افتتاح فناوری لمس مجازی حجر الاسود در عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
افتتاح طرح لمس مجازی حجر الاسود توسط عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس، رئیس کل امور مسجد_الحرام و مسجد_النبی (ص)، جنجال گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی در عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای عربی به راه انداخت.

این ابتکار توسط آژانس امور نمایشگاه‌ها و موزه‌ها به نمایندگی از اداره کل نمایشگاه‌های دیجیتال و با همکاری موسسه تحقیقات حج و عمره خادم الحرمین در دانشگاه ام القری راه‌اندازی شد.

هدف این ابتکار استفاده از واقعیت مجازی (VR) و تجربیات دیجیتالی است که واقعیت را شبیه‌سازی می‌کنند.

السدیس بر اهمیت ایجاد یک محیط شبیه‌سازی‌شده مجازی، برای شبیه‌سازی بیشترین تعداد ممکن از حواس بینایی، شنوایی، لامسه و حتی بویایی تاکید کرد تا کاربران به تمام احساسات مربوط به زیارت حرمین شریفین دست یابند.

طرح بازدید مجازی حجر الأسود دیدگاه‌های موافق و مخالف مختلفی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان عرب به همراه داشته است.

برخی معتقد بودند که این ایده به بسیاری از کسانی که قادر به بازدید از حجر الاسود نیستند اجازه می‌دهد تا به صورت مجازی به آن نگاه کنند و توضیح دادند که هدف از این فناوری آموزشی، توریستی، آشنایی مسلمانان با اماکن مقدس و شکل ظاهری کعبه و حجر الاسود، از نزدیک است و هرگز به عنوان جایگزینی برای حج و عمره مطرح نشده است.

برخی از کاربران نیز گرچه از این ایده استقبال کردند، اما از استفاده نادرست آن ابراز نگرانی کردند.

از سوی دیگر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این ابتکار را رد کردند و آن را گامی به سوی یک زیارت از راه دور دانستند.

برخی دیگر نیز از علما خواستند تا برای جلوگیری از آنچه که آنها «دستکاری در دین» می‌خوانند، وارد عمل شوند.

با شیوع ویروس کرونا، در موسم حج امسال، عربستان سعودی تنها به تعداد بسیار محدودی از ملیت‌های مختلف که در داخل این کشور هستند اجازه انجام حج واجب را داد و مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه را در این راستا انجام داد.

مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری عربستان سعودی پروتکل‌های بهداشتی همچون ممنوعیت دست زدن به کعبه و حجر الاسود، پوشیدن ماسک و استفاده از سجاده‌های شخصی را برای پیشگیری از بیماری کووید-19، صادر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟