این ابتکار توسط آژانس امور نمایشگاهها و موزهها به نمایندگی از اداره کل نمایشگاههای دیجیتال و با همکاری موسسه تحقیقات حج و عمره خادم الحرمین در دانشگاه ام القری راهاندازی شد.
هدف این ابتکار استفاده از واقعیت مجازی (VR) و تجربیات دیجیتالی است که واقعیت را شبیهسازی میکنند.
السدیس بر اهمیت ایجاد یک محیط شبیهسازیشده مجازی، برای شبیهسازی بیشترین تعداد ممکن از حواس بینایی، شنوایی، لامسه و حتی بویایی تاکید کرد تا کاربران به تمام احساسات مربوط به زیارت حرمین شریفین دست یابند.
طرح بازدید مجازی حجر الأسود دیدگاههای موافق و مخالف مختلفی را در میان کاربران شبکههای اجتماعی در جهان عرب به همراه داشته است.
برخی معتقد بودند که این ایده به بسیاری از کسانی که قادر به بازدید از حجر الاسود نیستند اجازه میدهد تا به صورت مجازی به آن نگاه کنند و توضیح دادند که هدف از این فناوری آموزشی، توریستی، آشنایی مسلمانان با اماکن مقدس و شکل ظاهری کعبه و حجر الاسود، از نزدیک است و هرگز به عنوان جایگزینی برای حج و عمره مطرح نشده است.
برخی از کاربران نیز گرچه از این ایده استقبال کردند، اما از استفاده نادرست آن ابراز نگرانی کردند.
از سوی دیگر بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی این ابتکار را رد کردند و آن را گامی به سوی یک زیارت از راه دور دانستند.
برخی دیگر نیز از علما خواستند تا برای جلوگیری از آنچه که آنها «دستکاری در دین» میخوانند، وارد عمل شوند.
با شیوع ویروس کرونا، در موسم حج امسال، عربستان سعودی تنها به تعداد بسیار محدودی از ملیتهای مختلف که در داخل این کشور هستند اجازه انجام حج واجب را داد و مجموعهای از اقدامات پیشگیرانه را در این راستا انجام داد.
مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری عربستان سعودی پروتکلهای بهداشتی همچون ممنوعیت دست زدن به کعبه و حجر الاسود، پوشیدن ماسک و استفاده از سجادههای شخصی را برای پیشگیری از بیماری کووید-19، صادر کرده است.
اندیشکده جریان، جریانی است نواندیش از جوانانی که باور به تحول در حوزه سیاست ورزی جهانی دارند.
جمعی از جوانان تحصیلکرده در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی و ارتباطات و اقتصاد و باورمند به اصول اخلاقی شریعت رهایی بخش حضرت دوست گرد هم آمده اند تا با انگیزه های غیر انتفاعی و غیر جناحی جهت بهبود اوضاع حیات جمعی بشر به تشریک مساعی پرداخته و با رویکردی دانش بنیان، مسئله محور، زمینه نگر و آزاداندیشانه امکان ایجاد یک هویت جمعی فضیلت خواهانه و معطوف به بازاندیشی در سیاست های جهانی را فراهم آورند.