عدم استقبال «معترضان تشرینی» از تظاهرات اعتراضی به نتایج انتخابات عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
معترضان تشرینی که پای ثابت هر تظاهرات در عراق بودند، این بار از تظاهرات در مخالفت با نتایج انتخابات عراق که از سوی نیروهای الحشد الشعبی و با انگیزه سیاسی صورت گرفته، استقبال نکردند.

با وجود اینکه چند روز از اعتراضات و تظاهرات طرفداران نیروهای بازنده در انتخابات پارلمانی اخیر در عراق که دهم اکتبر برگزار شد، می گذرد؛ اما این اعتراضات مورد توجه و اهتمام فعالان و تظاهرات کنندگان تشرینی که معمولا از هر تظاهرات مسالمت آمیزی حمایت می کردند، قرار نگرفت.

تظاهرات کنندگان که طرفدار نیروها و گروه های مسلح عراق هستند، در پی شکست نامزدهای این گروه ها در انتخابات پارلمانی و کسب کرسی های اندک در پارلمان آتی عراق، در نزدیکی منطقه الخضراء تجمع کردند.

به گفته برخی منابع به پایگاه خبری «العربی الجدید»، خیمه های معترضان در نزدیکی منطقه الخضراء از طرف محله الجادریه نصب شده و معترضان خواستار بازشماری دستی آرا هستند و هیئت نمایندگی سازمان در عراق را به همکاری با دولت الکاظمی و کمیساریای عالی مستقل انتخابات بر سر سرقت آرای احزاب سیاسی شیعی متهم می کنند.

معمولا هر تظاهرات در عراق به یک اتفاق برجسته در کشور به ویژه در شبکه های اجتماعی تبدیل می شد اما تظاهرات طرفداران نیروهای بازنده در این انتخابات، به نظر عراقی ها، یک درگیری حزبی بوده؛ اما دست اندرکاران این تظاهرات سعی داشتند بعد مردمی به آن بدهند.

صحنه هایی از تظاهرات در بغداد که توسط شبکه روداوو پخش شده، نشان می دهد اکثر معترضان به دستور فرماندهان الحشد الشعبی به میدان آمده اند و اطلاعی از حوادث انتخابات ندارند اما پلاکاردهایی با موضوع حمله به کمیساریای انتخابات عراق در دست دارند.

«علی الحجیمی»، یکی از فعالان اجتماعی در استان نجف اشرف در گفت وگویی با پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت: فعالان و تظاهرات کنندگان تشرینی مخالفت حضور در این تظاهرات و یا حمایت از آن هستند چرا که آن با انگیزه سیاسی راه اندازی شده است.

وی در ادامه افزود: تظاهرات کنندگان فعلی که مخالف نتایج انتخابات هستند، اکثرشان ارتباطی با انتخابات ندارند، بلکه نیروهای الحشد الشعبی هستند که از لحاظ سیاسی از آنها سوء استفاده شده است.

الحجیمی ادامه داد: اکثر فعالان تشرینی در این تظاهرات شرکت نمی کنند و اگر این تظاهرات خواستار شناسایی قاتلان تظاهرات کنندگان و یا انجام اصلاحات در عراق بود، آنها به صورت خودجوش اولین کسانی بودند که از این تظاهرات حمایت می کردند.

از طرفی دیگر «ایهم رشاد»، از فعالان اجتماعی در بغداد این تظاهرات را عامل فشار برای دستیابی به منافع سیاسی دانست و گفت که این تظاهرات با تظاهرات مردمی عراق که خواهان اصلاحات است، ارتباطی ندارد.

گفتنی است اکثر نیروهای سیاسی وابسته به گروه های مسلح در عراق در انتخابات پارلمانی اخیر در عراق شکست سنگینی متحمل شدند.

«احمد الاسدی»، سخنگوی ائتلاف فتح که شاخه سیاسی الحشد الشعبی است در این رابطه تظاهرات در مخالفت با نتایج انتخابات را مسالمت آمیز توصیف کرد و گفت که تظاهرات کنونی از تظاهرات مردمی در اکتبر 2019 بهتر است و مقایسه بین این دو تظاهرات جائز نیست.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟