صدر نیز در انتخابات عمومی مجلس عراق شرکت خواهد کرد.
جامعه سنی مذهب عراق
جامعه سنی مذهب عراق نیز در حال آماده شدن برای شرکت در انتخابات عراق هستند. جامعه سنی مذهب عراق نیز با دو ائتلاف: 1-ائتلاف تقدم به رهبری محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق 2- ائتلاف العزم به رهبری خمیس الخنجر سرمایه دار عراقی درانتخابات شرکت خواهند کرد.
محمد حلبوسی رهبر “ائتلاف تقدم” و خمیس الخنجر رهبر “ائتلاف العزم” به رقابت شدید در سطح دشمنی با یکدیگر ادامه می دهند. چنانکه صباح العکیلی کارشناس سیاسی عراق در گفت وگو با تلویزیون «النجباء» عراق گفته بود که اختلافات بین محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر، نشانه شکاف بزرگ در جبهه سیاسی اهل سنت عراق است.
” اسامه النجیفی” رهبر “جبهه نجات” و رییس پیشین مجلس عراق سومین رهبر سیاسی برجسته اهل سنت عراق است که برادرش اثیل النجیفی استاندار پیشین نینوا با مرکزیت موصل از متهمان خیانت در ماجرای سقوط موصل در دهم ژوئن 2014 به دست داعش می باشد. اثیل النجیفی به ترکیه پناهنده شده است.
احزاب کردستانی و شرکت در انتخابات مجلس فدرال عراق
حزب دموکرات کردستان عراق به تنهایی در انتخابات مجلس عراق شرکت خواهد کرد. اما اتحادیه میهنی کردستان عراق و جنبش گوران به صورت ائتلافی در انتخابات شرکت خواهند کرد.
احزاب جمعیت ترکمن برای اولین بار به صورت متحد در انتخابات 10 اکتبر مجلس عراق شرکت خواهند کرد. تبلیغات انتخاباتی بر خلاف انتخابات سابق، از سه قبل از برگزاری تاریخ انتخابات ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ تبلیغات خود را در شهرهای مختلف عراق آغاز کرده اند. بنا به قانون انتخابات جدید عراق 18 حوزه انتخاباتی به 83 حوزه انتخاباتی افزایش یافته است. در انتخابات عراق ناظران بین المللی نیز حضور فعال خواهند داشت. کمیسری عالی انتخابات عراق از اتحادیه اروپا نیز درخواست کرده است که ناظرانی را در روزبرگزاری انتخابات به عراق اعزام کنند.
معلوم نیست که آیا برگزاری انتخابات زودهنگام عراق که تحت فشار معترضان به وضع موجو برگزار خواهد شد، جو سیاسی بحرانی و منفی حاکم بر عراق را برطرف خواهد کرد و یا نه؟ اما کارشناسات معتقدند که انتخابات عراق در شرایط امن و شفاف و درست برگزار خواهد شد.
اگر انتخابات درست و شفاف انجام گیرد، تغییر بنیادین انجام خواهد شد
مصطفی سعدون روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی می گوید: می توان گفت که در انتخابات 10 اکتبر 2021 میلادی تغییر جغرافیای سیاسی بسیار دشوار است. اما اگر انتخابات بدون شائبه ، درست و شفاف برگزار شود، زیربنای تغییرات بنیادین سیاسی و اجتماعی خواهد شد و مجلس و حکومت متفاوت از سابق تشکیل خواهد شد. در همه انتخابات عراق بعد از سال 2003 میلادی، جو امنیتی خاصی وجود داشت. اما انتخابات اخیر هم “انتخابات زودهنگام” است و هم خشم مردم به اوج رسیده و هم حکومت موقت برقرار شده است. در بین احزاب سیاسی سنتی رقابت جدی وجود دارد و جنبش های سیاسی جدید و جوان برای اولین بار در انتخابات شرکت خواهند کرد. شاید با این انتخابات بتوان آینده سیاسی عراق در 8 تا 12 سال عراق را ساماندهی و تعیین کرد و ثبات نسبی برقرار شود.
در نتیجه انتخابات ممکن است که بن بست سیاسی عراق رفع شود

 

علی ممتاز تحلیل گر سیاسی عراقی گفت: ساختار سیاسی عراق به بن بست رسیده است و ممکن است که انتخابات جدید، بن بست سیاسی را بشکند. ائتلاف فتح و سائرون در سال 2018 میلادی حکومت ضعیف عادل عبدالمهدی را تشکیل داده بودند. اما در نتیجه انتخابات جدید ممکن است که حکومت و مجلس قدرتمندی تشکیل شود و در ساختار قوه قضائیه عراق نیز تغییراتی بوجود آید. عراق کشوری بود که دربهای خود را بر روی همه کشورها بسته بود و تنها بر روی ایران باز شده بود. اما بعد از انتخابات عمومی مجلس عراق، تعادل سیاسی بوجود آمده و عراق به مرکز جاذبه سیاسی، اقتصادی وتجاری تبدیل شده و به صورت کانون ملاقات و همکاری قدرت های مختلف در خواهد آمد.
اگر انتخابات با شرکت اکثریت مردم برگزار نشود، تغییر معادلات سیاسی دشوار خواهد بود
حسن توران رئیس جبهه ترکمن عراق(توسط ترکیه سازماندهی شده و تحت حمایت قرار گرفته است)درباره انتخابات عراق گفت: انتخابات به جای آنکه منطبق بر قانون اساسی برگزار شود، به دلیل اعمال فشار تظاهرات معترضان برگزار خواهد شد. انتظار می رود که درباره تشکیل حکومت جدید ساز و کار جدیدی انجام گیرد. اما اگر مشارکت جدی و سطح بالا انجام نگیرد، معادله سیاسی موجود تغییر نخواهد یافت. اگر مردم عراق می خواهند که در نظام سیاسی اقتصادی، امنیتی و اداری عراق تغییرات و اصلاحات بنیادین بوجود آید، باید اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند. انتخابات به علت زودهنگام بودن مفهوم سیاسی خاصی دربردارد. انتخابات دهم اکتبر متفاوت از انتخابات سابق نه صورت فهرست بسته بلکه به صورت مشارکت نامزدها به صورت منفرد و مستقل فردی برگزار خواهد شد. البته این نوع انتخابات هم آثار مثبت و هم منفی دربر دارد. از نظر جبهه ترکمن عراق نظام انتخاباتی فهرست بسته برای شرایط سیاسی عراق مناسب تر و بهتر است. اما قانون انتخابات براساس ثبت نام نامزد های منفرد و مستقل با شتاب مورد تصویب مجلس عراق قرار گرفت.
حوزه های انتخابات از 18 به 83 حوزه انتخابات تقسیم شده است. بدین سبب در سیاست عراق، حوزه های نفوذ جدید متکی بر تقسیمات جغرافیائی و ساختار عشایری بوجود خواهد آمد و مناسب ساختار سیاسی و اجتماعی عراق نیست. در عراق وضعیت پیچیده ای حاکم است. خروج ناگهانی و شوک آور آمریکا از افغانستان بر اوضاع عراق نیز تاثیر گذار است. جریانات سیاسی عراق و رهبران گروه های سیاسی باید سازش و توافق کنند، زیرا گروه های سیاسی مزبور هنوز واقعیت های عراق را بدرستی درک و ارزیابی نکرده اند.
ممکن است که واجدین شرایط رای دادن در انتخابات به افراد منفرد و مستقل رای بدهند.
سعید قیس تحلیل گر سیاسی عراق گفت: بعد از تظاهرات گسترده مردم عراق در سال 2019 میلادی و بنا به فراخوانی علی سیستانی مرجع دینی، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. انتظار می رود که انتخابات 10 اکتبر، به اولین قدم در راستای اصلاحات سیاسی کشور تبدیل شود. انتخابات در حوزه های انتخابات متعددی با کارت بیومتریک برگزار و تلاش خواهد شد که در شمارش دستی آرا اشتباهی انجام نگیرد. انتخابات تحت حمایت بین المللی و نظارت نهادهای بین المللی برگزار خواهد شد. زنان نیز 25 درصد سهم نامزدی در انتخابات را در اختیار دارند.
احمد فیلی روزنامه نگار عراقی نیز گفت: انتظار از تحقق تغییرات سیاسی در نتیجه برگزاری انتخابات بسیار دشوار است. زیرا میان رای دهندگان و قدرت های سیاسی بی اعتمادی وجود دارد. احزاب سیاسی سنتی در انتخابات شرکت می کنند، در نتیجه انجام تغییرات در نقشه سیاسی عراق وجود ندارد. تقسیم قدرت سیاسی حکومتی به صورت تقسیم سهام بین احزاب سیاسی ادامه خواهد داشت و اما اگر نامزدهای منفرد و مستقل در انتخابات پیروز شوند، تعداد کرسی های احزاب سیاسی سنتی کاهش خواهد یافت.
ممکن است که مردم عراق به انتخاب نامزدهای منفرد و مستقل روی آورند.

تعداد هیئت های نظارت بین المللی و خارجی در انتخابات 10 اکتبر 2020 میلادی نسبت به انتخابات 2018 میلادی پنج برابر بشتر است. بدین سبب نقش سازنده ای در تقویت روحیه و روانی مردم درباره کاهش شائبه تقلب در انتخابات و افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد داشت. تصمیم متخذه درباره ابطال انتخابات در خارج از کشور عراق نیز نقش مهمی در راستای ممانعت از ایجاد شک و تردید در نتایج انتخابات خواهد داشت. اما هیچیک از احزاب سیاسی عراق به تنهایی توان تشکیل حکومت را در اختیار ندارند و در نتیجه تغییر نقشه سیاسی حاکم بر کشور عراق بسیار دشوار است. احزاب سیاسی متکی بر مذهب گرایی و قومیت گرایی بار دیگر عراق را به حزب گرایی سوق خواهد داد. تقسیم سهم وزیران بین احزاب نیز ممکن است روند تشکیل حکومت را به تاخیر افکند ویا امکان ناپذیر کند. مسئله مهم دیگر نبود حزب و جریان مخالف در مجلس عراق خواهد بود. برای اصلاح و بازسازی نظامی سیاسی عراق، نیازمند برگزاری دو انتخابات دیگر هستیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟