آیا کاهش 10 درصدی بودجه نظامی عربستان، ارتباطی با کاهش شدت درگیری‌ها در یمن دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

بودجه نظامی عربستان در سال 2022 میلادی با کاهش 10.2 درصدی، 171 میلیارد ریال (45.58 میلیارد دلار) خواهد بود.

عربستان در سال 2022 میلادی در نظر دارد بودجه نظامی خود را با کاهش 10.2 درصدی به 171 میلیارد ریال (45.58 میلیارد دلار) برساند، این در حالی است که بودجه نظامی این کشور در سال جاری (2021) بالغ بر 190 میلیارد ریال بوده است.

 

عربستان در سال 2020 میلادی نیز 201 میلیارد ریال برای نیروی مسلح‌ خود هزینه کرده بود؛ کاهش بودجه نظامی این کشور شاید به نوعی بیانگر این باشد که هزینه جنگ یمن در حال کاهش است اما سرهنگ بازنشسته عمرو العامری به الحره گفت: کاهش هزینه‌های نظامی لزوما به معنای کاهش شدت درگیری‌های جاری یا کاهش نقش عربستان و تعهدات این کشور نیست.

 

سرلشکر عبدالله غانم القحطانی تحلیلگر امور دفاعی نیز وجود ارتباط میان کاهش بودجه نظامی و جنگ یمن را دور از ذهن دانست و گفت: کاهش بودجه نظامی به معنا کاهش هزینه جنگ نیست، عربستان در حال حاضر درگیر جنگ‌های موازی و بلکه دشوارتر از آنچه در یمن می‌گذرد، است؛ این جنگ‌ها علیه افراط‌گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر است.

 

عربستان در سال 2019 میلادی با اختصاص 10.1 درصد از تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های نظامی در میان کشورهای شورای همکاری رتبه نخست را داشت و حدودا 78.4 میلیارد دلار برای مسائل نظامی هزینه کرد.

 

العامری در این باره گفت: عربستان نسبت به حجم بالای بودجه اختصاصی به امور دفاعی آگاه است و اکنون در تلاش برای کاهش آن است اما این بر توان رزمی و قدرت نیروهای مسلح تاثیر نمی‌گذارد بلکه این کاهش از طریق سازماندهی دوباره نیروهای مسلح، بومی‌سازی صنایع نظامی، مصرف بهینه بودجه و پایان یافتن پروژه‌ها و طرح‎‌های در دست اجرا انجام می‌شود.

 

در همین رابطه، القحطانی نیز گفت:طرح‌های عربستان در تقویت نیروهای مسلح، ساخت پادگان‌ها و مراکز نظامی، خرید سامانه‌های رزمی و دفاعی تکمیل شده است لذا کاهش هزینه‌ها امری طبیعی و قابل توجیه است.

 

وی گفت:کاهش بودجه نظامی در سال 2022 میلادی به معنای موفقیت‌آمیز بودن سازماندهی ساختار وزارت دفاع است.

 

به گزارش فرانس پرس، در فوریه سال 2018 به یکباره فرماندهان نظامی عالی‌رتبه سعودی از جمله رئیس ستاد مشترک، فرمانده نیروهای هوایی و پدافند تغییر یافتند.

 

تسلیح ارتش

العامری درخصوص اینکه کاهش هزینه‌های نظامی بر تسلیح ارتش سعودی تاثیرخواهد گذاشت یا نه، گفت:پروژه‌های تسلیحاتی تابع سازوکار دیگری است و ارتباطی با هزینه‌های سالانه نیست و قراردادهای تسلیحاتی چندین سال طول می‌کشد تا تکمیل شود.

 

کنگره امریکا هفته گذشته با پیشنهاد فروش موشک‌های پیشرفته و میان‌بُرد هوا به هوا و دیگر تسلیحات به عربستان موافقت کرد.

 

شرکت صنایع نظامی عربستان در فوریه گذشته نیز توافقی با شرکت امریکایی لاکهید مارتین برای تقویت توانمندی دفاعی و صنعتی امضا کرد.

 

در این چارچوب، القحطانی گفت: ما طرح‌های بلندپروازنه‌ای برای بومی‌سازی صنایع نظامی به میزان 50 درصد از هزینه‌های نظامی تا سال 2030 میلادی داریم و عربستان روزی بخشی از تسلیحات مهم تولید خود را به دیگر کشورها صادر خواهد کرد و ضمن اشتغالزایی برای 40 هزار نفر، 14 میلیارد ریال (3.7 میلیارد دلار) در تولید ناخالص داخلی سهیم خواهد بود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟