3.2 میلیون چاه نفت فراموش شده

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با تغییرات دایمی در مدیریت شرکت های نفتی و ورشکستگی، انحلال، ادغام و یا تملک، بسیاری از این چاه های متروکه فاقد مالک قانونی جهت کنترل ادواری تجهیزات و نظارت بر نشت احتمالی هستند.

در سراسر ایالت تگزاس، لوله ها و شیرآلات سرچاهی زنگ زده و متروکه قابل مشاهده است. در ۱۵۰ سال گذشته، صدها هزار حلقه چاه نفت در مناطق مختلف تگزاس، حفاری شده و با پایان یافتن عملیات تولید از آنها، شاهد متروکه و رها شدن این تاسیسات هستیم. اگرچه تعداد زیادی از این چاه ها با سیمان پر شده اند، اما پس از گذشت چند دهه، شاهد نشت مواد شیمیایی از آنها به آب های زیرزمینی هستیم.

در سازند پرمین، شاهد هشدارهای قابل توجه کارشناسان در مورد ریسک های زیست محیطی این چاه ها هستیم. در آوریل سال جاری، گزارش وضعیت اضطراری نشت مواد شیمیایی در یکی از چاه های نفتی این منطقه منتشر شد. این چاه ها، سلامتی ساکنان و محیط زیست پیرامونی را به شدت تهدید می کند.

نتایج مطالعات مقامات بهداشتی آمریکا نشان می دهد نرخ ابتلا به سرطان در مناطق نفتی بیش‌از سایر مناطق است. آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده تعداد چاه های نفت و گاز متروکه این کشور را ۳.۲ میلیون حلقه اعلام کرده است. یک سوم این چاه ها با سیمان به عنوان بهترین راهکار برای جلوگیری از نشت مواد شیمیایی پر شده اند. اما اکثر آنها رها شده اند.

بسیاری از این چاه ها منتشرکننده گاز متان هستند. این گاز در مقایسه با دی اکسید کربن ۸۶ برابر پیامدهای گلخانه ای بیشتری برای کره زمین در دو دهه اخیر دارد. تعدادی از این چاه ها دارای نشت موادی نظیر بنزن به آب های زیرزمینی هستند. هیچ اطلاعات آماری قابل اتکایی در مورد موقعیت و وضعیت این چاه ها وجود ندارد. بسیاری از این چاه ها پیش از تدوین آمار فعالیت شرکت های نفتی و اعمال مقررات مسدود کردن چاه ها حفاری و متروکه شده اند.

این شرایط یک فاجعه خاموش برای آب آشامیدنی ساکنان تگزاس و آب و هوای کره زمین است. بدون داشتن اطلاعات کافی از وضعیت همه این چاه ها، نمی توان اقدامات کنترلی لازم را انجام داد. البته غیر از تگزاس در کلرادو و چند منطقه دیگر نیز این مشکل وجود دارد.

سال گذشته، یک مدرسه در کلرادو به دلیل مجاورت با یک چاه متروکه و احساس سردرد دایمی معلمان و دانش‌آموزان تعطیل شد. نتایج گزارش کیفیت هوا نشان داد که هوای این منطقه دارای سطح غیرمجاز بنزن و دی اکسید کربن بوده است. چندی پیش، یک گاراژ در پنسیلوانیا به دلیل وجود یک چاه نفت متروکه منفجر شد.

پس از شوک قیمت کرونا و ورشکستگی صدها شرکت نفت شیل، بسیاری از این شرکت ها فاقد منابع مالی لازم برای بستن چاه های متروکه خود بودند. این شرایط یک فاجعه بزرگ برای ایالت های میزبان صنعت نفت و گاز شیل خواهد بود. پرزیدنت بایدن که در کارزار انتخاباتی خود از گذار به انرژی های پاک تر سخن می گوید، می تواند میلیاردها دلار برای استخدام کارگران بیکار شده صنعت نفت برای بستن چاه های نفتی هزینه کند. هرچند کنگره ممکن است با پرداخت این بودجه مخالفت کند.

نتایج بررسی های کیفیت آب یک گله دار با ۶۰۰ راس گوسفند در تگزاس نشان داد که آب این منطقه حاوی مقدار غیرمجاز بنزن است. شرکت شورون به عنوان مالک دو حلقه چاه مجاور این دامداری با اعزام متخصصان نفتی نسبت به بستن چاه ها با سیمان و ایمن کردن آنها و جلوگیری از نشت اقدام کرد.

با تغییرات دایمی در مدیریت شرکت های نفتی و ورشکستگی، انحلال، ادغام و یا تملک، بسیاری از این چاه های متروکه فاقد مالک قانونی جهت کنترل ادواری تجهیزات و نظارت بر نشت احتمالی هستند.

اگرچه شرکت شورون در این پرونده، مسیولیت پذیری خود را نشان داد، اما مالک و مسیول کنونی بسیاری از چاه های نفتی تگزاس مشخص نیست. در سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از نشت مواد شیمیایی به یک رودخانه، مقامات ایالت تگزاس تصمیم گرفتند تا اقدامات لازم بیشتری برای تعیین تکلیف چاه های متروکه انجام دهند.

چاه های گم شده
نخستین چاه نفت تجاری موفق ایالات متحده در سال ۱۸۵۹ میلادی حفاری شد. اما در مورد نخستین موج توسعه نفت در این کشور که چند دهه به طول انجامید، اطلاعات اندکی وجود دارد.

به هر حال، استانداردهای بستن چاه های نفتی سال ها پس از اکتشاف و تولید تجاری نفت تدوین و اجرایی شده است. در پنسیلوانیا ۸۷۰۰ حلقه چاه متروکه شناسایی شده است. بسیاری از این چاه ها در مناطق دورافتاده و فاقد جاده مناسب وجود دارند. اما آمار ایالتی نشان می دهد ۵۶ هزار حلقه چاه در این ایالت حفاری شده است.

در تعدادی از ایالت ها از کارشناسان شناسایی چاه های متروکه استفاده می کنند. آنها با بالگرد و از جستجوگرهای فلزات برای یافتن چاه های قدیمی نفتی استفاده می نمایند. اما این تجهیزات در یافتن چاه های دارای تجهیزات چوبی ناتوان هستند. راهکار دیگر بهره گیری از پهپادهای دارای قابلیت تصویربرداری لیزری و شناسایی فرونشست زمین است.

علاوه بر آلودگی آب های زیرزمینی، این چاه ها باعث تسریع در گرمایش جهانی شده اند. یک چاه رها شده ۵ هزار برابر یک چاه بسته شده دارای انتشار متان است. براساس گزارش سال ۲۰۱۵ میلادی آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده، چاه های رها شده سالانه ۲۸۰۰۰۰ تن متان روانه جو زمین می کنند.

دانیل ریمی، از پژوهشگران موسسه فیوچر می گوید: این عدد بیش از مجموع دی اکسید کربن منتشر شده توسط نیروگاه های ماساچوست در یک سال است. به نظر می رسد در گام اول، باید مالک یا مسیول حقوقی کنونی هر چاه بر اساس اسناد موجود مشخص گردد. هرچند تعیین بودجه ای چند میلیارد دلاری برای تعیین تکلیف این چاه ها یک ضرورت است.

 

منبع:https://www.mizenaft.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟