پایان فعالیت کمیته سلطنتی نوسازی نظام سیاسی اردن و ارائه گزارش به ملک عبدالله

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پادشاه اردن گزارش کمیته سلطنتی نوسازی نظام سیاسی را دریافت کرد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گزارش کمیته سلطنتی نوسازی نظام سیاسی را دریافت کرد.

کمیته سلطنتی نوسازی نظام سیاسی در گزارش خود خواستار کاهش سن نامزدی برای انتخابات پارلمانی از 30 سال به 25 سال شده است.

این کمیته همچنین توصیه کرده نظام انتخاباتی تلفیقی از «حوزه انتخاباتی عمومی» و «حوزه انتخاباتی محلی» باشد و حوزه انتخاباتی عمومی تنها منحصر به احزاب و شامل 41 کرسی پارلمان باشد.

کمیته سلطنتی نوسازی نظام سیاسی خواهان تقسیم اردن به 18 دایره انتخاباتی محلی که دربردارنده 97 کرسی پارلمانی باشد، شده است که 18 کرسی از آن اختصاص به زنان داشته باشد.

کمیته یاد شده در ادامه توصیه کرده که نباید اجازه تاسیس حزب بر اساس مبانی دینی یا طائفی و نژادی و جنسیتی داده شود.

ملک عبدالله در مراسم تحویل گزارش کمیته مذکور گفت: الگوی دموکراتیکی که ما به دنبال آن هستیم، بیانگر اراده سیاسی و منافع ملی ما و در راستای تقویت هویت جامع و مسیر رشد و توسعه و نوسازی است که آینده اردن و مردم کشور شایسته آن هستند.

پادشاه اردن افزود: نتایج و گزارش این کمیته بر اساس قانون اساسی ابتدا برای بررسی دقیق به دولت و پس از آن به پارلمان ارائه خواهد شد.

از دیگر توصیه‌های کمیته سلطنتی نوسازی نظام سیاسی این است که محاکمه وزرای سابق و متهم در پرونده‌های مختلف بدون مراجعه به پارلمان مستقیما در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد همچنین اعتراض به انتخابات به جای دادگاه استیناف نزد دادگاه تمییز انجام شود.

این کمیته همچنین پیشنهاد کرده مدت ریاست پارلمان به جای 2 سال، یکسال باشد و عزل رئیس پارلمان با تصویب دوسوم اعضای پارلمان امکانپذیر باشد همچنین انحلال پارلماندر 4 ماه پایان دوره فعالیت غیر قانونی است.

همچنین کارمندان دولت برای نامزدی در انتخابات نیازی به استعفا ندارند و به جای آن باید درخواست مرخصی بدون حقوق سه ماه پیش از رای‌گیری را ارائه دهند.

کمیته یاد شده همچنین توصیه کرده شمار افراد خواهان تاسیس حزب نباید کمتر از 300 نفر باشد.

پادشاه اردن پیش از این «سمیر الرفاعی»، نخست‌وزیر اسبق این کشور را به عنوان رئیس این کمیته منصوب و مأمور نوسازی نظام سیاسی اردن کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟