سرمایه گذاری کشورهای شورای همکاری در تولید پهپاد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به نظر می‌آید که قطر و عربستان بیشترین توجه را به سرمایه‌گذاری برای توسعه سیستم‌های پهپادی داشته‌اند.

پهپاد یا «پرنده هدایت‌پذیر از دور» امروزه به یکی از مهم‌ترین جنگ‌افزارها تبدیل شده که بسیاری از ارتش‌های جهان به‌خصوص در مناطق ملتهب در پی استفاده از آن و تولید آن هستند.

در این میان، کشورهای عربی عضو شورای همکاری نیز سراغ افزایش امکانات خود در این عرصه رفته‌اند، به‌خصوص عربستان که درگیر جنگی فرسایشی با یمن و گروه انصارالله است.

گزارش های بین‌المللی نشان می‌دهد که کشورهای شورای همکاری در مدت اخیر به زاغه عظیم انواع پهپادها از جمله پهپادهایی با فناوری پیشرفته تبدیل شده است.

«اسکات کرینو»، مشاور وزارت دفاع و دستگاه امنیت ملی امریکا، می‌گوید که با گسترش استفاده از پهپاد در کشورهای خاورمیانه زمان برای سرمایه‌گذاری این کشورها برای ایجاد فناوری‌های بومی در عرصه پهپاد و پدافندهای ضد پهپادی است.

او می‌افزاید که امروز اکثر کشورها باید تهدید پهپادها را به خصوص در نزاع‌های نظامی جدی بگیرند و تأکید می‌کند که آگاهی به این موضوع در جهان رو به افزایش است.

در این میان به نظر می‌آید که قطر و عربستان بیشترین توجه را به سرمایه‌گذاری برای توسعه سیستم‌های پهپادی داشته‌اند.

عربستان در آوریل 2020 اعلام کرد که خط تولید ساخت پهپادهای بومی را راه‌اندازی کرده و در نظر دارد که 6 مدل پهپاد تا سال 2021 و 40 مدل تا 2025 کند. عربستان در این پروژه 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

همچنین در اواخر اکتبر گذشته، سازمان صنایع نظامی عربستان از امضای قراردادی با شرکت داخلی برای افزایش امکانات پهپاد «حارس الاجواء» [پاسبان آسمان‌ها] خبر داد.

عربستان همچنین پروژه مشترکی با شرکت امریکایی UAVOS برای تولید نسل تازه‌ای از پهپادها در شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز امضا کرده است.

 

در قطر نیز، سرهنگ خلبان خالد بن احمد الکواری، رئیس کمیته پیگیری پروژه پهپاد در وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که قطر با همکاری بسیاری کشورها برای تولید و به‌روزسازی پهپادها همکاری می‌کند.

او گفت که این موضوع از اصلی‌ترین سیاست‌های دفاعی قطر در مرحله کنونی است و این کشور در نظر دارد که علاوه بر خرید پهپاد، در عرصه تولید آن نیز وارد عمل شود.

در امارات، شرکت ادکوم پهپاد یبهون یونایتد 40 را تولید می‌کند که به Smart Eye شناخته می‌شود.

«اسماعیل ایوب»، کارشناس مسائل نظامی، تأکید می‌کند که همه پروژه‌ها حداکثر در حد رقابت با دستاوردهای ایران در عرصه است و نه لزوما تبدیل شدن آنها به قدرتی در سطح جهانی در عرصه پهپادی.

او می‌گوید که این کشورها با امکانات مالی خود می‌توانند خریدار یا حتی تولیدکنندگان پهپاد باشند اما نه در حدی که آنان را به یک قطب در این عرصه تبدیل کند.

«صبحی ناظم توفیق»، تحلیلگر نظامی نیز تأکید می‌کند که کشورهای شورای همکاری باید با جدیت سراغ سرمایه‌گذاری در بخش پهپاد بروند و می‌افزاید که هرگونه تأخیر در این موضوع اشتباهی بزرگ است چون پهپادها در آینده نزدیک به اصلی ترین ابزار جنگی تبدیل خواهند شد.

او می‌گوید که کارآیی پهپادها در جنگ‌ها ثابت شده است ضمن اینکه در مقایسه با جنگنده‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود و امکان هدایت آنها از راه دور وجود دارد و جان خلبانان را با خطر مواجه نمی‌کند و به علت حجم کوچک، امکان نگه‌داری تعداد بیشتری از آنها وجود دارد ضمن اینکه هزینه‌های سرویس آنها در مقایسه با جنگنده بسیار کم‌تر است.

به نظر وی در قرن 21 کشورهای جهان استفاده از جنگنده‌های نظامی را تا حد زیادی متوقف خواهند کرد.

در اواخیر نوامبر سال جاری، دفتر اطلاع‌رسانی شرکت «کرونشتات» روسیه بدون نام آوردن از هیچ کشوری اعلام کرد که نمایندگانی از کشورهای خاورمیانه ابراز آمادگی کرده‌اند که برای تولید پهپاد در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟