گزارش بانک جهانی درباره اقتصاد عراق: رشد 21 درصدی اقتصاد غیر نفتی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آمارهای بانک جهانی نشان‌دهنده افزایش 0.9 درصدی تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست 2021 و رشد 21 درصدی اقتصاد غیر نفتی عراق در این مدت است.

بانک جهانی در گزارشی درباره اقتصاد عراق تأکید کرد که این کشور در حال پشت سر گذاشتن پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و کاهش قیمت نفت است.

در گزارش بانک جهانی که وزارت دارایی عراق متن عربی آن را منتشر کرده تأکید شده که رشد اقتصادی عراق در حال بهبود است و این تا حدودی به تقویت اقتصاد غیر نفتی کشور مربوط می‌شود و انتظار می‌رود که با افزایش وضعیت بازارهای جهانی نفت، عراق شاهد افزایش رشد اقتصادی در میان‌مدت باشد و بتواند روند افزایش بدهی‌های خود را معکوس کند.

در این گزارش تأکید شده که عراق از وابسته‌ترین کشورها به درآمدهای نفت است که نفت 99 درصد صادرات و 85 درصد بودجه و 42 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و کاهش قیمت آن موجب کاهش 32 درصدی تولید ناخالص داخلی عراق در سال 2020 شد.

بانک جهانی تأکید کرده که اقتصاد عراق از شوک اقتصادی 2020 عبور کرده و آمارها نشان‌دهنده افزایش 0.9 درصدی تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست 2021 و رشد 21 درصدی اقتصاد غیر نفتی عراق در این مدت است.

این گزارش افزوده که روند کند افزایش قیمت و تولید نفت در نیمه نخست 2021 باعث شده که تورم در این کشور در فاصله میان ژانویه تا ژوئن 2021 از 5.2 درصد به 6.3 درصد افزایش یابد.

در این گزارش آمده که افزایش قیمت باعث افزایش 53 درصدی درآمدهای حکومت از مبالغ پیش‌بینی شده در بودجه 2021 شد که در نتیجه آن کسری بودجه عراق به شدت کاهش یافت.

در عرصه تجارت خارجی نیز تراز تجاری عراق در سه ماهه نخست 2021 معادل 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی بوده که موجب افزایش 5 میلیارد دلاری ذخایر ارزی بانک مرکزی عراق از 54 میلیارد دلار در پایان 2020 به 58.5 میلیارد دلار در سه ماهه نخست 2021 شده است.

در این گزارش پیش‌بینی شده که وضعیت اقتصاد غیر نفتی عراق روند رو به رشد داشته باشد اما در فاصله میان سال‌های 2021-2023 رشد آن کم‌تر از 3 درصد بماند به خصوص که عراق با چالش های مهم کمبود آب و برق مواجه است که بر کشاورزی و صنایع در این کشور تأثیر منفی می‌گذارد.

این گزارش افزوده که افزایش نسبت فقر و تنش‌های اجتماعی سال‌های اخیر ایجاب می‌کند که عراق با برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق بخشیدن به بهبود اقتصادی در عرصه اجتماعی تلاش کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟