بحران سیاسی در لبنان؛ «نجیب میقاتی» تا استعفای «جورج قرداحی» هیئت دولت را تشکیل نمی دهد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان، تصمیم گرفته که تا زمان استعفای «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی جلسات هیئت دولت را تشکیل ندهد.

منابع دولتی در لبنان خبر دادند که «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان، تصمیم گرفته که تا زمان استعفای «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی جلسات هیئت دولت را تشکیل ندهد.

به گزارش «الجزیره»، میقاتی در پی آن است که نیروهای سیاسی لبنان به اجماع آرا شرط‌های وی برای ازسرگیری فعالیت دولت را بپذیرند که یکی از این شرط‌ها استعفای قرداحی و دیگر عدم طرح موضوع برکناری قاضی بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت در هیئت دولت است.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به اعضای وابسته به امل و حزب الله در دولت لبنان، تأکید کرده‌اند که با استعفای قرداحی یا واداشتن وی به استعفا مخالف‌اند.

به گفته این منابع، وزرای یادشده همچنین تأکید می‌کنند که «طارق بیطار»، قاضی بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت، باید برکنار شود.

«حسین الحاج حسن»، نماینده حزب‌الله لبنان در مجلس این کشور، گفت که قرداحی در بیان مواضع خود درباره جنگ یمن اشتباهی نکرده و فقط نظرش را گفته است.

او هر گونه ارتباط میان پرونده قرداحی و پرونده تحقیق در انفجار بندر بیروت را منکر شد.

از سوی دیگر، «فؤاد سنیوره»، نخست‌وزیر اسبق لبنان، گفت که سیاست خارجی لبنان در سال‌های گذشته دچار انحراف از مسیر شده است.

او تأکید کرد که منافع لبنان اصلاح این انحراف را که به گفته وی «نتیجه دخالت حزب الله در پرونده‌های منطقه‌ای از جمله در یمن و سوریه و کویت است» ایجاب می‌کند.

پیش از این نخست وزیر لبنان بار دیگر از وزیر اطلاع‌رسانی خواست که «وجدان خود را حاکم سازد» و منافع ملی را بر هر امر دیگری اولویت دهد اما قرداحی تأکید کرد حاضر به استعفا نیست مگر آنکه مطمئن شود که با استعفای وی عربستان مواضع خود را در قبال لبنان تغییر خواهد داد.

میقاتی با تأکید بر اینکه اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی موجب شده که لبنان بایکوت شود از تعیین نقشه راهی برای خروج از این بحران خبر داد و گفت که نمی‌گذارد این موضوع در معرض مجادلات سیاسی قرار گیرد.

هفته گذشته فعالان شبکه‌های اجتماعی فیلمی از اظهارات «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که یک چهره بسیار مشهور رسانه‌ای در جهان عرب است، منتشر کردند که در آن جنگ در یمن را «جنگی پوچ» خواند که باید متوقف شود و تأکید کرد که گروه انصارالله از خود در برابر بمباران و حمله خارجی دفاع می‌کنند.

جورج قرداحی در واکنش به جنجال به پا شده پس از انتشار اظهاراتش تأکید کرد که این اظهارات مربوط به 5 اوت گذشته و یک ماه پیش از پذیرش منصب وزارت در لبنان است.

او گفت که این اظهارات وی بیش از آنکه دفاع از یمن باشد از سر علاقه به عربستان و امارات مطرح شده و افزود که احترام بسیاری برای ملت‌ها و حکومت‌های امارات و عربستان قائل است.

قرداحی تأکید کرد که امیدوار است جنجال به پا شده درباره این اظهارات موجب پایان یافتن جنگی شود که برای یمن و عربستان و امارات آزارنده شده است.

پس از این اظهارات، کشورهای عربستان و بحرین و کویت و امارات سفرای خود را از لبنان فراخواندند و سفرای لبنان را نیز از کشور اخراج کردند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟