تأکید مقامات ترکیه بر آمادگی برای «گشودن فصل تازه» در روابط با مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دو مقام بلندپایه ترکیه تأکید کرده اند که می توان فصل تازه ای از روابط با مصر و کشورهای شورای همکاری را آغاز کرد تا بتوان امنیت و صلح در منطقه ساخت.

«یاسین اقطای»، مشاور ارشد رئیس حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه، تأکید کرد که ترکیه آماده گشودن فصل تازه ای در روابط با مصر و کشورهای شورای همکاری است.

او در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی رسمی TRT تأکید کرد: «هر کس یک قدم به سمت ما بیاید ما دو قدم به سمت او می رویم».

این اظهارات در واکنش اقطای به اظهارات ابراهیم گالن، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در گفت وگو با شبکه بلومبرگ درباره آماده بودن ترکیه برای تقویت روابط با مصر مطرح شد.

اقطای گفت که اظهارات گالن پس از پیغام ها و اقداماتی از جانب مصر بوده که پیش از این تأکید کرده بود که در استخراج انرژی از میدان های گازی شرق مدیترانه به ملاحظات ترکیه احترام می گذارد.

اقطای تأکید کرد که بعد از اینکه مصر چنین چیزی را اعلام کرد باید بگوییم که هر کس یک قدم به سمت ما بیاید دو قدم به سمت او می رویم.

او تأکید کرد که احترام گذاشتن مصر به مرزهای دریایی ترکیه برای هر دو کشور بهتر است و افزود که جدا از اختلافات سیاسی و اقتصادی لازم است که به منافع مشترک فکر کنیم.

روز گذشته ابراهیم گالن در گفت وگو با شبکه بلومبرگ گفته بود که «مصر عقل و دل جهان عرب است و نقش مهمی در منطقه دارد».

او تأکید کرده بود که می توان فصل تازه ای از روابط با مصر و کشورهای شورای همکاری آغاز کرد تا بتوان امنیت و صلح در منطقه ساخت و افزود که ترکیه به مذاکره با مصر درباره اختلافات در شرق مدیترانه و مسائل دیگر ازجمله لیبی و مصر اهتمام دارد.

در نوامبر 2019، ترکیه طی قراردادی با دولت وفاق لیبی امتیاز حفاری برای استخراج گاز در سواحل لیبی را به دست گرفت. این توافق با اعتراض مصر و یونان همراه شد و موضوع به تنشی بی سابقه انجامید.

اما در ماه های اخیر و پس از رفع اختلافات میان قطر و عربستان سعودی و متحدانش، ترکیه از تنش در روابط خود با عربستان و مصر کاسته است.

موضوع دیگری که روابط ترکیه و مصر را تیره کرده، حمایت ترکیه از حکومت اخوان المسلمین در مصر بود که با کودتای عبدالفتاح السیسی برکنار شد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟