سفر هیات بلند پایه آمریکایی- صهیونیستی به بحرین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روز یکشنبه هیات بلند پایه صهیونیستی در راستای ایجاد روابط دیپلماتیک و امضای چند توافق با بحرین به صورت رسمی اولین سفر خود به منامه را همراه با مقامات عالی رتبه آمریکایی انجام داد. سفر هیات آمریکایی- صهیونیستی با پرواز شماره 973 (پیش شماره تلفن بحرین) خطوط هوایی ال عال رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم از مبدا فرودگاه بن گوریون به شهر منامه صورت گرفت.

عبدالطیف بن راشد الزیانی به استقبال این هیات در فرودگاه منامه رفت و همراه با استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا و مئیر بن شابات مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی کنفرانس مشترکی را برگزار کردند. در جریان این کنفرانس بن شابات به زبان عربی گفت که «اسرائیل دستان خود را برای صلح واقعی به طرف مردم بحرین دراز می‌کند و با کمک همدیگر واقعیت موجود در منطقه را در جهت منفعت ملت‌هایمان تغییر خواهیم داد. انشالله، به زودی میزبان شما در اسرائیل خواهیم بود.»

وی سپس به زبان عبری بیان داشت که کنست پنجشنبه 15 اکتبر (24 مهر) معاهده صلح با امارات را تایید کرده است و هیات حاضر همانند هیات عازم به امارات بدون توقف از تل آویو پرواز کرده است. مشاور امنیت ملی رژیم با اشاره به نقش منامه در برگزاری کنفرانس «صلح برای رفاه» – کنفرانس اعلان جزئیات معامله قرن- ابراز داشت که سفر امروز نقش بحرین در ایجاد صلح را تکمیل نمود.

منوچین دیگر مهمان این سفر که ریاست هیات آمریکایی را برعهده داشت، گفت که از بازگشت به بحرین برای این اتفاق بسیار بسیار مهم خرسند است. وی در هواپیما به خبرنگاران اعلام کرده بود که کاخ سفید با همکاری وزارت خارجه اسرائیل توافق‌های عادی سازی با دیگر کشورهای عربی را در دستور کار دارد و به زودی قادر به اعلام آنها خواهد بود. مقامات از فرودگاه به سمت هتل ریتز کارلتون در پایتخت روانه شدند و در آنجا در گروه‌های متعدد در راستای امضای توافقنامه‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف از جمله افتتاح سفارت، تعیین نظام ویزا، همکاری در کشاورزی و غیره گفتگو کردند. اعلامیه مشترک بین طرفین شامل 6 تا 8 یادداشت تفاهم‌نامه در زمینه‌هایی از جمله ارتباطات، روادید، علوم و فناوری، تجارت، انرژی، قضایی و کشاورزی بود. در این بین گفتگوهای طرفین برای افتتاح سفارت در شرایطی صورت گرفت که به تازگی گزارش‌هایی در خصوص فعالیت بیش از یک دهه‌ای یک دفتر دیپلماتیک مخفی رژیم صهیونیستی در بحرین منتشر شده است. براساس گزارش پایگاه خبری آکسیوس، از سال 2009 به ابتکار خالد بن احمد آل خلیفه و تسیپی لیونی، وزیران خارجه وقت بحرین و رژیم صهیونیستی، یک شرکت صوری به نام «مرکز توسعه بین المللی» پنجره ای مخفی بین منامه و تل آویو را ایجاد کرد که صدها توافق تجاری با اسرائیل از دل آن بیرون آمد. این شرکت به صورت اختصاصی توسط دیپلمات‌های اسرائیلی دو تابعیتی اداره می‌شد که بسیاری از آنها پس از پایان فعالیتشان پست‌های دیگری در وزارت خارجه اسرائیل گرفتند. تمام افراد مزبور سوابق کاری جعلی در رزومه و «لینکداین» خود درج کرده بودند همچنین این مرکز در میانه راه اقدام به تغییر نام خود کرده است که به نظر محرمانه باقی مانده است. تنها گروه محدودی از مقامات بحرینی از وجود این دفتر با خبر بودند و طبیعتا از افشای وجود چنین دفتری نگرانی داشتند.

به هر ترتیب با شروع روابط دیپلماتیک رسمی بین منامه و تل آویو در هفته گذشته، همکاری‌های دوجانبه از چند روز پس از آن آغاز شد و اتاق بازرگانی رژیم صهیونیستی یک توافق همکاری را با اتاق صنعت و بازرگانی بحرین به منظور گشایش در روابط تجاری امضا نمود. اوریل لین رئیس انجمن اتاق‌های بازرگانی رژیم صهیونیستی و زئو لاوی مدیر بخش روابط خارجی این انجمن در مراسمی با حضور یک هیات رسمی از نمایندگان اتاق صنعت و بازرگانی بحرین توافق مزبور را به امضا رساندند.

این توافق شامل به رسمیت شناختن متقابل خدمات بازرگانی و بهبود همکاری شرکت‌های تجاری در بحرین و فلسطین اشغالی است و با توجه به شرایط پیش آمده برای شرکت‌های تجاری در هیاهوی شیوع ویروس کرونا، باب جدیدی را برای ورود شرکت‌های دو طرف به عرصه بازارهای جهانی فراهم می‌آورد. لاوی مدیر بخش روابط خارجی انجمن اتاق‌های بازرگانی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «توافق بین اتاق‌های (بازرگانی) از اهمیت تاریخی ویژه‌ای برخوردار است و منجر به روابط گرم با عربستان سعودی می‌شود. بحرین دروازه بالقوه‌ای به سوی بازار عربستان سعودی به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیای عرب است.» وی همچنین تاکید کرد که بحرین از هزینه پایین تر صادرات کالا به آمریکا و دیگر کشورهای خلیج، نظام بانکی با ثبات و بازار در حال رشد املاک و مستغلات برخوردار است.

منامه و تل آویو در ادامه همکاری‌های دوجانبه خویش روز پنجشنبه گذشته توافقی را با هدف برقراری بیش از 14 پرواز مسافرتی به صورتی هفتگی بین منامه و فرودگاه بن گوریون به امضا رساندند. میری رگو وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی این توافقنامه را یک دلگرمی و ترقی برای آینده حوزه هواپیمایی، تجارت و گردشگری توصیف کرد. گابی اشکنازی نیز به نوبه خود اعلام کرد که این توافقنامه شروع موج رشد اقتصادی، گردشگری و تجاری است و بهترین ویژگی‌های اسرائیل را نشان خواهد داد و اینکه دست ما برای صلح با کشورهای منطقه دراز است.

این توافق در حوزه هواپیمایی همچنین موجب برقراری پروازهای نامحدود بین بحرین و ایلات و بیش از 5 پرواز باری به صورت هفتگی می‌شود. انتظار می‌رود پروازهای بین دو طرف از این هفته برقرار شوند. همزمان پرواز بر فراز منطقه خلیج فارس مسیر پروازها را به صورت چشمگیری بین فلسطین اشغالی و مقاصد آسیایی و استرالیا کوتاه خواهد کرد و امارات ظرفیت آن را دارد تا جایگاه استانبول را به عنوان توقفگاه پروازهای بین فلسطین اشغالی و کشورهای شرق آسیا از آن خود سازد.

اواخر هفته گذشته نیز به دنبال شروع روابط دیپلماتیک بین منامه و تل آویو خبر امضای یک تفاهم‌نامه بین آمریکا و بحرین برای مبارزه با یهودستیزی جلب توجه کرد. ایلان کار نماینده آمریکا در امور نظارت و مبارزه با یهودستیزی خبر امضای این یادداشت تفاهم همکاری با حضور خالد بن خلیفه آل خلیفه رئیس هیات امنای مرکز همزیستی مسالمت آمیز ملک حمد در بحرین، را در صفحه توئیتر خود به اشتراک گذاشت.

بحرین به عنوان نخستین کشور عربی امضا کننده توافق مبارزه با یهودستیزی در خاورمیانه و ورای آن با آمریکا در مفاد این تفاهم‌نامه اقدامات مشترک برای مبارزه با «تمام اشکال یهودستیزی از جمله صهیونیسم ستیزی و مشروعیت زدایی از کشور اسرائیل» را پذیرفته است. ایلان کار اذعان داشت که این سند دو صفحه‌ای تعریف «اتحاد بین المللی یادبود هلوکاست» از یهود ستیزی را برای اولین بار در جهان عرب تصدیق می‌کند.

بحرین در سال 2017 اعلامیه‌ای را با چنین مضمونی صادر کرده بود: «صدها سال گروه‌های مذهبی مختلف به صورت هماهنگ در کنار همدیگر و کاملا پایبند به اصول مذهبی با همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر در پادشاهی بحرین زندگی کردند.» در نتیجه در متن سند توافق بین منامه و واشنگتن نیز اشاره شده است که روح این همکاری با تاثیرپذیری از اصول اعلامیه بحرین در 3 ژوئیه 2017 (12 تیر 96) شکل گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟