انتخابات عراق و مشخص شدن آینده حضور نظامی آمریکا در این کشور

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روز گذشته (یکشنبه، ۱۰ اکتبر)، پنجمین انتخابات پارلمان عراق در سراسر این کشور برگزار شد.

رأی عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی که دیروز برگزار شد، احتمالا سرنوشت و آینده نیروهای آمریکایی را که هنوز در عراق مستقر هستند، تعیین کند. نتایج این انتخابات، نحوه برخورد بغداد با درگیری ژئوپلیتیک بین واشنگتن و تهران را نیز مشخص خواهد کرد.

انتخابات عراق پس از توافق بین بغداد و واشنگتن برای «پایان عملیات رزمی» نیروهای باقی‌مانده آمریکا و تبدیل ماموریت‌های رزمی به ماموریت‌ها مستشاری برگزار شد. وضعیت امنیتی نسبتاً پایدار در دوره گذشته یکی از پیامدهای این توافق تلقی می‌شود، به ویژه این‌که پایان حضور آمریکا یکی از خواسته های جناح‌های ضد آمریکا بود که بر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در این خصوص، فشار آوردند.

در این گزارش تایید شده که ایالات متحده آمریکا، ۲۵۰۰ نیروی نظامی از مجموع ۳۵۰۰ نیروی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق دارد. تحت فشار گروه‌های مقاومت و مصوبه پارلمان برای خروج این نیروها پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایالات متحده و عراق آوریل گذشته توافق کردند که ماموریت رزمی ایالات متحده به آموزشی و استشاری تغییر کند. «طی سال جاری، عراق در گردابی از خشونت بین گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران و ارتش آمریکا قرار گرفته است که در پاسخ به حملات موشکی و پهپادی به پایگاه های خود، اقدام به حملات هوایی می‌کردند».

در این گزارش پیش‌بینی شده که فراکسیون جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی را در این انتخابات کسب کند با توجه به این‌که در انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز بیشترین کرسی‌ها را در ائتلاف با حزب کمونیستی عراق کسب کرد. مقتدی الصدر یک رهبر «سرکش و قهرمان شیعیان عراق» است. وی با حضور نیروهای آمریکایی مخالف است و از دیگر سو با نفوذ روافزون ایران در این کشور مخالف است – امری که وی را از سایر سیاستمداران شیعی_ متمایز می‌کند. وی همچنین به حملات علیه منافع آمریکا در عراق نقد دارد.

در این گزارش به نظرسنجی انجام شده از سوی اندیشکده عراقی «مرکز الرافدین للحوار» استناد شده که می‌گوید در انتخابات کنونی، جریان صدر ۴۲ کرسی را از آن خود خواهد کرد در حالی که در انتخابات ۲۰۱۸، ۵۴ کرسی کسب کرده بود.

به نظر می رسد کاظمی خود را برای ماندن در پستش از طریق توافقی که پس از انتخابات بین نیروهای سیاسی رقیب در کشور حاصل می‌شود، آماده می‌کند. اما نخست‌وزیر ماندن او با مخالفت شدید گروه‌های مورد حمایت ایران همراه می‌شود که او را در «کشته شدن» سلیمانی و ابومهدی المهندس دخیل می‌دانند.

نگارنده در ادامه با اشاره به این‌که، «کتائب حزب‌الله» عراق، برای نخستین‌بار به صورت مستقیم در انتخابات شرکت کرده و فهرستی شامل ۳۲ نامزد ارائه کرده است و طرفداران خود را به شرکت در انتخابات تشویق کرده، می‌نویسد: «این امر نشان می‌دهد که چگونه قدرت سیاسی گروه‌های شبه‌نظامی، از زمانی که آن‌ها نقش مهمی در مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۴ ایفا کردند، رشد و افزایش داشته است».

این روزنامه آمریکایی با افراطی خواندن نیروهای مقاومت عراقی که مخالف تداوم حضور تروریست‌‌های آمریکایی در خاک کشورشان هستند، به نقل از تحلیلگران می‌نویسد که مشارکت پایین مردم عراق در این انتخابات احتمالا به تقویت این گروه و «دیگر گروه های افراطی» منجر شود.

 

منبع:https://asrdiplomacy.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟