فریده الشوباشی در بیانیهای اختصاصی به روزنامه الوطن با بیان اینکه نقاب نوعی استتار است، توضیح داد: «همه ما با وحشتناکترین حوادثی همعصر شدهایم که از نقاب سوء استفاده کردهاند. نقاب پوششی برای جنایتکاران است و هیچ کشوری در جهان اجازه چنین پوششی را نمیدهد، به خصوص که این وضعیت با مصر بیگانه است و نقاب ربطی به عفت ندارد.»
🔹این نماینده مجلس با بیان اینکه حجاب واجب نیست، گفت: در قرآن هیچ آیهای وجود ندارد که پوشاندن مو را واجب دانسته باشد، بلکه خداوند متعال در کتاب عزیز خود می فرماید: «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ» و اشاره حق تعالی به پوشاندن سینه است نه مو! زن ابولهب نیز حجاب داشته است و مردان #عربستان سعودی و سایر مناطق همجوار چیزی بر سرشان میگذاشتند تا آنان را از آفتاب محافظت کنند و این بدان معنا است که این حجاب را شرایط محیطشان تحمیل کرده است نه اسلام!»
🔹این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: «حجاب در اواسط دهه هفتاد در مصر نشانه عفاف و شرافت و دیگر مظاهر معرفیشده توسط اسلامگرایان نبود، بلکه این عمل و رفتار مردم بود که حکایت از اینها داشت.»
🔹فریده الشوباشی توضیح داد: این موضوع را با مرحوم دکتر #طنطاوی، شیخ #الازهر در میان گذاشتم و به ایشان گفتم که حجاب در اسلام واجب نیست، بلکه بر اساس شرایط محیط و اوضاع و احوال وضع شده است و او با استناد به حدیث «إذا بلغت المرأه المحیض لا یظهر منها غیر وجهها و کفیها؛ هنگامی که زن به سن حیض شدن رسید، نباید چیزی جز صورت و دو کف دستانش را آشکار نماید» پاسخ داد، پاسخ من نیز این بود که این حدیث ضعیف است، سپس او خندید و بعد از آن جوابی نداد و این تاییدی است بر صحت حرفهای من!
✍🏼ملاحظه:
🔹مدتها است که بحث ممنوعیت برقع در مصر نقل محافل سیاسی این کشور است و در دورههای مختلف به عناوین گوناگون مطرح شده است. چه در زمان محمد مرسی به عنوان یک حاکم اسلامگرا و چه پس از آن. این روزها نیز پارلمان مصر تصمیم دارد تا به لایحهای در خصوص ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی رأی مثبت دهد.
🔹در سال 2018 هدا اگامی –یکی از نمایندگان مجلس مصر نیز پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن نقاب برای زنان مصری در مکانهای عمومی را مطرح کرده بود و علت طرح این مسئله را بروز برخی مشکلات امنیتی برای جامعه و امنیت ملی بیان کرد.
🔹همچنین در سال 2009 شیخ محمد سعید طنطاوی ، رئیس دانشگاه الازهر مصر، با پوشیدن نقاب مخالف بود و حکم ممنوعیت نقاب را در تمام بخشهای دانشگاه صادر کرده بود.
🔹محمد سعید طنطاوی، در آن زمان به یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه گفت که بستن نقاب، رسمی بوده که قبل از اسلام رواج داشته و ربطی به اسلام ندارد. شیخ اعظم دانشگاه الازهر به همین جهت از آن دختر دانشجو خواست تا نقاب از چهره برگیرد.
🔹خانم سواد صالح ، پرفسور رشته حقوق اسلامی در دانشگاه الازهر، موافق منع نقاب در دانشگاه الازهر است و دلیل میآورد که: «اگر به خاطر نقاب مشکلات امنیتی و اجتماعی ایجاد شود، مقامات دانشگاه حق دارند نقاب را ممنوع کنند، زیرا بستن نقاب هیچ ربطی به قوانین اسلام ندارد».
🔹وی دلیل افزایش نقاب را شبکههای تلویزیونی فراوانی میداند که در مصر اسلام افراطگرا را تبلیغ میکنند و به دروغ بستن نقاب را نیز یکی از واجبات اسلامی میدانند و بر آن تاکید میورزند. این شبکههای تلویزیونی از راه ماهواره اسلام افراطی را تبلیغ میکنند. بودجهی بیشتر آنها را عربستان سعودی تامین کرده است.
🔹ناگفته نماند که در سالهای گذشته فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با دستاویز بروز برخی مشکلات امنیتی، تروریستی و… پوشیدن نقاب برای زنان مسلمان را در مکانهای عمومی ممنوع اعلام و جریمه مالی برای تخطی از آن وضع کردند.
اندیشکده جریان، جریانی است نواندیش از جوانانی که باور به تحول در حوزه سیاست ورزی جهانی دارند.
جمعی از جوانان تحصیلکرده در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی و ارتباطات و اقتصاد و باورمند به اصول اخلاقی شریعت رهایی بخش حضرت دوست گرد هم آمده اند تا با انگیزه های غیر انتفاعی و غیر جناحی جهت بهبود اوضاع حیات جمعی بشر به تشریک مساعی پرداخته و با رویکردی دانش بنیان، مسئله محور، زمینه نگر و آزاداندیشانه امکان ایجاد یک هویت جمعی فضیلت خواهانه و معطوف به بازاندیشی در سیاست های جهانی را فراهم آورند.