در صورت مداخله نظامی مصر در لیبی، واکنش ترکیه چگونه خواهد بود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
س از چراغ سبز پارلمان مصر به ارتش برای انجام ماموریت رزمی فرامرزی در راستای مداخله نظامی احتمالی در لیبی، اکنون بسیاری منتظر واکنش ترکیه به این اقدام هستند چرا که آنکارا با دولت وفاق ملی، توافق همکاری نظامی امضا کرده و منابع آگاه در این باره تصریح کرده‌اند که ترکیه برای مقابله با هر گونه مداخله احتمالی مصر در لیبی، اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

شبکه الجزیره در رابطه با واکنش آنکارا و نحوه نگرش این کشور به مداخله نظامی مصر در لیبی و گام‌های بعدی ترکیه در عکس العمل به این اقدام، مصاحبه‌ای را با «یاسین اُکتای»، مشاور رئیس جمهوری ترکیه ترتیب داده است که در ادامه با هم می‌خوانیم:

اکتای در این مصاحبه تاکید کرد آنکارا با جدیت به اقدام پارلمان مصر در تفویض اختیار به عبدالفتاح السیسی در انجام مداخله نظامی در لیبی می‌نگرد و از نزدیک همه تحرکات مصر در داخل اراضی لیبی را زیر نظر خواهد داشت.

وی تاکید کرد، این اقدام پارلمان مصر، آنکارا را نمی‌ترساند چرا که ترکیه برای حمایت از ثبات لیبی و طبق توافق همکاری که با دولت وفاق ملی به امضا رسانده، در این کشور حضور دارد و پارلمان مصر نماینده واقعی مردم این کشور نیست.

مشاور اردوغان تصریح کرد: «ما اطلاعاتی داریم که ارتش مصر با هر گونه درگیری با ارتش ترکیه یا ارتش دولت وفاق ملی مخاالف است اما امارات، فرانسه و اسرائیل السیسی را با تمام توان قاهره را به ورود به جنگ علیه ترکیه تحریک می‌کنند تا ارتش مصر و ترکیه را تضعیف کنند.»

وی در ادامه از مردم مصر خواست تا به ترکیه به چشم تهدیدی علیه این کشور نگاه نکنند چرا که تهدید واقعی برای مصر از شرق و جنوب این کشور و نه غرب آن متوجه قاهره است.

اُکتای درباره گام بعدی ترکیه در مقابل هر گونه مداخله نظامی محتمل مصر در لیبی تاکید کرد: آنکارا از تعهدات و توافقات دفاعی مشترک خود با طرابلس شانه خالی نخواهد کرد و طرح‌ها و برنامه‌های میدانی و سیاسی برای مقابله با هر گونه تهدیدی در اختیار دارد.

مشاور رئیس جمهوری ترکیه درباره اظهارت هفته گذشته «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه این کشور درباره دیدارهای آنکارا و قاهره در سطح کارشناسان درباره توافقات ترکیه و لیبی گفت: «مصر کشور بزرگ و مهم است و ما مشکلی در رابطه با ارتباط و تماس با مصر به دور از السیسی نداریم.»

اُکتای تاکید کرد این دیدارها می تواند مانع از بروز درگیری میدانی دو کشور در لیبی شود.

در حالی که طی روزهای اخیر شاهد افزایش تنش متقابل میان مصر و ترکیه در موضوع لیبی بودیم، پیش‌بینی‌ها بر سر نزدیک بودن نبرد قریب الوقوع در منطقه سرت و الجفره که تحت تسلط نیروهای خلیفه حفتر افزایش یافته است.

در همین رابطه، خبرها از صف‌آرایی دولت وفاق ملی در راستای آمادگی برای نبرد سرنوشت‌ساز سرت حکایت دارد، در مقابل نیروهای خلیفه حفتر هم در سایه حمایت‌های نظامی مصر و امارات و روسیه به آمادگی‌های خود ادامه می دهد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر چندی پیش به صراحت اعلام کرد در صورت حمله دولت طرابلس و هم‌پیماناش به محور سرت –الجفره، ارتش مصر وارد لیبی خواهد شد، دو منطقه مذکور که تحت کنترل حفتر قرار دارد، دروازه منتهی به بنادر صادرات نفت در لیبی به شمار می رود.

کارشناسان نظامی و مسائل راهبردی تاکید می کنند که نبرد سرت در صورت آغاز درگیری‌ها، تنها نبردی میان دولت وفاق ملی و نیروهای حفتر نخواهد بود بلکه به احتمال زیاد منجر به تقابل نظامی میان آنکارا و قاهره خواهد شد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟