بودجه سال آینده عراق و قیمت نفت؛ تصمیمات شتاب‌زده و آینده نامعلوم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از کاهش پررنگ و سریع نرخ جهانی نفت، کارشناسان، اقدام دولت عراق در قیمت‌گذاری هر بشکه نفت 60 دلار در بودجه سال آینده را «تصمیمی اشتباه و شتاب‌زده» توصیف کردند.

پس از کاهش پررنگ و سریع نرخ جهانی نفت، کارشناسان اقدام دولت عراق در قیمت‌گذاری هر بشکه نفت 60 دلار در بودجه سال آینده را «تصمیمی اشتباه و شتاب‌زده» توصیف و بر لزوم تنوع‌بخشی به منابع درآمدی کشور و عدم وابستگی به نفت تاکید کردند.

حمزه الجواهری»، کارشناس نفتی عراق در گفت‌وگو با العالم الجدید تصریح کرد: دولت درخصوص بودجه سال آینده با نوعی سوء برنامه‌ریزی دست به گریبان است و قرار بود که نرخ نفت در بودجه، 40 دلار برای هر بشکه باقی بماند و این نرخ دستکم برای 10 سال آتی ثابت بماند و پس از آن، کم کم تغییر کند اما آنچه روی داده، تصمیمی اشتباه و شتاب‌زده است.

الجواهری افزود:کاهش قیمت نفت نه به خاطر اپیدمی کرونا است که هنوز تاثیر آن در مقطع کنونی محدود است و به مرحله توقف و تعطیلی مبادلات و نقل و انتقال کالاها در جهان نرسیده است بلکه علت اصلی کاهش قیمت به عرضه حجم زیادی از طلای سیاه به بازار باز‌می‌گردد که منجر به کاهش سریع قیمت نفت شده است.

وی اظهار داشت: اوپک در انتظار تحولات آتی است و ابزارهایی برای کنترل این کاهش قیمت در دست دارد و می‌تواند همانطور که برخی از کشورها می‌خواهند قیمت را بین 70 تا 75 دلار نگه دارد.

این کارشناس نفتی عراق گفت: این مقدار نفت عرضه شده به بازار از منابع و مخازن راهبردی کشورهای غربی است اما باید این مخازن جز در موارد لزوم، جنگ‌ها و دیگر موارد معین، ثابت و دست نخورده بماند.

پس از اعلام ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به «امیکرون» که نسبت به سویه پیشین «دلتا» خطرناک‌تر و قدرت سرایت‌ بیشتری دارد، برخی کشورها مرزها و پروازها با کشورهای افریقایی را متوقف کرده اند که منجر به سقوط 11 درصدی قیمت نفت شده است.

قیمت جهانی نفت پس از آنکه هفته گذشته به 80 دلار رسیده بود روز گذشته با کاهشی ملموس به 72 دلار سقوط کرد.

«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق ماه گذشته اعلام کرده بود که نرخ نفت در بودجه سال آتی برای هر بشکه 60 دلار مشخص شده است، وی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت به بیش از 100 دلار افزایش یابد.

در همین رابطه، «ضیاء محسن»، کارشناس اقتصادی عراق به العالم الجدید گفت: بودجه تاکنون به تصویب نرسیده است، امریکا بر اوپک اعمال فشار می‌کند تا تولید نفت را افزایش دهد زیرا قیمت‌ها رو به فزونی نهاده است اما اوپک پاسخی به درخواست نداده است لذا امریکا و دیگر کشورهای بزرگ صنعتی شروع به تزریق نفت از مخازن راهبردی خود به بازار کردند و قیمت‌‌هها را کاهش داند در این میان سویه جدید کرونا هم بر کاهش بیشتر قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.

محسن اظهار داشت: سیاست‌های اقتصادی عراق با سردرگمی و بی‌برنامه‌ریزی بزرگی در تعیین نرخ نفت در بودجه مواجه است زیرا آنها معتقدند که در خوانش تحولات بازار بهتر از دیگران هستند اما این اشتباه است.

وی تاکید کرد: دولت عراق باید در منابع درآمدی خود تنوع‌بخشی کند زیرا بغداد بازیگر برجسته‌ای در حوزه تولید نفت نیست و باید وزارت دارایی و برنامه‌ریزی به جای وابستگی به نفت برای افزایش درآمدها دیگر بخش‌های اقتصادی را فعال کنند.

چندین کشور از جمله امریکا هفته گذشته از طرح خود برای تزریق مقادیر زیادی از نفت دخیره شده خود به بازار برای کاهش قیمت‌ها خبر دادند و واشنگتن اعلام کرد که قصد دارد 50 میلیون بشکه از نفت راهبردی خود را روانه بازار کند.

گفتنی است در سال گذشته به هنگام شیوع اپیدمی کرونا و تعطیلی گسترده بازارها و فعالیت‌های اقتصادی، قیمت جهانی نفت به شدت سقوط کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟