تورم جهانی و کاهش ارزش لیره معیشت در لبنان را سخت تر کرده است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با افزایش شدید قیمت ارز، حقوق کارکنان و کارگران کفاف تهیه کالاهای اساسی و پرداخت هزینه‌ غذا و دارو و برق را نمی‌دهد.

کاهش شدید ارزش پول ملی در برابر ارز پابه‌پای افزایش شدید تورم در لبنان در کنار افزایش قیمت جهانی سوخت و مواد غذایی مشکلات معیشتی مردم این کشور را وخیم‌تر کرده است.

با افزایش شدید قیمت ارز، حقوق کارکنان و کارگران کفاف تهیه کالاهای اساسی و پرداخت هزینه‌ غذا و دارو و برق را نمی‌دهد. به خصوص که اکثر مواد مصرفی در لبنان وارداتی است و با دلار محاسبه می‌شود.

این در حالی است که در سطح جهانی بر اساس آمارهای سازمان ملل قیمت کالاهای خوراکی اصلی (شامل گوشت و روغن نباتی و شکر و دانه‌های خوراکی و لبنیات) شاهد افزایش 70 درصدی در مقایسه با سال گذشته باوده است.

همچنین جهان شاهد افزایش قیمت سوخت است که لبنان آن را هم وارد می‌کند.

این وضعیت موجب افزایش فقر و گرسنگی و کاهش کیفیت خوراک مصرفی و خدمات درمانی شده است.

بر اساس آمار رسمی «صندوق ملی ضمانت اجتماعی» (وابسته به وزارت کار لبنان)، 400 هزار کارمند بخش خصوصی عضو این صندوق هستند که 75 درصد آنها حقوق کمتر از 2 میلیون لیره در ماه (87 دلار بر اساس قیمت‌های رسمی) دریافت می‌کنند.

در بخش دولتی هم 320 هزار کارمند وجود دارد که میانگین حقوق آنها میان 950 هزار تا 2 میلیون و 600 هزار لیره (41.3 دلر تا 113 دلار) است.

از 20 نوامبر گذشته، کارمندان دولتی لبنان در اعتراض به کاهش قدرت خریدشان و عدم تعدیل حقوق اعتصاب کرده‌اند. آنان می‌گویند که حقوق دریافتی‌شان 97 درصد کاهش ارزش پیدا کرده و باید با افزایش شدید تورم حقوقشان هم افزایش پیدا کند.

این در حالی است که قیمت نان از 1500 لیره (6.5 سنت) به 10 هزار لیره (43.5 سنت) و قیمت یک کیلو گوجه فرنگی از 2 هزار لیره به 12 هزار لیره (52 سنت) افزایش یافته است.

قیمت دارو هم نسبت به سه ماهه پایان سال 2019 شاهد افزایش 10 برابری بوده است.

از سوی دیگر، دولت لبنان نیز با حذف یارانه تأمین کالا با ارز حمایتی 1515 لیره‌ای را حذف کرده و قیمت کالای وارداتی بر اساس قیمت بازار آزاد یعنی میان 23 هزار تا 24 هزار لیره تعیین می‌شود.

نسبت فقر بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان ملل در لبنان به 74 درصد رسیده است.

رئیس اتحادیه کارگران لبنان تأکید می‌کند که این اتحادیه پیشنهاد افزایش پایه حقوق از 675 هزار لیره (29.3 دلار) به 7 میلیون لیره (304 دلار) را داده است.

او می‌افزاید که حقوق پایه باید کفاف هزینه خورد و خوراک و مسکن و درمان و آموزش را بدهد.

علاوه بر این، قیمت حمل و نقل هم در لبنان افزایش شدیدی داشته در حدی که بر اساس محاسبات شرکت‌های خصوصی 35 درصد درآمد کارگران خرج حمل و نقل می‌شود.

از بیش از دو سال پیش لبنان گرفتار بحران اقتصادی سختی شده که در تاریخ این کشور بی سابقه دانسته شده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟