تلاش محمود عباس برای آغاز مذاکرات «ترسیم مرزها» با اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
محمود عباس مذاکرات ترسیم مرزها را گام اول برای رسیدن به راه حل دو کشور و حل و فصل نهایی دیگر مسائل مورد اختلاف می داند.

یک منبع فلسطینی خبر داد که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با امریکا و مصر و اردن و دیگر طرف‌های ذی‌ربط این پیشنهاد را مطرح کرده که مذاکرات «ترسیم مرزها» میان فلسطین و اسرائیل فورا آغاز شود.

این منبع به «الشرق الاوسط» گفت که محمود عباس این مذاکرات را گام اول برای رسیدن به راه حل دو کشور و حل و فصل نهایی دیگر مسائل مورد اختلاف می داند.

به گفته این منبع، عباس در جلسه هفته آینده خود با بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در رام‌اللـه در میان خواهد گذاشت.

او افزود که عباس در نظر دارد به گانتس و دیگر مقامات اسرائیل اعلام کند که برنامه‌ای که در سخنرانی خود در سازمان ملل مطرح کرده وارد فاز اجرایی می شود و اگر اسرائیل همچنان بخواهد از مذاکرات سیاسی فاصله بگیرد ادامه وضعیت کنونی ممکن نیست و تشکیلات خودگردان توجهیی برای ادامه آن نمی‌بیند.

محمود عباس در ماه سپتامبر گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به اسرائیل یک سال فرصت داد که به اشغالگری پایان دهد و گفت که پس از آن دست به اقدامات خواهد زد.

سران فلسطینی می‌گویند که گزینه‌های متعددی در برابر اسرائیل دارند که شامل توقف اجرای همه توافق‌نامه‌ها با اسرائیل وتعلیق آنها یا اعلام فلسطین به عنوان کشور تحت اشغال و خروج از همه قطع‌نامه‌های بین‌المللی است.

این مسئله با جدیت در دوایر تشکیلات خودگردان در حال بررسی است و در دستور کار شورای مرکزی جنبش آزادی‌بخش فلسطین که قرار است ماه آینده تشکیل جلسه دهد قرار دارد.

منابع مذکور گفته‌اند که برخی کشورهای منطقه و همچنین امریکا به محمود عباس پیغام داده‌اند که در شرایط کنونی با توجه به ترکیب کابینه فعلی اسرائیل امکان ازسرگیری روند سیاسی وجود ندارد و برای همین محمود عباس در نظر دارد که فشارهای خود را افزایش دهد.

وی اخیرا در همین راستا به مسکو و دوحه و امان و چند کشور دیگر سفر کرده و خواستار دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و یائیر لاپید شده است.

روز گذشته، منابع سیاسی اسرائیلی خبر دادند که تلاش‌های مشترکی میان هیئت‌های فلسطینی و اسرائیلی برای برگزاری دیداری میان «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و «یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل، و «بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل، در رام‌الله آغاز شده است.

به گفته این منابع این دومین دیدار گانتس با محمود عباس و اولین دیدار لاپید با وی پس از تشکیل دولت نفتالی بنت است.

این منابع تأکید کرده‌اند که این دیدار در چارچوب طرح امریکا ـ مصر برای به راه انداختن آب‌های راکد در پرونده مناقشه فلسطین و اسرائیل است چون واشنگتن و قاهره به این جمع‌بندی رسیده‌اند که سیاست نادیده گرفتن فلسطین از جانب اسرائیل که در دولت نتانیاهو آغاز شد موجب تضعیف شدید تشکیلات خودگردان شده و عملا موقعیت حماس را در فلسطین تقویت کرده است.

به گفته این منابع، امریکا و مصر معتقدند که اسرائیل ده‌ها اقدام برای کاهش تنش و بهبود شرایط معیشتی در کرانه باختری و تقویت طرفداران راه حل دو کشوری و روند مذاکرات مسالمت‌آمیز می‌تواند انجام دهد.

همزمان منابع سیاسی در تل آویو تأکید کردند که «رونین بار»، رئیس جدید دستگاه امنیت عمومی اسرائیل (شاباک)، به بنت هشدار داده که بحران مالی و عملکرد بسیار ضعیف دولت، خطر فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی را جدی کرده است.

او در گزارش سالانه خود تأکید کرده که اسرائیل باید مانع از تضعیف بیشتر تشکیلات خودگردان شود و گرنه باید خود را آماده رویارویی با حماس در سراسر سرزمین‌های فلسطینی و نه فقط غزه کند.

در پی این گزارش بوده که قرار شده گانتس، وزیر دفاع، برای دومین بار با محمود عباس دیدار کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟