کاهش سهام لوک اویل در میدان گازی شاه دنیز آذربایجان 

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شرکت روسی لوک اویل از امضای اصلاحیه‌ قرارداد منعقد شده در اکتبر گذشته مبنی بر خرید ۱۵.۵ درصد سهام شرکت پتروناس مالزی در میدان گازی شاه_دنیز_آذربایجان خبر داد.

لوک اویل تصریح کرد که خرید سهم اضافی در میدان شاه دنیز از ۱۵.۵ درصد به ۹.۹۹ درصد کاهش می‌یابد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق ترتیبات جدید، سهام خریداری شده توسط لوک_اویل از ۱۵.۵ درصد به ۹.۹۹ درصد و ارزش معاملات از ۲.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۴۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این شرکت – دومین تولیدکننده بزرگ نفت و گاز در روسیه – به دنبال خرید ۱۵.۵ درصد از سهام پتروناس مالزی بود که باعث می‌شد سهام آن در شاه دنیز از ۱۰ درصد به ۲۵.۵ درصد افزایش یابد و پس از BP، اپراتور این میدان، در رتبه دوم قرار گیرد.

شرکت آذربایجانی سوکار در بیانیه‌ای جداگانه که در ۱۰ دسامبر منتشر شد، اعلام کرد که ۴.۳۵ درصد از سهام پتروناس را به دست آورده، در حالی که ۱.۱۶ درصد باقیمانده به BP رسیده است.

گزارش S&P Global Platts نیز می‌افزاید که این امر موجب افزایش سهام BP در پروژه فراساحلی کاسپین به ۲۹.۹۹ درصد، سهام Lukoil به ۱۹.۹۹ درصد و سهام SOCAR به ۱۴.۳۵ درصد می‌شود.

لوک اویل و سوکار انتظار دارند این توافق تا پایان ژانویه سال آینده اجرایی شود.

شرکای دیگر در شاه دنیز عبارتند از TPAO ترکیه با ۱۹ درصد، شرکت ملی نفت ایران با ۱۰ درصد و هلدینگ دولتی آذربایجان SGC با ۶.۶۷ درصد.

میدان_شاه_دنیز، واقع در سواحل دریای خزر آذربایجان، در سال ۱۹۹۹ با منبع اصلی یک تریلیون متر مکعب (۳۸ تریلیون فوت مکعب) گاز و دو میلیارد بشکه میعانات گازی کشف شد که آن را به جایگزینی مهم برای عرضه گاز روسیه به اروپا تبدیل می‌کند.

فاز دوم این پروژه در سال ۲۰۱۸ با هدف افزایش سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب تولید کل شاه دنیز به ۲۶ میلیارد متر مکعب راه‌اندازی شد.

گاز این میدان در بازارهای آذربایجان، گرجستان و ترکیه به فروش می‌رسد و از دسامبر ۲۰۲۰ نیز از طریق خط لوله به اروپا تحویل داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟