اخباری از کودتای نظامی در سودان/ نخست وزیر و مقامات غیر نظامی در حصر خانگی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اینترنت و همچنین خدمات تلفن همراه در بخش‌های بزرگی از سودان قطع شده و نیروهای نظامی بسیاری از مسیرهای مواصلاتی را هم بسته‌اند.

در حالی که گزارش‌هایی درباره کودتای نظامی در سودان منتشر شده، شبکه «الحدث» از محاصره منزل مسکونی «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر سودان، توسط گروه های نظامی و حصر خانگی وی خبر داد.

همسر «ایمن نمر» فرماندار خارطوم نیز از بازداشت وی توسط یک گروه نظامی خبر داد.

مدیر دفتر الجزیره تأکید کرد که اخباری غیر قطعی درباره بازداشت محمد الفکی، عضو شورای رهبری، و همچنین وزرای اطلاع‌رسانی و ارتباطات و صنایع و همچنین رئیس حزب بعث و مشاور رسانه‌ای نخست وزیر به دست نیروهای نظامی منتشر شده است.

«تجمع کادرهای حرفه‌ای» (المهنییین) با تأکید بر اینکه آنچه در کشور رخ می‌دهد یک تلاش نظامی برای قبضه کردن قدرت است از مردم خواست که با ریختن به خیابان‌ها مانع از کودتا شوند.

همزمان گزارش شده که اینترنت و همچنین خدمات تلفن همراه در بخش‌های بزرگی از سودان قطع شده و نیروهای نظامی بسیاری از مسیرهای مواصلاتی را هم بسته‌اند.

از سوی دیگر مردم سودان با حضور در خیابان‌های خارطوم در اعتراض به بازداشت افراد با آتش زدن لاستیک خودروها خیابان‌ها را بسته‌اند.

تجمع کادرهای حرفه‌ای در بیانیه دوم خود تأکید کرد که اکثر اعضای هیئت دولت و شورای حکومتی بازداشت شده‌اند و قرار است اینترنت در سراسر سودان قطع شود و از نیروهای انقلابی و سیاسی و اصناف و مردمی خواست که آماده هر سنارویی باشند.

این حوادث تنها چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که جفری فلتمن، فرستاده ویژه امریکا در امور شاخ آفریقا، در سفر به خارطوم با شماری از مقامات حکومت انتقالی سودان دیدار و پیشنهادهایی برای بحران سیاسی ناشی از کودتای ناکام 5 هفته پیش (21 سپتامبر) در این کشور مطرح کرد.

ساعاتی پیش از این حوادث، خالد عمر یوسف، وزیر امور هیئت دولت سودان در پیامی در فیسبوک شخصی خود تأکید کرد که همه شواهد درباره بروز یک کودتا قابل مشاهده است.

در پی این حوادث، اتحادیه صنفی پزشکان سودان اعلام کرد که همه پزشکان در مراکز درمانی وابسته به دستگاه های نظامی اعتصاب کرده اند و از همه اصناف خواست که به این اعتصاب بپیوندند و به خیابان ها بریزند.

اتحادیه کارکنان بانک های سودان نیز با انتشار بیانیه ای از اعتصاب سراسری در اعتراض به تحولات کشور خبر داد.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان رسما اعلام کرد که ارتش این کشور عبدالله حمدوک را بازداشت کرده و وی را برای انتشار بیانیه‌ای در حمایت از کودتا تحت فشار قرار داده است.

حمدوک همچنین با انتشار بیانیه‌ای از حصر، نوشت: «از مردم سودان می‌خواهم که به صورت مسالمت آمیز در دفاع از انقلاب خود به خیابان‌ها بریزند».

همزمان خبرگزاری آناتولی خبر داد که قرار است تا دقایقی دیگر «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حکومتی سودان، درباره تحولات کشور بیانیه‌ای را قرائت کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟