کشاورزان در شمال عراق به دلیل خشکسالی زمین‌های زراعی خود را ترک می‌کنند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بسیاری از کشاورزان در شمال عراق به دلیل خشکسالی ناچار به ترک زمین زراعی خود و مهاجرت به شهرها شده اند.

«خمیس عباس»، کشاورز عراقی درهای خانه‌اش در نینوا واقع در شمال این کشور را بست و به شهر موصل مهاجرت کرد زیرا بارش‌های امسال بسیار اندک بوده و دانه‌های گندم در کشتزارها نروییده است؛ وضعیتی که شامل حال بسیاری از کشاورزان این منطقه می‌شود که در گذشته زمینی حاصل‌خیز به شمار می‌رفت اما اکنون به دلیل تغییرات آب و هوایی با مشکل کم‌آبی و خشکی دست به گریبان است.

خمیس عباس 45 ساله که خانه و کاشانه خود در نینوا را ترک کرده است به روستایی در غرب موصل نقل مکان کرده که خویشاوندانش در آنجا زندگی می کنند.

وی در گفت‌وگو با فرانس پرس نقل می‌کند:کشت گندم و جو اکنون تبدیل به بازی شانس شده است زیرا وابسته به بارش باران است که در صورت بارش، ما محصولات کشت شده خود را برداشت خواهیم کرد.

به گفته وی، خشکسالی امسال در کشتزارهای نینوا بسیار شدید و بی‌سابقه بوده است؛ استانی که به سبد نان عراق معروف است زیرا دربردارنده زمین‌های کشاورزی گسترده‌ به وسعت 6 میلیون دونم است.

به گفته «حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، این بحران تقریبا در همه استان‌‌های عراق مشاهده می شود.

النایف افزود: در سال 2020 میلادی استان نینوا 927 هزار تُن گندم تولید کرد که کشور در تولید این محصول راهبردی به خودکفایی رسید اما در سال جاری این مقدار به 89 هزار تُن کاهش یافته است که دلیل آن، خشکسالی و کاهش بارش باران بوده است.

وی اظهار داشت: عراق نیازمند 4.5 میلیون تُن گندم در سال است اما امسال تنها دو میلیون تُن گندم تولید شده است.

هیچ برداشتی نکردیم

همچون خمیس عباس، خشکسالی 447 خانواده آواره عراقی را که اخیرا به مناطق سکونت‌شان بازگشته بودند بار دیگر به ترک دیار وادار کرد.

خشکسالی هر سال وضعیت بحرانی‌تری به خود می گیرد به طوری که به گزارش سازمان ملل، عراق تبدیل به پنجمین کشوری شده است که بیشترین تاثیرپذیری را تغییرات آب و هوایی متحمل شده است.

این وضعیت مستقیما بر زندگی «عدنان خلیل احمد»، کشاورز عراقی اهل موصل تاثیر گذشاته است، احمد 63 ساله که زمین کشاورزی در جاده موصل-تکلیف دارد، اظهار داشت: در سال 2021 میلادی بارش بسیار اندک بوده است و هیچ محصولی برداشت نکردیم.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟