امضای توافق نامه تجاری میان رومانی و رژیم صهیونیستی 

 

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بنیامین نتانیاهو روز سه شنبه گذشته در یک کنفرانس مشترک خبری با لودوویک اوربان همتای رومانیای خود از امضای توافقی در راستای گسترش تجارت بین تل آویو و بخارست خبر داد.

نتانیاهو با اشاره به همکاری دو طرف در حوزه‌های بسیاری از جمله امنیت سایبری، مدیریت آب، بهداشت و کشاورزی، گفت: امروز مهمترین چیز این است که شرکت‌های ما برای نو‌آوری تلاش می‌کنند و به همین دلیل یک توافق برای لغو مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی امضا کردیم.
نتانیاهو در بخش دیگری از صحبت‌هایش از اتحادیه اروپا به علت عدم فهم تغییر در ذات خاورمیانه بعد از توافق‌های عادی سازی با کشورهای بحرین، امارات و سودان انتقاد کرد. وی در ابتدا ضمن تقدیر از رومانی برای کمک به رژیم صهیونیستی برای ارائه این پرونده حساس به اتحادیه اروپا تشکر کرد و گفت: «توافق عادی سازی و صلح را در عرض 6 هفته با سه کشور عربی صورت دادیم. آنها در مقایسه با برخی دیگر از دیوان سالاری‌های اتحادیه اروپا دیدگاه متفاوتی از این شرایط در خاورمیانه دارند. »

                       نتانیاهو و لودوویک اوربان نخست وزیر رومانی
اتحادیه اروپا با اینکه در بیانیه‌های جداگانه از توافق‌های صلح رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و سودان استقبال کرده است اما بر خلاف میل صهیونیست‌ها ضمن تاکید بر راه حل دو کشوری تصریح کرده است که توافق ابراهیم انگیزه جدیدی را در فرایند صلح فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ایجاد می‌کند.
نخست وزیر رومانی نیز بر اهمیت بالای ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه تاکید و به گرمی از روابط جدید بین تل آویو و ابوظبی استقبال کرد. وی همچنین در مورد نقش رومانی در تقویت روابط رژیم صهیونیستی با اتحادیه اروپا گفت: «رومانی همواره متعهد به حمایت از اسرائیل برای تقویت روابطش با اتحادیه اروپا بوده است.
به رغم آنکه موضوع انتقال سفارت رومانی به قدس به صورت علنی در گفتگوی نتانیاهو و اوربان مطرح نشد اما رومانی در گذشته نسبت به انتقال سفارت خود به قدس تمایل نشان داده است. ویوریکا دانسیلا نخست وزیر سابق رومانی در سال 2019 اعلام کرد که این کشور سفارت خود را از تل آویو به اورشلیم منتقل می‌کند. با این حال تصمیم گیری در مورد افتتاح، تعطیلی یا تغییر رتبه در دفاتر دیپلماتیک طبق قانون، تحت اختیار رئیس جمهوری رومانی می‌باشد و کلاوس یوهانیس در این سمت موضع خود نسبت به انتقال سفارت رومانی به قدس را حفظ کرده است.


                                    ویورکا دانسیلا نخست وزیر سابق رومانی و نتانیاهو
پیش از این لودویک اوربان در ژوئیه 2019 به عنوان رهبر مخالفان در رومانی از دانسیلا و رهبر حزب سوسیال دموکرات به علت خیانت و جنایت‌های دیگر به علت لو دادن اطلاعات محرمانه بخارست در مورد انتقال سفارت به قدس شکایت کرد، هرچند به علت عدم شواهد کافی دادگاه رومانی این پرونده را بست. در آن زمان اوربان گفت وی صرفا به خاطر رفتار دانسیلا و نقض قانون اساسی و دیگر قوانین محلی رومانی این اقدام را انجام داده نه بحث جابجایی سفارت این کشور در اسرائیل.
در مجموع به نظر می رسد نتانیاهو با استقبال از مقامات مالاوی و رومانی می کوشد تا نشان دهد رژیم صهیونیستی همچنان با دیپلماسی قوی خود پیش می‌رود و انتخابات آمریکا تاثیری بر سمت گیری روابط خارجی تل آویو با منطقه و غرب نداشته و ندارد. این در حالی است که رسانه های خبری از سفر روز 26 نوامبر سباستین کورز صدراعظم اتریش به فلسطین اشغالی خبر می دهند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟