گسترش روابط عمان و عربستان چه تأثیری بر پرونده یمن خواهد داشت؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 هم‌زمان با گسترش چشمگیر روابط عمان و عربستان در پی سفر سلطان عمان به ریاض، وزیر امور خارجه عمان تأکید کرد که کشورش به پیشبرد تلاش‌ها برای صلح در یمن اهتمام جدی دارد.

ناظران سیاسی در یمن و منطقه روابط دوستانه عمان با ایران و با گروه انصارالله (حوثی) را برگ برنده عمان در پیشبرد این تلاش‌ها می‌دانند و تأکید می‌کنند که نزدیک شدن بیش از پیش عمان به عربستان می‌تواند موجب شود که عمان وزنه دیپلماتیک و روابط منطقه‌ای خود را برای پایان دادن به جنگ خانمان‌سوز یمن به کار گیرد.

«بدر بن حمد البوسعیدی»، وزیر امور خارجه عمان، در مصاحبه با نشریه عربستانی «عکاظ» گفت که مشکلات شدید ملت یمن موجب نگرانی فراوان عمان است و افزود که کشورش از همه تلاش‌ها برای صلح در یمن حمایت می‌کند.

عمان پیش‌تر با ارسال هیئتی بلندپایه از دربار به صنعا، پایتخت یمن که در کنترل نیروهای انصارالله است، تلاش‌های خود برای آتش‌بس در یمن را آغاز کرده بود که البته به نتیجه‌ای نرسید.

با وجود این، اخیرا نیز مسقط تماس‌های تازه‌ای با طرف‌های ذی‌ربط برقرار کرده تا نشان دهند که پرونده وساطت برای حل بحران یمن را نبسته است.

به گفته ناظران، عمان برگ برنده‌هایی دارد که می‌تواند در دور تازه تلاش‌های خود از آنها استفاده کند. مهم‌ترین این برگ برنده‌ها اعتمادی است که همه طرف‌های درگیر ازجمله ایران و انصارالله به آن دارند، ضمن اینکه اخیرا نیز روابط خود را با عربستان گسترش داده و متحدی مورد اعتماد امریکاست.

البوسعیدی در مصاحبه خود، سفر سلطان عمان به ریاض را سفری تاریخی خواند و تأکید کرد که این سفر ابعاد راهبردی مهمی در سطح روابط دوجانبه و در سطح تحولات منطقه خواهد داشت.

او گفت که دو کشور با جدیت برای عملی کردن نتایج این سفر و تبدیل آن به واقعیتی ملموس که مرحله تازه‌ای از همکاری‌های ثمربخش برای بازگشت تعادل به منطقه را در پی داشته باشد تلاش می‌کنند.

وزیر خارجه عمان گفت که شورای هماهنگی عربستان و عمان که در این سفر تشکیل آن به توافق دو کشور رسید در حکم اتاق فکر روابط دو کشور و مسئول پیگیری توافقات امضاشده میان آنهاست و قطعا موجب تقویت نقش شورای همکاری در منطقه می‌شود.

هفته گذشته در سفر سلطان عمان به عربستان سعودی دو کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک مواضع خود را درباره ادامه تلاش برای ایجاد راه حل سیاسی فراگیر برای بحران یمن براساس قطع‌نامه 2216 سازمان ملل و طرح عربستان برای حل بحران یمن منطبق با یکدیگر دانستند.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟