نگرانی شهروندان لبنانی از لغو یارانه کالاهای اساسی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
افکار عمومی لبنان نسبت به اقدام آتی بانک مرکزی در لغو یارانه کالاهای اساسی وارداتی نظیر گندم، دارو، حبوبات و انواع حامل‌های سوختی در نگرانی عمیقی به سر می‌برند.

بانک مرکزی لبنان برای واردات کالاهای اساسی از جمله دارو، دلار را به بهایی کمتر از نرخ بازار سیاه در اختیار واردکنندگان قرار می دهد به طوری که هر دلار امریکا در بازار سیاه 8100 لیره معامله می شود اما بانک مرکزی هر دلار را با قیمت 3200 لیره در اختیار فعالان اقتصادی مذکور قرار می دهد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که بحران اقتصادی نفس گیری در میانه فروپاشی مالی و اجتماعی و افت شدید و ادامه‌دار ارزش پول ملی بر لبنان سایه افکنده است.

«ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان تاکنون چندین‌بار اعلام کرده است که این نهاد نمی‌تواند در صورت کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی، از آن برای تامین منابع مالی واردات کالاها استفاده کند.

در همین رابطه، سندیکاها و نهادهای تجاری نسبت به اتخاذ این اقدام از سوی بانک مرکزی هشدار داده‌ و افزوده‌اند: در صورت اتخاذ چنین تصمیمی همه سندیکاها دست به اعتراضات خواهند زد.

«بشاره الاسمر»، رئیس سندیکای عمومی کارگران اظهار داشت: به کمیسیون اقتصادی پارلمان اعلام کردیم که ما مخالف لغو یارانه‌ها هستیم چرا که لغو آن منجر به بروز فاجعه اجتماعی خواهد بود و بازتاب‌های منفی سنگینی بر طبقه متوسط و فقیر خواهد ماند.

الاسمر در ادامه بر لزوم انجام رایزنی‌ها برای یافتن راهکار مناسب تاکید و اظهار داشت: راهکار این بحران در تشکیل دولتی قادر به اتخاذ تصمیمات شجاعانه و مناسب در سایه فضای سیاسی باثبات نهفته است.

وی تاکید کرد: برای رفع بحران موجود باید دولتی تشکیل شود که مورد اعتماد و احترام طرف‌های داخلی و مجامع بین‌المللی و سازمان‌های جهانی باشد. در صورت لغو یارانه‌ها ما برای بیان اعتراض خود به خیابان‌ها خواهیم شد.

در همین رابطه، «پاتریک ماردینی»، کارشناس امور مالی و اقتصادی لبنان تصریح کرد: مساله یارانه‌ها در لبنان نیازمند بهینه‌سازی در هزینه‌کردهاست به این معنی که یارانه به دست همه شهروندان نمی رسد چرا که کالاهای یارانه‌ای به دلیل ارزان بودن به خارج از کشور قاچاق می شود.

ماردینی با انتقاد از سیاست پرداخت یارانه، گفت: من موافق بهینه‌سازی در پرداخت یارانه‌ها هستم چرا که بانک مرکزی با سپرده‌های سپرده‌گذاران دست به پرداخت یارانه کالاها می زند و امروز این بانک از ذخایر ارزی 17 میلیارد دلاری خود استفاده می کند.

ذخایر ارزی الزامی مبالغی مشخص از سپرده‌های سپرده‌گزاران نزد بانک‌های مختلف است که در بانک مرکزی نگهداری می شود. تنها در موارد اضطراری و بعد از منتفی شدن راهکارهای دیگر برای تامین نقدینگی از آن استفاده می شود.

در لبنان، میزان این ذخایر الزامی، 15درصد از مجموع سپرده‌هاست این در حالی است که در دیگر کشورها نظیر اردن این رقم 5درصد است.

لبنان طی سال‌های گذشته به خاطر مدیریت ضعیف و فساد دولتی به شدت با بحران اقتصادی مواجه بوده است و از اکتبر سال گذشته تاکنون این کشور شاهد اعتراضاتی نسبت به این وضعیت بوده است.

به دنبال تشدید بحران اقتصادی لبنان، ارزش واحد پول ملی این کشور در برابر دلار به شدت کاهش یافته است و نظام بانکی همزمان دسترسی مشتریان را به پول خود و ارزهای خارجی محدود کرده است.

شیوع ویروس کرونا در لبنان و اجرای مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی هم باعث تشدید بحران اقتصادی در لبنان شده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟