نماینده مجلس مصر: لایحه جرم‌انگاری پوشیدن نقاب را ارائه می‌کنم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 فریده الشوباشی روزنامه‌نگار و عضو مجلس نمایندگان #مصر، اعلام کرد که قصد دارد پیش‌نویس قانون ممنوعیت و جرم‌انگاری پوشیدن #نقاب را برای بحث در مجلس ارائه کند.

فریده الشوباشی در بیانیه‌ای اختصاصی به روزنامه الوطن با بیان اینکه نقاب نوعی استتار است، توضیح داد: «همه ما با وحشتناک‌ترین حوادثی هم‌عصر شده‌ایم که از نقاب سوء استفاده کرده‌اند. نقاب پوششی برای جنایتکاران است و هیچ کشوری در جهان اجازه چنین پوششی را نمی‌دهد، به خصوص که این وضعیت با مصر بیگانه است و نقاب ربطی به عفت ندارد.»

🔹این نماینده مجلس با بیان اینکه حجاب واجب نیست، گفت: در قرآن هیچ آیه‌ای وجود ندارد که پوشاندن مو را واجب دانسته باشد، بلکه خداوند متعال در کتاب عزیز خود می فرماید: «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ» و اشاره حق تعالی به پوشاندن سینه است نه مو! زن ابولهب نیز حجاب داشته است و مردان #عربستان سعودی و سایر مناطق همجوار چیزی بر سرشان می‌گذاشتند تا آنان را از آفتاب محافظت کنند و این بدان معنا است که این حجاب را شرایط محیطشان تحمیل کرده است نه اسلام!»

🔹این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: «حجاب در اواسط دهه هفتاد در مصر نشانه عفاف و شرافت و دیگر مظاهر معرفی‌شده توسط اسلام‌گرایان نبود، بلکه این عمل و رفتار مردم بود که حکایت از اینها داشت.»

🔹فریده الشوباشی توضیح داد: این موضوع را با مرحوم دکتر #طنطاوی، شیخ #الازهر در میان گذاشتم و به ایشان گفتم که حجاب در اسلام واجب نیست، بلکه بر اساس شرایط محیط و اوضاع و احوال وضع شده است و او با استناد به حدیث «إذا بلغت المرأه المحیض لا یظهر منها غیر وجهها و کفیها؛ هنگامی که زن به سن حیض شدن رسید، نباید چیزی جز صورت و دو کف دستانش را آشکار نماید» پاسخ داد، پاسخ من نیز این بود که این حدیث ضعیف است، سپس او خندید و بعد از آن جوابی نداد و این تاییدی است بر صحت حرف‌های من!

✍🏼ملاحظه:

🔹مدت‌ها است که بحث ممنوعیت برقع در مصر نقل محافل سیاسی این کشور است و در دوره‌های مختلف به عناوین گوناگون مطرح شده است. چه در زمان محمد مرسی به عنوان یک حاکم اسلام‌گرا و چه پس از آن. این روزها نیز پارلمان مصر تصمیم دارد تا به لایحه‌ای در خصوص ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی رأی مثبت دهد.

🔹در سال 2018 هدا اگامی –یکی از نمایندگان مجلس مصر نیز پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن نقاب برای زنان مصری در مکان‌های عمومی را مطرح کرده بود و علت طرح این مسئله را بروز برخی مشکلات امنیتی برای جامعه و امنیت ملی بیان کرد.

🔹همچنین در سال 2009 شیخ محمد سعید طنطاوی ، رئیس دانشگاه الازهر مصر‌، با پوشیدن نقاب مخالف بود و حکم ممنوعیت نقاب را در تمام بخش‌های دانشگاه صادر کرده بود.

🔹محمد سعید طنطاوی، در آن زمان به یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه گفت که بستن نقاب، رسمی بوده که قبل از اسلام رواج داشته و ربطی به اسلام ندارد. شیخ اعظم دانشگاه الازهر به همین جهت از آن دختر دانشجو خواست تا نقاب از چهره برگیرد.

🔹خانم سواد صالح ، پرفسور رشته حقوق اسلامی در دانشگاه الازهر، موافق منع نقاب در دانشگاه الازهر است و دلیل می‌آورد که: «اگر به خاطر نقاب مشکلات امنیتی و اجتماعی ایجاد شود، مقامات دانشگاه حق دارند نقاب را ممنوع کنند، زیرا بستن نقاب هیچ ربطی به قوانین اسلام ندارد».

🔹وی دلیل افزایش نقاب را شبکه‌های تلویزیونی فراوانی می‌داند که در مصر اسلام افراط‌گرا را تبلیغ می‌کنند و به دروغ بستن نقاب را نیز یکی از واجبات اسلامی می‌دانند و بر آن تاکید می‌ورزند. این شبکه‌های تلویزیونی از راه ماهواره اسلام افراطی را تبلیغ می‌کنند. بودجه‌ی بیشتر آنها را عربستان سعودی تامین کرده است.

🔹ناگفته نماند که در سال‌های گذشته فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با دستاویز بروز برخی مشکلات امنیتی، تروریستی و… پوشیدن نقاب برای زنان مسلمان را در مکان‌های عمومی ممنوع اعلام و جریمه مالی برای تخطی از آن وضع کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟