درخواست لبنان برای انتقال گاز قطر ازطریق اراضی اردن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزارت انرژی و منابع معدنی اردن اعلام کرد لبنان خواستار انتقال گاز قطر از طریق اراضی این کشور شده است.

وزارت انرژی و منابع معدنی اردن اعلام کرد لبنان خواستار انتقال گاز قطر از طریق اراضی این کشور شده، این در حالی است حدود 3 ماه از توافق مصر، اردن، سوریه و لبنان بر سر نقشه راه انتقال زمینی گاز مصر به لبنان می گذرد.

«صالح الخرابشه»، وزیر انرژی اردن اظهار داشت: لبنان درخواست کرده تا گاز مایع قطر از طریق زیرساخت‌های اردنی در بندر عقبه به این کشور منتقل شود که اردن موافقت اولیه خود را با این درخواست اعلام کرده است.

وی گفت: اردن به طرف لبنانی گفته که حجم گازی که بیروت خواستار انتقال آن است را بررسی خواهد کرد اما از لحاظ اصولی هیچ گونه مشکلی با این درخواست وجود ندارد و در صورت توافق لبنان با هر کشوری، اردن آماده بررسی پیشنهاد است.

الخرابشه درباره انتقال برق اردن به لبنان گفت: اقدامات تعمیراتی بر روی شبکه انتقال سوریه تا بدین لحظه ادامه دارد و به محض آماده شدن این شبکه، اردن صادرات برق به لبنان را آغاز خواهد کرد.

وزرای انرژی مصر، اردن، سوریه و لبنان در هشتم سپتامبر گذشته در امّان بر سر نقشه راه انتقال گاز مصر به لبنان از طریق زمینی که مورد حمایت امریکا هم قرار دارد، توافق کردند.

شیب وخامت روزافزون وضعیت اقتصادی لبنان این روزها تندتر شده و کار به جایی رسیده است که به گزارش نهادهای کمک‌رسانی بین‌المللی، ۵۰ درصد از مردم لبنان می‌گویند غذای کافی برای خوردن ندارند.

گزارش‌های متعدد حاکی است که خرید اقلام خوراکی از فروشگاه‌ها به چند کالای اساسی محدود شده و بسیاری از مردم ناچارند از خوردن بعضی وعده‌های غذایی چشم‌پوشی کنند.

لبنان مدت‌هاست در یک دور باطل گرفتار آمده و ناکارآمدی دولت باعث بی‌پولی کشور شده؛ بی‌پولی کشور باعث کاهش ۹۰ درصدی ارزش پوند (لیره) لبنان شده؛ بی‌ارزش شدن پول باعث توقف واردات سوخت برای دو نیروگاه کشور شده؛ و ادامه این چرخهٔ باطل اکنون لبنان را در خاموشی سراسری فرو برده است.

بخش برق لبنان برای سرپا ماندن سالانه حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد که دولت این کشور دیگر چنین پولی ندارد و حتی یارانهٔ سوخت شهروندان را نیز قطع کرده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟