چرا دانشجویان عراقی در خارج از این کشور تحصیل می‌کنند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مسئولان عراقی برآورد می‌کنند شهروندان این کشور برای تحصیل در خارج از این کشور بیش از 50 میلیون دلار در سال هزینه می‌کنند.

مسئولان عراقی برآورد می‌کنند شهروندان این کشور برای تحصیل در خارج از این کشور بیش از 50 میلیون دلار در سال هزینه می‌کنند و علت افزایش این پدیده طی سال‌های اخیر به کاهش سطح آموزش در دانشگاه‌های داخلی باز می‌گردد.

لبنان، مصر و اردن در صدر کشورهای عربی قرار دارند که دانشجویان عراقی آن را برای تکمیل تحصیلات عالی خود انتخاب می‌کنند از سوی دیگر، ترکیه، ایران، یونان، اوکراین، هند، مالزی، روسیه، بریتانیا در صدر کشورهای غیر عربی قرار دارند که بیشترین تعداد دانشجویان عراقی در آن مشغول به تحصیل هستند.

به گفته یک مسئول عراقی در وزارت آموزش عالی، میانگین هزینه سالانه دانشجوی عراقی در کشورهای عربی به جز هزینه معیشتی به 10 هزار دلار می‌رسد که دلیل این امر علاوه بر کاهش سطح و کیفیت آموزش در دانشگاه‌های عراقی به نبود برخی تخصص‌ها در عراق باز می گردد.

این مسئول عراقی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: بیش از 50 میلیون دلار به شکل حواله مالی به کشورهای مختلف به عنوان هزینه تحصیل از عراق خارج می شود.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد دلیل دیگر این اقبال به کسب مدارک عالی دانشگاهی (دکترا و فوق لیسانس) تمایل بسیاری از کارمندان به بهبود حقوق‌شان و نیز به دست آوردن جایگاه اجتماعی است.

این مسئول عراقی تاکید کرد: وزارت آموزش عالی آمار دقیقی از دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور ندارد زیرا شمار زیادی از آنها پرونده‌ای در این وزارتخانه ندارند به خصوص که در بسیاری از کشور آموزش مجازی شده است.

از سوی دیگر، «جاسم الجبوری»، استاد دانشگاه عراقی تصریح کرد: تحصیل در خارج از کشور به مساله‌ای برای اتلاف منابع ارزی و انتقال آن به کشورهای دیگر تبدیل شده است.

الجبوری گفت: اغلب دانشگاه‌ها در کشورهای منطقه‌ای نظیر لبنان، ایران و اردن و غیره شروع به ارائه تسهیلات برای جذب دانشجویان خارجی کرده اند.

وی اظهار داشت: هزینه‌های تحصیلی در بسیاری از این کشورها به دلیل کاهش ارزش پول ملی به کمتر از 3 هزار دلار برای یک سال تحصیلی کاهش پیدا کرده است.

 

منبع:https://mdeast.news

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟