روز پنچشنبه اعضای سازمانهای راست افراطی تلاش کردند تا به کلیسایی در منطقه روتک ایالت هاریانا وارد شوند اما پلیس جلوی آنها را گرفت. دلیل این برنامه برقرار بودن بحثهای مذهبی در این کلیسا بود.
چند روز پیش از آن یک مدرسه وابسته به کلیسای کاتولیک در مرکز ایالت مادیا پرادش هدف حمله بیش از ۵۰۰ هندوی افراطی بود. اگرچه مسئولان مدرسه از پلیس درخواست کمک کرده بودند، اما جمعیت خشمگین مسلح به میلههای فلزی و سنگ توانست مدرسه را تخریب کند.
ماریا استفن، پدر روحانی کلیسای ماریا پرادش میگوید این حملات بخشی از توطئه تخریب توان جامعه مسیحی و بنیانهای خیریه آنها است.
به نظر میرسد حملات بهویژه در ایالاتهایی که حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در آنها دست بالا را دارد، بیشتر روی میدهد؛ دولت راستگرای هند به نخست وزیری ناراندا مودی ید طولایی در حمایت از فرهنگ و آیین هندو و تلاش برای به حاشیه راندن اقلیتها دارد.
صدها جسد شناور در رود گنگ؛ کرونا هندوها را به سنتشکنی واداشت
دیوان عالی هند: هندوها میتوانند روی ویرانههای مسجد بابری معبد بسازند
یک گزارش مشترک که اخیرا از سوی دو نهاد مذهبی و حامی حقوق مدنی هند منتشر شده حاکی از آن است که تنها در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۰۵ حمله علیه مسیحیان هند روی داده است. ایالت اوتار پرادش با ثبت ۶۶ مورد، رکورددار حملات قومی مذهبی علیه اقلیت مسیحی هند است. ایالات چتیسگر و کارناتاکا در ردههای دوم و سوم این دست خشونت بوده اند.
افزایش حملات با توجه دوباره جامعه هندوهای افراطی هندو به ادعای گفتوگوهای اجباری کلیسای کاتولیک در برخی ایالات همزمان شده است؛ کلیسا این ادعا و تلاش برای ترویج و تبلیغ مذهبی را به شدت رد میکند.
افزایش حملات به جامعه مسیحیان هند زمانی برای اقلیت کاتولیک این کشور نگرانکنندهتر میشود که این روند در چارچوب سیاست حزب حاکم بررسی شود؛ در سالهای گذشته ناراندا مودی و همقطارانش تلاشهای گستردهای را برای تقویت هژمونی فرهنگ هندو و بهویژه علیه مسلمانان به پیش برده بودند. مقامهای کلیسای کاتولیک هند از این واهمه دارند که قربانی بعدی «هندوسازی»، پس از مسلمانان، مسیحیان باشند.
منبع:https://p.dw.com
اندیشکده جریان، جریانی است نواندیش از جوانانی که باور به تحول در حوزه سیاست ورزی جهانی دارند.
جمعی از جوانان تحصیلکرده در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی و ارتباطات و اقتصاد و باورمند به اصول اخلاقی شریعت رهایی بخش حضرت دوست گرد هم آمده اند تا با انگیزه های غیر انتفاعی و غیر جناحی جهت بهبود اوضاع حیات جمعی بشر به تشریک مساعی پرداخته و با رویکردی دانش بنیان، مسئله محور، زمینه نگر و آزاداندیشانه امکان ایجاد یک هویت جمعی فضیلت خواهانه و معطوف به بازاندیشی در سیاست های جهانی را فراهم آورند.